Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

2021-06-25

minuten

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik zo wel een goed beeld van de trends en ontwikkelingen. Dus laat maar komen die spam maar uiteraard niét op de linkjes drukken als je digitale beveiliging je lief is.

Paniek

Uiteraard zijn daar de partijen die mij tot vergroting van mijn omzet aan willen zetten door mij in paniek te laten raken. Termen als disruptie, robotisering en electrificering vliegen mij om de oren. Als ik nu niet snel het geniale innovatieve idee heb dat nog niemand heeft gehad, dan ben ik gedoemd om binnenkort zonder omzet door het leven te gaan. En zij kunnen mij daarbij helpen. Innovatie in sprongen zodat je de ander vóór bent. Dat springen en origineel zijn, is nog behoorlijk lastig, heb ik inmiddels gemerkt met en zonder hulp. Natuurlijk wil ik meer omzet door een geniale innovatie. Maar wat ga ik dan concreet doen? Het woord praktisch zie ik niet zo vaak bij deze communicatie terwijl ik dit als groeispecialist bij uitstek ben.

Faalkosten

Wat mij ook opvalt de laatste tijd is het woord “faalkosten”. Nu werk ik regelmatig bij organisaties die met verhuur en onderhoud van vastgoed te maken hebben. Een lastig proces met veel partijen en waar veel geld in omgaat. Zeker in de bouw is faalkosten een hot issue. Het moet klantvriendelijker, de omzet moet omhoog en uiteraard met minder faalkosten. Maar dit is natuurlijk niet uniek voor ondernemers die met vastgoed te maken hebben. Als Z11made zien we dit in veel branches terug.

Waar komt die focus op verhoging van de omzet door vermindering van faalkosten vandaan? Dit heeft weinig te maken met innovatie en disruptie en verhoging van omzet, toch? Laten we eens inzoomen op het begrip faalkosten. In de informatie die ik krijg komt naast de aanzet tot innovatie voor meer omzet, vaak ongeveer dezelfde definitie voor faalkosten naar voren. Namelijk, alle extra kosten die worden gemaakt om zaken te herstellen die niet volgens de specificaties zijn geproduceerd of die niet voldoen aan de verwachtingen van de klant. Dat gaat natuurlijk ten koste van de omzet en winstgevendheid.

Verbeteren van processen

Hey, dat komt me bekend voor! In het kader van verandermanagement ben ik vaak bezig met het verbeteren van processen. Hiervoor gebruik ik regelmatig de techniek “Lean”. Dat heeft meerdere redenen maar de belangrijkste zijn dat de wens van de klant centraal wordt gesteld én deze methode al lang en breed bewezen is in de praktijk. De laatste tijd verpakken we het in nieuwe termen zoals Scrum en Agile en dan is het weer hip maar in de kern is het dan gewoon oude wijn in nieuwe zakken. Centrale thema. Niet harder werken dan de ander maar vooral slimmer werken! Leidt dit dan automatisch tot minder faalkosten?

Limburgers hebben daar een mooie term voor en dat is “Jain”. Die komt uit het Duits en betekent ja en nein tegelijkertijd. In beginsel geef je iedereen gelijk en je zegt meteen dat ze ook niet helemaal volledig zijn. Onder druk van de disruptie en innovatie zijn we in mijn beleving anders tegen vermindering van de faalkosten als middel om de winstgevendheid van de omzet te realiseren aan gaan kijken. Volgens mij is de reden daarvoor de enorm toegenomen transparantie in informatie. In de pré internet tijd kon je je gebrek aan efficiency nog enigszins verhullen doordat klanten een gebrek aan informatie hadden of je had simpelweg een geografisch voordeel omdat klanten niet alle relevante partijen konden bereizen. Met de toenemende transparantie en overal beschikbare informatie sta je steeds sneller buiten spel als je niet marktconform opereert. Vermindering van faalkosten is simpelweg een noodzaak tot overleven geworden.

Majeure verandering, geen paniek

Of we het al door hebben of niet maar op dit moment maken we een revolutionaire tijd mee. Afgezet tegen de industriële revolutie is de verandering door Internet, digitalisering en robotisering zeker zo ingrijpend. En het meeste moet nog komen. Als je het dan hebt over verandermanagement dan betekent dit dat je de organisatie waarin je werkt moet leren omgaan met deze majeure verandering. Hoe gaat u als ondernemer dit aanpakken?
Jeetje nu lijk ik wel op één van de mensen die de ondernemer in paniek willen laten raken door termen als disruptie en innovatie en verlies van omzet te gaan roepen en dat was nu precies niet mijn bedoeling.

