Concurrentie leidt tot urgentie en daarna tot een succesvolle groeistrategie!

2024-01-04

minuten

Een ondernemer uit Zuidoost Brabant raakt begin 2020 met partner Rob in gesprek. Een traject wordt gestart, maar door Covid-19 afgebroken omdat de ondernemer het te druk kreeg. Verhuizing van een concurrent naar een pand om de hoek, leidt opnieuw tot urgentie en uiteindelijk tot groei. Kiezen en focussen helpt deze ondernemer.

Waar een relatiegeschenk al niet toe kan leiden …

Onze partner Rob kocht begin 2020 een relatiegeschenk voor een klant na het afronden van een opdracht. Hij raakte hierover in gesprek met de winkelier en legde uit wat Z11made kan betekenen voor een ondernemer. Deze winkelier -we noemen hem Bert- was meteen geïnteresseerd. Bert is niet het prototype klant van Z11made, maar had wel een vraag die hij zelf niet kon oplossen. Rob en Bert besloten om eens om tafel te gaan.

In dit tweede gesprek werd de hulpvraag duidelijk: Bert gaf aan dat zijn zaak prima liep, maar dat hij het gevoel dat zowel de zaak als hijzelf stil stonden. De groei was er uit in zowel omzet als klanten. Hij had minder energie en de lol was er aan het afgaan. Wat moest hij daar toch mee doen?

Rob heeft hem daarop geadviseerd hoe dit aan te pakken en een begeleidingstraject werd afgesproken. En toen … kwam Covid-19 in Nederland. De betreffende ondernemer zat niet in de hoek waar de klappen vielen. Integendeel … Bert kreeg het hartstikke druk en liep de benen onder zijn k… uit. Nadenken over de toekomst had ‘ineens’ niet meer de hoogste prioriteit. Het traject met Rob werd keer op keer uitgesteld. Van uitstel komt afstel, zou je denken. Maar het liep anders.

Concurrentie leidt tot urgentie

Ondanks dat Rob contact hield, werd hij eind 2020 ineens gebeld door Bert. Als donderslag bij heldere hemel had die te horen gekregen, dat een concurrent ging verhuizen en dichtbij hem kwam zitten. Een succesvolle concullega bij hem om de hoek! Het angstzweet brak hem uit, slapeloze nachten had hij ervan. Bert voelde opnieuw de pijn; ineens was er weer urgentie voor Bert om hulp te vragen bij een gespecialiseerde bedrijfsadviseur.

Bert gaat opnieuw aan de slag en wordt daarin begeleid door Rob. Het eerste wat Rob deed was de energie in goede banen leiden. Richt je niet op die ander, maar richt je op jezelf! Je hebt toch een prima draaiende onderneming? Waarom zou die slechter gaan lopen als de concurrent letterlijk dichtbij komt zitten? Ga uit van je eigen sterktes en gebruik die als ‘wapens in de strijd’. Ga niet uit van de bedreiging van die ander, want daar kun je weinig tot niets aan doen en kost je alleen maar (negatieve) energie.

Het was voor Bert niet gemakkelijk om de concurrent uit zijn hoofd te zetten, maar door de een-op-een begeleiding van bedrijfsadviseur Rob lukte het wel. Eindelijk had hij weer enige rust in zijn hoofd en kon hij gaan nadenken over de toekomst!

Groeistrategie: kiezen, kiezen en nog eens kiezen

De rust in zijn hoofd geeft Bert energie. Hierdoor wordt ook zijn creatieve brein weer aangesproken en kan hij over zijn eigen toekomst nadenken.

Bert en Rob zijn daarna gestart met Z11Richten dat door Z11made is ontwikkeld. Koers bepalen: ‘Waar sta je voor als ondernemer?’ en ‘Waar ga je voor?’ lijken eenvoudige vragen, maar zijn niet 1-2-3 te beantwoorden.

In je groeistrategie word je gedwongen om scherpe keuzes te maken. Dat doet pijn! Want iedere keuze betekent automatisch dat je dingen niet meer doet. Met alle gevolgen van dien. Kiezen en nog eens kiezen is geen proces van dagen of weken maar eerder van maanden. Je onderzoekt wat je eigen sterktes en zwaktes zijn. En waar zie je kansen en bedreigingen? 

Steeds dieper gaat Bert in zijn zoektocht naar wat hij nu echt kan en wil. Daarbij scherp gehouden door Rob, die hem constant confronteert door hem een spiegel voor te houden. Is dit wat je wil? En is dit ook wat je kan?

Keuzes meteen uitproberen in de praktijk

Bert laat het niet alleen bij woorden, maar past zijn keuzes ook meteen toe in de praktijk. Hij voegt de daad bij het woord en voert kleine veranderingen door. Rob houdt hem daar scherp in, door met hem de veranderingen vooraf te bespreken. Na het doorvoeren kijken ze samen naar de resultaten en waar nodig wordt er bijgestuurd.

Eén van de keuzes die Bert heeft gemaakt is om meer tijd vrij te maken voor zijn jonge gezin. Gevolg is hij het niet meer alleen kan doen. Hij moet uitbreiden met personeel en heeft dat ook gedaan. Dat kost hem natuurlijk geld, maar levert hem ook rust en plezier op. En daarmee energie, die hij weer in zijn zaak kan stoppen. Probeer dus het werk op het werk te laten.

Een andere keuze die hij heeft gemaakt is om nu toch eens echt werk te maken van zijn webshop.  Niet alleen een overzicht van zijn producten op zijn website, maar een echte webshop waar klanten kunnen bestellen. Stapje voor stapje wordt die nu uitgebouwd, waardoor Bert een extra verkoopkanaal realiseert voor klanten die hij echt wil bedienen.

Hete hangijzers doen pijn

Hoe verder Bert en Rob komen, hoe scherper de keuzes worden. De echte hete hangijzers komen aan bod. En dat doet iedere keer pijn. Bert vindt dit lastig, want de gevolgen van de keuzes maken hem onzeker. Moet ik dat wel doen? Is dat wel slim?

Daarom is het zo goed dat Bert het meteen in de praktijk toepast met kleine stapjes. Dan ziet hij zelf of het wel of niet werkt. Het is zelfs zo ‘erg’ dat Rob af-en-toe op de rem moet trappen. Het is nu zaak om veranderingen door te voeren, die ook terug te draaien zijn. Maar daar zorgt Rob wel voor. Dat is ook zijn rol als bedrijfsadviseur en -inmiddels- vertrouwenspersoon.

Hoe je leiderschap toont in zo'n verandertraject is in de volgende blog te lezen: ''Hoe toont de ondernemer leiderschap in een verandertraject?''.

Bert en Rob zitten nog volop in het traject, maar de kentering is zichtbaar. Door te kiezen en te focussen groeit de zaak en heeft de ondernemer weer rust in zijn hoofd!

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.