Hartelijk welkom op deze training over Value Stream Mapping.
VSM is het in kaart brengen van processen samen met jouw medewerkers. En wel zodanig dat je medewerkers het proces snel en in รฉรฉn keer goed uitvoeren.
Zodat jij als ondernemer weet dat iedereen doet wat van hen verwacht wordt. Dat degene die iets krijgt van een collega, weet wat hij krijgt. En omgekeerd de ander ook weet, wat hij moet aanleveren.
Dit alles is cruciaal om snel en in รฉรฉn keer goed een klantwens in vervulling te laten gaan. De klant is immers het uitgangspunt bij processen!
Allereerst zal ik je meenemen in de opbouw van deze training.
In de video zie je het hoofdproces in beeld gebracht.
Onze contactgegevens vind je rechts onderin. We helpen je als je vastloopt of een vraag hebt. Zodat jij weer verder kunt met het in kaart brengen van jullie processen.
De training is opgeknipt in een 8-tal stappen.
De stappen zie je hier links op het scherm, de stappen 1 tot en met 8. Je doorloopt deze stappen 1 voor 1. Gebruik dit als een kapstok om het proces goed in beeld te brengen samen met je medewerkers.
Rechts hiervan staat de video. Als je aan de rechterkant de balk naar beneden scrolt, kom je de plaatjes en opdrachten tegen die bij deze stap (stap 3) horen en welke je in de video tegenkomt. Zo kun je daar met je mensen nog even goed werk van maken, alvorens je naar de volgende stap gaat.
Helemaal rechtsonder zie je de knop โgereedโ.
Daarmee ga je automatisch over naar de volgende stap, in dit geval stap 4.
Het goed in kaart brengen van je processen is van belang voor jou als ondernemer om te weten wat je mensen doen en daarop te kunnen vertrouwen. Maar het is ook belangrijk voor de mensen zelf. Degene die het werk doen. Dat ze weten wat er van hen verwacht wordt en dat ze hun werk goed kunnen uitvoeren.
Zo weet iedereen wat hij of zij moet opleveren. En collegaโs verderop in het proces ook weten wat ze krijgen. Hiermee heb je direct een controle om mogelijke fouten zo snel mogelijk te elimineren.
Je zult merken dat procesmatig werken ook grote invloed heeft op het werkplezier van je mensen. Niemand wil fouten maken of een ander met iets opzadelen.
Als er irritatie tussen medewerkers ontstaat, pak je het proces erbij en stel je de oorzaak vast. Vervolgens bespreek je samen hoe je de irritatie kunt voorkomen. Met als gevolg meer werkplezier.
Een ander groot voordeel is dat je het proces kunt vereenvoudigen. Denk aan acties uit goede bedoelingen die eigenlijk onnodig zijn. Acties waar de klant niet voor wil betalen.
Hierdoor ga je sneller en efficiรซnter werken en spaar je geld en tijd uit. En je kunt de klant beter informeren wanneer hij zijn product of dienst mag verwachten.
Als je bedrijf groeit, en er dus steeds meer mensen bij je komen werken, is het belangrijk dat je de processen goed in beeld hebt. En ervoor zorgt dat mensen ook volgens deze processen werken.
Als je weet wat er gebeurt in je bedrijf, kun je daarop vrij eenvoudig bijsturen. Dit past binnen een lerende organisatie die continu verbetert.
Het goed in beeld hebben van het proces is dus van levensbelang voor bedrijven die groeien. Je kunt behoorlijk kosten besparen en het is de investering al snel meer dan waard.
Omdat medewerkers betrokken worden en zeggenschap krijgen, zul je merken dat ze meer voor jou gaan doen. Dat is een enorme plus van goed ingerichte processen waarbij iedereen betrokken is.
Deze training helpt je om jouw processen in kaart te brengen. Wij kunnen ons voorstellen dat dit aan de hand van een video nog best complex is. Ervaring leert dat er allerlei vragen van je mensen ontstaan.
Daarom bieden wij trainingen op locatie met alle mensen die betrokken zijn. Samen aan de slag om daarmee de werking van het proces รฉn het werkplezier te vergroten.
Schroom niet om te bellen. Want bedrijven die hun processen op orde hebben, presteren aantoonbaar beter dan degene die daarin achterblijven.
Wil je een voorsprong op je concurrent? Neem dan actie.
Zorg ervoor dat je jouw mensen betrekt bij de processen zodat ze het gevoel krijgen dat jullie samen vooruit gaan. En dat ze blij zijn dat jij als ondernemer deze stap hebt gezet.
Rest mij jullie heel veel succes en plezier te wensen bij het in beeld brengen van jullie processen.