Als je meer van onze artikelen hebt gelezen, zal het je niet verbazen dat het antwoord op deze vraag “ja” is. Nog sterker, het begint bij jou als ondernemer. Als jij niet bereid bent voorop te gaan in procesmatig werken, kun je beter je tijd, geld en energie ergens anders aan besteden.
Zonder jouw voorbeeldgedrag is überhaupt elke verandering zinloos. Dat zien wij in de praktijk keer op keer. Het resultaat is dan geld verbranden, frustratie en vermindering van de werksfeer. Dus “bezint eer gij begint“ is ook hier van toepassing.
We hebben ook ondernemers geholpen die vanaf de start hartstikke eerlijk waren. Die zeiden dingen als: “Procesmatig werken is niet zo mijn ding” of “Ik ben er niet goed in om volgens vaste richtlijnen te werken, daar ben ik te creatief voor” of “Ik weet niet of ik ervan overtuigd ben dat processen de oplossing zijn voor mijn huidige problemen”, en ga zo maar door.
Eerlijk, dat is het zeker. En het helpt want dan kunnen we daarop inspelen met de ondernemer. Je kunt namelijk ergens niet goed in zijn, je kunt dingen niet leuk vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat het onbelangrijk is.
Tenminste, als je verder wil groeien, ontkom je er in de regel niet aan. Maar je hebt ook de keus om niet verder te groeien in omvang, maar op andere gebieden, waardoor procesmatig werken wellicht niet nodig is.
Visie is belangrijk bij procesinrichting
Je voelt het al aan. Van cruciaal belang is om te starten met de vraag wat je nu eigenlijk wilt als ondernemer. Wil je perse groter worden, terwijl je jezelf daarmee wellicht pijn doet? Of blijf je wat kleiner, meer specialiseren, betere marges, zodat je een goed inkomen hebt en vooral de dingen doen die je leuk vindt? En voldoende tijd overhouden voor jezelf, gezin en vrienden.
Kortom, eerst goed nadenken wat voor jou als ondernemer nu echt belangrijk is in je leven en hoe je dat bereikt? En heb je daar alle inspanning, risico, zorg, tijd, geld ook echt voor over?
You first
Kies je om door te groeien, dan accepteer je dat je met processen aan de gang moet. Jij voorop en de medewerkers daar direct achteraan. Afspraak is afspraak, dat is een proces. En degene die uit de pas loopt, wordt daarop aangesproken zodat iedereen de kans krijgt om zich aan te passen aan het nieuwe werken.
Natuurlijk maken ook medewerkers keuzes. Niet iedereen is in de wieg gelegd om procesmatig met plezier te werken. Zulke medewerkers vertrekken wellicht, anderen leven juist op of komen op je af vanwege de gestructureerde werkwijze. Dat hoort bij veranderen. Dat is op zich prima, maar kan – afhankelijk van de arbeidsmarkt – nog wel wat spanning opleveren.
Bedrijfsprocessen is mensenwerk
Papier is geduldig. Een proces in een mkb-bedrijf laat zich vrij eenvoudig beschrijven, inclusief de voor- en nadelen, successen, valkuilen. enzovoort. In de praktijk is het een tikkeltje ingewikkelder omdat het mensenwerk is. Iedereen is verschillend en reageert anders op een veranderende werkomgeving.
Hoe goed je ook voorbereid bent of hoe ervaren je bent als procesbegeleider, je komt altijd weer met nieuwe dingen in aanraking. Dat is leuk, maar je moet flexibel en creatief zijn om er een draai aan te geven. En dat is niet altijd makkelijk.
Dat is de belangrijkste reden, naar wij vermoeden, dat de meeste procesorganisaties die dit soort veranderingen begeleiden, hiervan afblijven. Het menselijke aspect tijdens de implementatie is vaak onderbelicht en dat belemmert de borging.
You first again
De belangrijkste persoon is uiteindelijk de ondernemer zelf. Gaat hij (met de juiste begeleiding) snappen en inzien wat het allemaal vraagt van hemzelf en zijn mensen en kan hij dat goed leiden?
Juist voor de ondernemer vraagt het een fikse verandering! Dat is niet eenvoudig, en daarom groeien alleen de bovengemiddelde ondernemers verder, als ze dat tenminste ambiëren.