Eén van onze producten is namelijk het Turbulentie Z11-ie. Door de inzet hiervan brengen we heel praktisch in kaart hoe turbulent de omgeving is waarin je als bedrijf opereert en hoe flexibel je moet zijn om hier mee om te kunnen gaan. Hou houd je je omzet, welke mate van innovatie moet je nastreven en hoe richt je je verandermanagement in? Als verandermanagement al noodzakelijk is!

In de praktijk blijkt namelijk dat verandermanagement zich vooral toe moet spitsen op het structureel verbeteren van de processen en het zijn van een lerende organisatie. Veel bedrijfstakken worden namelijk niet geregeerd door sprongsgewijze disruptie en heel snelle innovatie. Vaak kom je met kleine stapjes en structureel verandermanagement veel verder.

Dus geen paniek maar focussen op continu verbeteren! Elke dag een stapje beter. Ik weet het is niet altijd leuk maar in plaats van een geniaal innovatie idee vergt dit hard werken en discipline. Het voordeel is dat bijna iedereen dit kan leren. Of een ondernemer dit per definitie in zich heeft is een heel andere vraag. Hoe je dat op kunt lossen en toch je omzet behouden wil ik het graag met je bespreken. Pas op, dit kan confronterend zijn J

Continu verbeteren

In de basis klinkt het dus simpel. Structureel en continu verbeteren van processen is zo ongeveer uitgevonden door Toyota in de tweede helft van de jaren 80 van de vorige eeuw. Dit bestaat dus al bijna 50 jaar! Dat zouden we nu toch allemaal wel onder de knie moeten hebben. Verandermanagement in kleine stapjes en discipline. En toch staat vermindering van faalkosten na 50 jaar nog prominent op de agenda. Het blijkt dus dat het in de praktijk tegenvalt. Over de reden daarvan houd ik mij even stil.

Een 30 jaar eerder was er een zekere heer Ishikawa die zich baseerde op de heer Deming die velen van ons kennen als de ontwikkelaar van de PDCA cyclus. Een beginsel dat bij alle verandermanagement naar boven komt. Plan, Do, Check en Act. Verzin een plan, voer het uit, controleer of het lukt en zo niet stuur dan bij. Essentieel organisatieprincipe, of je nu lean, scrum, agile of welke methodologie in het kader van verandermanagement gebruikt.

Ook dit klinkt simpel. En toch zien we in de praktijk vaak een vierkante PDCA cyclus oftewel die blijft op één zijde liggen. Vaak is dat het plannen maken die we half inzetten voor we weer aan het volgende plan beginnen. Ook dan is verandermanagement alleen niet erg effectief.

Om terug te komen op innovatie en verandermanagement zodat je je faalkosten kunt verminderen en je omzet kunt handhaven of vergroten heb ik daarom een paar tips voor je. Ook deze zijn al langer bekend maar zoals gezegd in de praktijk blijkt dat het altijd goed is deze nog eens onder de aandacht te brengen.

Tot slot

  1. Goede voorbereiding is het halve werk

Een goede voorbereiding is inderdaad het halve werk. Hierdoor ontstaan minder faalkosten en problemen in de uitvoeringsfase. Juist als je bij de klant bezig bent, werken wijzigingen zeer verstorend aangezien ze verlies van omzet, onverwachte kosten, vertragingen, kwaliteitsissues en wellicht ook claims kunnen veroorzaken. Het is belangrijk bij de voorbereiding al goed te weten wat de klant wil en hoe het beste gewerkt kan worden. Dit laatste kan over heel simpele dingen gaan, zoals waar ligt het gereedschap zodat je de goede spullen bij je hebt. Ook planning van details is belangrijk.

  1. Fouten maken is niet erg

Het leren van gemaakte fouten is essentieel. Als bedrijf moet je met klanten en partijen waarmee je  samenwerkt open communiceren over wat fout gaat. Dat betekent dat je de tijd moet nemen om terug te kijken en belangrijk tijdens de uitvoering ook informatie moet bijhouden over fouten. Dit vergt een open houding tegenover fouten.

Hoe vaak word ik niet geconfronteerd met een ontkennende reactie als iets fout is gegaan. Dit is geen basis om te leren. Mijn verandermanagement focust in de eerste plaats dan ook op het herkennen en erkennen van fouten als basis om beter te worden. Op termijn zorgt dit voor vermindering van de faalkosten en wellicht ook meer omzet. De klant voelt zich gehoord.

  1. Last but not least: Mensen maken het verschil:

Omzet, innovatie, verandermanagement, faalkosten, robotisering etc. Uiteindelijk maken meestal toch de mensen het verschil. Hier kan ik nog een blog over schrijven en dat ga ik ook doen, dat beloof ik je!

Mocht je niet meer willen wachten tot mijn volgende blog dan kun je alvast kijken op www.Z11-made.nl of neem direct contact met me op via Joop@Z11-made.nl of 06-10939715.

 

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.