Business coach: Jij bent het bedrijf, dus jij bent het probleem

2024-04-24

minuten

Business coach: jij bent het bedrijf, dus jij bent het probleem

Voor 30% van de ondernemers klinkt dit bekend in de oren. De andere 70% legt het probleem bij voorkeur buiten zichzelf. Deze groep zoekt de oorzaak vooral in marktomstandigheden, bij het personeel, maatregelen van de overheid, enz.

Maar hoe zit dit nu eigenlijk? Wordt het probleem van een ondernemer die groeit met zijn bedrijf, veroorzaakt door hemzelf of door factoren buiten hemzelf? Hierop is geen eenduidig antwoord te geven.

De 30% ondernemers die het bij zichzelf zoekt, is streng voor zichzelf. De tweede groep, 70% oorzaak buiten zichzelf, is de moeilijkste groep. Want die ‘zetten zichzelf niet op de foto’ maar kijken van een afstand naar het probleem. Dus vinden ze dat vooral anderen aan de bak moeten om het probleem op te lossen. En dan wordt het lastig.

In werkelijkheid wordt het probleem overwegend veroorzaakt door keuzes van de ondernemer (of het vermijden van keuzes). Zijn eigen houding en gedrag spelen een grote rol. Je hebt ondernemers die al het corvée (de minder leuke taken) zelf doen en je hebt erbij die alles bij anderen neerleggen, maar zichzelf niet houden aan afspraken.

Visie en gedrag zijn belangrijk

Als ondernemer is het belangrijk een visie te hebben:

  • Waar ga je naartoe met je bedrijf?
  • Wat is ervoor nodig om op je bestemming aan te komen?
  • Welke keuzes dien je hiervoor te maken?
  • Heb je het goede personeel?
  • Geef jij het goede voorbeeld, vertoon je voorbeeldgedrag?

Bijvoorbeeld: Als je wilt dat een afspraak ook daadwerkelijk een afspraak is, kom dan niet elke vergadering te laat. Of ruim zelf je rommel in de kantine op. En ook jij maakt een “inkoop bon” bij een aanschaf, gewoon volgens het proces.

Als er tussen je personeel “rotte appels” zitten, durf je die aan te pakken en desnoods afscheid van te nemen? Het zijn veelal je beste medewerkers die ongepast gedrag vertonen. Alleen, hoe goed ze ook zijn, als ze echt muiten, is dat desastreus voor je organisatie. En daar heb jij als ondernemer een grote verantwoordelijkheid, medewerkers kijken naar jou.

Weloverwogen of snel overwogen besluiten

Als je groeit, worden keuzes zwaarder. Het gaat namelijk over meer mensen, meer geld en een grotere foutkans. Snel overwogen besluiten, die je voorheen nam op gevoel, maken plaats voor weloverwogen besluiten. Waarbij je vooraf meer informatie moet verzamelen.

Het bedrijf vraagt steeds meer om een gestructureerde bedrijfsvoering in plaats van ondernemen. Het ondernemen moet zeker blijven en het is dan ook belangrijk dat de ondernemer hier focus op houdt. Maar daarnaast vragen de mensen om een visie (doel), structuur, communicatie, duidelijke processen en management die de mens weet te raken, ontwikkelen en op de juiste plek in te zetten.

Kortom, om de vraag nog maar eens te herhalen: Jij bent het bedrijf, dus jij bent het probleem. Dat is voor een heel stuk zeker waar, maar jij niet alleen!

Test jouw leiderschap met deze checklist

Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken? 

Help!

Waar moet je heen als je ervaart dat het in je bedrijf niet meer zo lekker loopt, als je tegen een groeigrens aanloopt? Is zo’n groeigrens überhaupt erg? Nee helemaal niet. Het betekent dat je structureel en langdurig iets goed doet met je bedrijf. Het is eigenlijk het grootste compliment dat je als ondernemer kunt krijgen.

Maar daarmee is zo’n grens niet altijd fijn, want je ervaart een belemmering of probleem. En je weet waarschijnlijk even niet wat je ermee aan moet. Dat is hartstikke logisch en normaal. Een jongen in de pubertijd loopt ook tegen zaken aan waar hij geen raad mee weet. Maar dat hoort erbij en hij komt er ook doorheen. En ja, soms met wat hulp of goede raad van buitenaf.

Dat geldt ook voor een groeiende onderneming. Die krijgt te maken met noodzakelijke veranderingen om verder te komen. Dat de ondernemer (en ook de medewerkers) niet begrijpen wat dat precies is en wat er van hen gevraagd wordt, is volstrekt normaal en logisch. Het is best complex en hulp daarbij is dus raadzaam.

Een business coach of bedrijfsadviseur?

De 30% ondernemers die het probleem bij zichzelf zoeken, gaan op zoek naar een business coach. De andere 70% zoekt naar een bedrijfsadviseur. Beide keuzes zijn suboptimaal, zie het als opgooien van een muntstuk, kop of munt?

Zonder kop én munt is het geen muntstuk. Zoals je één munt hebt met twee kanten, moet je op zoek naar één mentor met twee disciplines: bedrijfsadvies en business coaching. Iemand die beide facetten beheerst.

De business coach legt je uit waarom je tegen grenzen aanloopt. Dat zijn namelijk de dingen die je moet doen, maar waar je geen talent voor hebt. Sommigen gaan terug naar je jeugd en andere zaken om aan te tonen dat je iets niet wilt of kunt.

Prima als je dat allemaal wilt weten, maar bottom-up dien je het op te lossen. En bij voorkeur zo min mogelijk zelf. Je had er per slot van rekening geen talent voor, dus wat zou je jezelf aandoen?

70% van de ondernemers zoekt zijn heil bij een bedrijfsadviseur. Degene die het probleem oplost voor de ondernemer. Veelal door de bedrijfsvoering eigenhandig in te richten en dan weer te vertrekken. Dit werkt averechts omdat de ondernemer de oplossing niet omarmd waardoor de borging ontbreekt. Helaas, weer geld verbrandt.

Kop of munt?

Waar je voorkeur naar uitgaat, bepaal jij. Als je meer “ratio” gericht bent, dus vooral dingen met het hoofd besluit, ben je het beste af met een bedrijfsadviseur. Want die geeft ratio oplossingen.

Ben je meer van de “emotie” en doe je vooral dingen op intuïtie en gevoel, dan ligt een business coach voor de hand. Die zal je beter begrijpen en jij hem of haar ook. Alleen dan heb je nog geen oplossing in je bedrijf, hooguit voor jezelf.

En nu komt het vervelende. De persoon waar je het meeste aan hebt, beheerst het vlak dat jou zelf het minste aantrekt! De ‘ratio’ ondernemer leert het meeste van de business coach en de ‘gevoels’ ondernemer van de bedrijfsadviseur.  Beide vlakken zijn nodig, maar heb oog voor de accent verschillen.

Dus hoe dan ook, je zult een “mentor” moeten vinden die beide disciplines begrijpt, zowel ratio als emotie. Succes met het vinden van de juiste mentor!

Wellicht wil je hier meer van weten?

Lees dan ook eens deze artikelen:

De ondernemer die zijn eigen belemmeringen kent, groeit.

Een goede business coach, wat houdt je tegen?

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.