Bedrijfsadvies: modellen lossen je probleem niet op

2024-04-11

minuten

Je kent ze vast uit de modebranche: de modellen bureaus. Mooie plaatjes met een glimlach van oor tot oor. Ze hebben letterlijk niet veel om het lijf, en zijn daardoor des te aantrekkelijker. Er wordt veel over gesproken, iedereen heeft er een mening over en dikwijls in positieve zin.

Toch blijkt dat de kleding die deze modellen dragen, niet vaak wordt gekocht. De gewaagde kleding past niet echt bij het gewone volk, maar we kijken er graag naar. Met dat prachtige figuur en dat stralend mooie gezicht, is de ietwat gewaagde en net te blote haute couture prachtig.

Echter, als de buurvrouw het draagt, ziet het er toch een tikkeltje lachwekkend uit. Het commentaar is niet mals, toch kopen sommige mensen dit. Wat willen ze bewijzen? Wat willen ze tonen? Welke behoefte vervult dit?

Is het aandacht, een gevoel van macht? Of willen ze zich afzetten tegen het gewone of wellicht zelfs choqueren? Wat het ook is en waarom ze het doen, het vervult blijkbaar een behoefte. Terwijl iedereen weet dat ze er nooit zo mooi uit gaan zien als het model in de glossy.

Het bedrijfsadvies modellen bureau

Je kent ze vast uit de bedrijfsadvies branche: de modellen bureaus. Meestal mooie plaatjes met een grote kans op succes. Ze hebben meestal niet veel om het lijf, maar zijn daardoor des te aantrekkelijker. Er wordt veel over gesproken. Iedereen heeft er een mening over en dikwijls in positieve zin.

Toch blijken de adviezen die deze modellen geven, vaak niet aan te slaan op de werkvloer. De vindingrijke stappen passen toch niet echt bij het gewone mkb, maar we kijken er graag naar.

Met dat doordachte model en de stralend mooie kleuren, is de ietwat eenvoudig en simpele voorstelling, prachtig. Echter, als je dit model in jouw bedrijf toepast, is het toch complex, of te algemeen en niet echt passend. Het commentaar van je medewerkers zal niet mals zijn, als je dit model voordraagt.

Toch kopen sommige ondernemers dit. Wat willen ze bewijzen? Wat willen ze tonen? Welke behoefte vervult dit? Is het een behoefte aan niet meer weten wat? Is het een gevoel van onmacht? Of is het zich afzetten tegen het normale of zelfs choqueren?

Wat het ook is en waarom ze het doen, het vervult blijkbaar een behoefte. Terwijl ze weten dat het niet gaat lukken om net zo’n mooi resultaat te behalen als in het model van de bedrijfsadviseur.

Hulpmiddel bij bedrijfsadvies

Er is een probleem of uitdaging, er moet iets veranderen of je wilt een onderwerp diepgaander onderzoeken. Er zijn tal van redenen om op zoek te gaan. En ja, dan kan een model van een bedrijfsadviesbureau zomaar van pas komen.

Over modellen is goed nagedacht. En je kunt er veel plezier van hebben, laat dat duidelijk zijn. Echter, je moet wel het juiste model gebruiken en kunnen bepalen dat een model op jouw bedrijf/ probleem/ onderzoek van toepassing is.

Soms voldoet een model maar gedeeltelijk. Soms is het beter om twee (of meer) modellen te combineren. Soms ben je beter af met een zelf bedachte werkwijze. Kortom, werken met modellen vraagt kennis en ervaring.

De aanpak: van onderzoek naar product

Bij de wetenschappelijk onderbouwde en geaccepteerde modellen, wordt goed beschreven waar de theorie voor dient. Wat de voor- en nadelen zijn, de uitgangspunten, waar je rekening mee moet houden in de praktijk, toepassingsmogelijkheden, enzovoort.

Daarmee geeft het model direct richting aan de aanpak, niet zomaar klakkeloos in elk bedrijf en elke situatie. Ook zijn er voorschriften om uitkomsten te interpreteren en toe te passen in de praktijk. Anders brengt het niet datgene wat je ervan verwacht. Op zich zal dit iedereen logisch in de oren klinken, maar hoe gaat dit in de praktijk?

De praktijk

Als een model richting moet geven aan de juiste werkwijze, is het uitgangspunt -als het goed is- jouw probleem/uitdaging/onderzoek. Wat wil je bereiken, wat zijn de randvoorwaarden, wat moet het opleveren? Een soort markt- of product verkenning. Op basis daarvan onderzoek je mogelijkheden. Wat is er beschikbaar in de markt en wat zou bij jouw onderwerp passen?

Als een van de laatste stappen bekijk je welk product of dienstaanbod het beste past bij jouw casus. Daarna ga je op zoek naar leveranciers inclusief de flexibiliteit om het eventueel voor jou op maat aan te bieden. Als je dan voldoende vertrouwen hebt in hun aanpak en prijs, ga je zakendoen.

Het bedrijfsadvies

Er zijn legio bureaus die uitsluitend modellen aanbieden die ze kennen en beheersen. Althans, dat zeggen en denken ze. Vaak hebben ze het wetenschappelijke onderzoek nooit gelezen, alleen een handzame samenvatting. Ze snappen in hun ogen het model en dat past prima op jouw probleem/ uitdaging/onderzoek.

Dat is natuurlijk niet zo, maar zo brengen ze het wel, want anders doen ze geen zaken. De meeste ondernemers doen zelf geen onderzoek naar de producten van de bureaus. Ze hebben weinig tijd, zijn van nature gehaast en op zoek naar een oplossing. Zo komen ze binnen bij een modellenbureau, ze weten van toeten nog blazen.

De adviseur van het modellenbureau weet het model zo te presenteren dat het precies past bij de behoefte van de ondernemer. Dat het precies voldoet aan de vraag, maar weet je nog, de vraag was niet altijd de behoefte.

Gevolgen van de keuze op gevoel

De meeste mensen besluiten op gevoel. En zo gaat de ondernemer met het modellenbureau in zee. Grote kans dat de ondernemer geld gaat verbranden. Anders gezegd: de ondernemer krijgt niet wat hij nodig heeft, althans dat zou toeval zijn, een lot uit de loterij.

Hij krijgt wat hem is beloofd door de bedrijfsadviseur van het modellenbureau, maar dat is niet wat hij nodig heeft. Verhaal halen is er dus niet bij. Gewoon de factuur betalen en opnieuw proberen.

Bij de ondernemer komt de bedrijfsadviseur in de categorie “stropdassen” terecht en bezoedelt daarmee de branche en het vertrouwen van de ondernemer in bedrijfsadvies. Een lelijke cocktail, waar de goede bureaus last van hebben. En ondernemers uiteindelijk het meeste last van hebben!

Samengevat

Als je als ondernemer geld verbrandt aan advieswerk, ligt dat aan je eigen voorbereiding. Als je niet bereid bent te onderzoeken wat je echt nodig hebt, dan krijg je wat de eerste de beste venter aan jou wil slijten.

Heb je een goede partij gevonden, grote kans dat deze niet met een model werkt, maar beoordeelt wat er in jouw specifieke situatie nodig is. Dat adviseurs modellen gebruiken, is voor jou als ondernemer helemaal niet interessant. Als de relevante zaken in jouw bedrijfsspecifieke situatie maar worden aangepakt.

Misschien wil je hier meer van weten?

Kijk dan ook naar deze artikelen:

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.