Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……
Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen.
Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat.
Cornelis heeft een transportbedrijf met drie vestigingen, zo’n 20 medewerkers en een 15-tal eigen auto’s. Daarnaast huurt Cornelis dagelijks 40 extra auto’s, afhankelijk van de vraag van zijn vaste klanten. Cornelis heeft privé geen relatie, daar heeft hij ook geen tijd voor want hij stond altijd klaar voor het bedrijf en de klanten.
Letterlijk dag en nacht.
Er zijn spoedritten en dat gebeurt 24/7. Wie pakt de telefoon op middenin de nacht? Wie rijdt ‘s nachts even snel als er geen chauffeur beschikbaar is? En wie is de volgende ochtend toch weer op tijd op de zaak?
Je snapt het al: Cornelis.
Totdat... Cornelis met beide benen op de grond werd gezet, of beter gezegd, met de beide benen van de grond werd gehaald. En van de ene op de ander dag niet meer “zelf alle ballen in de lucht kon houden”.
Bedrijfsadvies: het roer moet om
Toen Cornelis in 2022 weer contact zocht met ons, kon hij weer redelijk zelfstandig werken, maar hij was nog steeds in revalidatie. Een ding wist en weet hij zeker. Hij kan zijn bedrijf niet meer runnen zoals voorheen, hoe lastig dat ook voor hem is.
Het roer moet om, definitief om! Want hij wil niet nogmaals met z’n gezondheid in de knoop komen. “Maar hoe doe ik dat, wat heb ik daarvoor nodig? En waar heb ik hulp van buitenaf bij nodig?”
Dat was voor Cornelis een puzzel en een ‘thuisfront’ om te sparren heeft hij niet. Hij was op zoek naar iemand buiten zijn organisatie waar hij vertrouwen in had. Via LinkedIn kwam hij weer in gesprek met ons.
Het eerste gesprek
Cornelis vertelde ons in eerste instantie wat hij allemaal meegemaakt had het afgelopen jaar. En natuurlijk ook wat hij de afgelopen 20 jaar allemaal had opgebouwd, welke klanten hij bediende, welke overnames hij had gedaan. Qua omzet en continuïteit zat het wel snor, dat was duidelijk.
Cornelis koos ervoor om open te communiceren met ons en dus ook gelijk zijn pijnpunten op tafel te leggen. Hij wil nog steeds groeien met zijn bedrijf maar wel op een andere manier. Alle ballen zelf in de lucht houden gaat niet meer, de taken moeten verdeeld worden en verantwoordelijkheden worden overgedragen.
Test jouw leiderschap met deze checklist
Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken?
En dat is voor Cornelis wel een punt ……
Aanpassing groeistrategie: past die vraag van Cornelis bij Z11made?
Een nieuwe klant wordt door Z11made tegen het licht gehouden. Oftewel, zijn we in staat om de klant te helpen, bekeken vanuit de positie en vraag van de klant?
In dit geval was deze vraag snel beantwoord. Cornelis past precies in de doelgroep van Z11made. Hij is een schoolvoorbeeld van een Z11made klant: (snel) groeiende bedrijven, hollende ondernemers met vaak ook een klagend thuisfront, mopperende medewerkers die hun (wijze) hoofd schudden en klanten die intussen ontevreden zijn.
De Z11Scan als basis
Cornelis had ons al veel verteld. Maar om een zuiver beeld te krijgen van de onderneming, start Z11made vrijwel altijd met een Z11Scan. Vertrouwelijke interviews met een aantal “stakeholders” uit het bedrijf; medewerkers, een goede leverancier, dito klant en in dit geval ook een collega transporteur.
Hierdoor vormt Z11made zich een objectief, bedrijfskundig beeld van de onderneming en ondernemer. De uitkomst wordt door ons verwerkt in een presentatie op 6 organisatiegebieden, 4 resultaatgebieden en de capaciteit van de organisatie om zaken te veranderen/verbeteren.
De uitkomst van de Z11Scan plus een aantal quick wins, is aan Cornelis gepresenteerd. Dit leverde Cornelis nuttige en bruikbare informatie op waarmee hij al direct kleine verbeteringen in zijn bedrijfsvoering aan kon brengen.
Stropdassen kerels?
Vervolgens is de uitkomst met de medewerkers gedeeld. Die vonden dit fijn en herkenden de inhoud grotendeels. Wat zij zeer waardeerden, was het feit dat Cornelis niet in de presentatie “geknipt” had en de minder leuke conclusies en gevoelige zaken had laten staan.
Kortom, zij voelden zich gehoord en waren blij dat er nu actie ondernomen werd. De medewerker die aanvankelijk nogal sceptisch was over “dat soort stropdassen kerels”, was snel om. Hij trof in plaats van “stropdassen” een pragmatische business coach. En bood zich na afloop van de presentatie aan om het vervolgtraject van Z11made samen met Cornelis in te gaan.
Wat is de eindbestemming?
Intussen zitten we middenin het vervolgtraject. En zijn wij samen met Cornelis en z’n collega gestart om koers te bepalen voor de komende 2-3 jaar. Want als je als bedrijf wil groeien, moet je wel bepalen waarin je wil groeien. Oftewel, waar je naartoe wilt!
Dat was bij Cornelis niet precies duidelijk. Om in de metafoor van het transport te blijven, als je niet weet waar je vracht naar toe moet, kun je ook de route niet bepalen en sta je bij vertrek al te twijfelen welke richting je moet gaan rijden.
En bij elk volgend kruispunt, twijfel je weer. Als de eindbestemming bekend is, kun je de route bepalen en gaan rijden. En zo is het in het mkb ook: hoe kun je een weloverwogen beslissing nemen als je niet weet wat je doel is?
Groeistrategie
De eerste stappen zijn gezet, de medewerkers zijn betrokken en hebben recent opnieuw input geleverd. De zorgen van Cornelis zijn nog niet allemaal opgelost maar aan de continuïteit van de organisatie wordt gewerkt.
En dat geeft hem, zoals één van onze klanten zo mooi omschreef ”Actie in de zaak en rust in het hoofd”. Dat is juist waar Cornelis behoefte aan heeft.