Bedrijfsprocessen: gelden die ook voor de ondernemer?

2024-05-01

minuten

Als je meer van onze artikelen hebt gelezen, zal het je niet verbazen dat het antwoord op deze vraag “ja” is. Nog sterker, het begint bij jou als ondernemer. Als jij niet bereid bent voorop te gaan in procesmatig werken, kun je beter je tijd, geld en energie ergens anders aan besteden.

Zonder jouw voorbeeldgedrag is überhaupt elke verandering zinloos. Dat zien wij in de praktijk keer op keer. Het resultaat is dan geld verbranden, frustratie en vermindering van de werksfeer. Dus “bezint eer gij begint“ is ook hier van toepassing.

We hebben ook ondernemers geholpen die vanaf de start hartstikke eerlijk waren. Die zeiden dingen als: “Procesmatig werken is niet zo mijn ding” of “Ik ben er niet goed in om volgens vaste richtlijnen te werken, daar ben ik te creatief voor” of “Ik weet niet of ik ervan overtuigd ben dat processen de oplossing zijn voor mijn huidige problemen”, en ga zo maar door.

Eerlijk, dat is het zeker. En het helpt want dan kunnen we daarop inspelen met de ondernemer. Je kunt namelijk ergens niet goed in zijn, je kunt dingen niet leuk vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat het onbelangrijk is.

Tenminste, als je verder wil groeien, ontkom je er in de regel niet aan. Maar je hebt ook de keus om niet verder te groeien in omvang, maar op andere gebieden, waardoor procesmatig werken wellicht niet nodig is.

Visie is belangrijk bij procesinrichting

Je voelt het al aan. Van cruciaal belang is om te starten met de vraag wat je nu eigenlijk wilt als ondernemer. Wil je perse groter worden, terwijl je jezelf daarmee wellicht pijn doet? Of blijf je wat kleiner, meer specialiseren, betere marges, zodat je een goed inkomen hebt en vooral de dingen doen die je leuk vindt? En voldoende tijd overhouden voor jezelf, gezin en vrienden.

Kortom, eerst goed nadenken wat voor jou als ondernemer nu echt belangrijk is in je leven en hoe je dat bereikt? En heb je daar alle inspanning, risico, zorg, tijd, geld ook echt voor over?

You first

Kies je om door te groeien, dan accepteer je dat je met processen aan de gang moet. Jij voorop en de medewerkers daar direct achteraan. Afspraak is afspraak, dat is een proces. En degene die uit de pas loopt, wordt daarop aangesproken zodat iedereen de kans krijgt om zich aan te passen aan het nieuwe werken.

Natuurlijk maken ook medewerkers keuzes. Niet iedereen is in de wieg gelegd om procesmatig met plezier te werken. Zulke medewerkers vertrekken wellicht, anderen leven juist op of komen op je af vanwege de gestructureerde werkwijze. Dat hoort bij veranderen. Dat is op zich prima, maar kan – afhankelijk van de arbeidsmarkt – nog wel wat spanning opleveren.

Bedrijfsprocessen is mensenwerk

Papier is geduldig. Een proces in een mkb-bedrijf laat zich vrij eenvoudig beschrijven, inclusief de voor- en nadelen, successen, valkuilen. enzovoort. In de praktijk is het een tikkeltje ingewikkelder omdat het mensenwerk is. Iedereen is verschillend en reageert anders op een veranderende werkomgeving.

Hoe goed je ook voorbereid bent of hoe ervaren je bent als procesbegeleider, je komt altijd weer met nieuwe dingen in aanraking. Dat is leuk, maar je moet flexibel en creatief zijn om er een draai aan te geven. En dat is niet altijd makkelijk.

Dat is de belangrijkste reden, naar wij vermoeden, dat de meeste procesorganisaties die dit soort veranderingen begeleiden, hiervan afblijven. Het menselijke aspect tijdens de implementatie is vaak onderbelicht en dat belemmert de borging.

You first again

De belangrijkste persoon is uiteindelijk de ondernemer zelf. Gaat hij (met de juiste begeleiding) snappen en inzien wat het allemaal vraagt van hemzelf en zijn mensen en kan hij dat goed leiden?

Juist voor de ondernemer vraagt het een fikse verandering! Dat is niet eenvoudig, en daarom groeien alleen de bovengemiddelde ondernemers verder, als ze dat tenminste ambiëren.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.