Gedrag veranderen van je medewerker, waarom is dat zo lastig?

Gedrag veranderen van je medewerker, waarom is dat zo lastig?

Het gedrag van je medewerker veranderen? Herken je die vraag? Je wilt dat patronen in je bedrijf gaan verbeteren, maar het lukt je niet dit daadwerkelijk te realiseren. Het is vaak een heel proces om tot een verandering te komen. Gedrag veranderen kan dus soms best lastig zijn.

In dit artikel lees je waarom gedrag veranderen van je medewerkers soms zo lastig kan zijn en hoe je een gedragsverandering in gang zet.

Een bekend dilemma wat we veel zien bij de groeiende MKB-bedrijven.

Er wordt al jaren op een bepaalde manier invulling gegeven aan de werkzaamheden. Dit is voor iedereen zo vertrouwd is. Juist deze manier van werken heeft het bedrijf zo groot gemaakt, maar dan komt er een groeistrateeg van Z11made zeggen dat je dingen anders mag gaan doen.

Waarom moeten dingen gaan veranderen?

Om dit te begrijpen gaan we eerst even kijken naar de ontwikkelingspatronen van bedrijven. Hier is namelijk een bepaalde wetmatigheid te zien die aantoont dat er steeds een andere manier van besturen nodig is om de volgende groeifase door te maken. Kenmerk van de overgang naar een andere fase is dat harder werken niets meer oplevert; de dingen moeten anders georganiseerd gaan worden.  (zie ook groeimodel Greiner.

Groeimodel Greiner

Wie is Greiner? Larry Greiner (1933) is een emeritus professor in management en organisatiekunde aan de Universiteit van Zuid California (Verenigde Staten). Hij heeft vooral zijn bekendheid te danken aan de ontwikkeling van het Greiner groeimodel. Dit strategisch model kent vijf fasen van organisatie ontwikkeling met de bijkomende groeipijnen en weerstanden.

Gedrag veranderen van je medewerker - Het ontwikkelingsmodel van Greiner

Oke, dan weten we waarom er zaken moeten veranderen. Maar waarom kan gedrag veranderen dan zo lastig zijn? Deze vraag blijft toch bestaan. Het zou toch voor iedereen beter zijn als alles goed geregeld is?

Dit is waarom gedrag veranderen van medewerkers lastig kan zijn

Wat een mens het liefste heeft in het leven is rust en regelmaat. Ja, er zijn avonturiers waar dit niet voor geldt, maar onze doelgroep zijn MKB-ers die last ervaren van groeistuipen. Voorspelbaarheid en schaalbaarheid zijn zaken waar ze naar op zoek zijn. Als het begrip er is dat de zaken aangepakt mogen worden komen er plannen. Iedereen is enthousiast aan het worden want alles gaat beter worden.

De eerste acties worden uitgerold en een aantal medewerkers gaat enthousiast aan de slag. En dan blijken er opeens een aantal mensen minder enthousiast te zijn of zelfs niet mee willen werken. Ze willen waarschijnlijk wel dat er verbeteringen komen, maar voelen een weerstand tegen verandering. Dit heeft te maken met de bereidheid om je persoonlijke comfortzone te verlaten.

Iedereen heeft een zijnstoestand waarin je jezelf prettig voelt. Er zijn geen bedreigingen of risico’s te bespeuren en in deze staat kun je zorgeloos acteren. Deze zone is je comfort zone (het groene gebied in de cirkel hiernaast).

Dit is waarom veranderen van gedrag van medewerkers zo lastig kan zijn

Kom je buiten je comfort zone dan ontmoet je de cirkel van Rek en Leren. Hier ga je jezelf anders voelen. Het vertrouwde is weg, je voelt spanning opkomen, je wordt zenuwachtig en kan gaan blozen of zweten en je voelt je ongemakkelijk. In deze zone (de oranje cirkel) begeef je je in de staat van nieuwe dingen ontdekken, hier kun je gaan leren.

Als je nog verder van je comfortzone afgaat kun je in de cirkel van stress en paniek komen (het rode gebied). Hier heb je niks te zoeken, sterker nog, als je hierin terecht komt kun je het beste zo snel mogelijk terug naar je comfort zone gaan want daar ben je veilig.

Er zijn mensen die zich niet bewust zijn van dit systeem. Zij denken al gauw dat als ze uit hun comfort zone gaan er enkel de cirkel van Paniek en Stress is. Deze mensen zijn minder gemotiveerd om veranderingen aan te gaan, omdat er een overtuiging is dat een andere situatie meteen een bedreiging betekent. En dat moet natuurlijk kosten wat kost voorkomen worden!

Hoe je mensen kunt uitdagen uit hun comfortzone te komen

Wat er nodig is om mensen met veranderingen om te leren gaan is eigenlijk heel simpel, maar vraagt wel wat zelfkennis. Er zijn een aantal aspecten nodig om de moed te krijgen je comfort zone te verlaten en op onderzoek te gaan in de oranje cirkel van Rek en Leren.

Veiligheid

Het begint met het ervaren van veiligheid. Je moet het vertrouwen kunnen hebben dat de nieuwe ervaring wellicht spannend is, maar je niet onderuit zal halen. Veiligheid is wat je zelf zult moeten ervaren, maar kan ondersteund worden door de mensen om je heen. Ben jij de leidinggevende in een veranderende situatie dan kun je jouw medewerkers bemoedigend toespreken door aan te geven dat je vertrouwen hebt dat zij de nieuwe situatie aankunnen of vertellen dat ze bij je terecht kunnen als ze hulp nodig hebben.

Empathie

Als jij je als leidinggevende kunt verplaatsen in de situatie van de ander wordt het makkelijker om de betrokkene in dit proces te ondersteunen. Vraag geen onmogelijke dingen en ondersteun daar waar nodig is. Het tonen van empathie ondersteund tevens het gevoel van veiligheid wat het gehele proces ten goede komt.

Begrip

Wellicht heb je zelf voorbeelden waarbij je geworsteld hebt om je comfort zonde te vergroten. Deze ervaring helpt om meer begrip te hebben voor de ander die er nog mee aan het stoeien is. Het delen van jouw ervaringen kan helpen de ander in beweging te krijgen. Spreekt het uit als je ziet dat de andere lastige stappen zet. Geef complimenten als dit lukt! Juist dit begrip helpt om de ander grotere stappen te laten maken.

Uitdagen en gedrag van medewerkers veranderen

Soms kan het nodig zijn om iemand uit te dagen nieuwe stappen te zetten. Vanuit je comfort zone leven brengt veel wat waardevol kan lijken (rust en regelmaat) en het kan helpen als er een klein duwtje in de rug wordt gegeven. Gun de ander om de onzekerheid te voelen en te overwinnen. Daarmee kan men ervaren dat de comfort zone groter kan worden. Het is immers een feit dat nieuwe situaties eigen kunnen worden als je ze doorleefd hebt. Het gedrag veranderen hoeft dus niet altijd door een negatieve gebeurtenis. Daarentegen helpt het mensen juist vaker. Ze worden uitgedaagd en groeien. Op zowel persoonlijk als zakelijk vlak.

Wat doe je als het wel lukt?

Ga successen vieren! Ook kleine stappen zijn een reden om er even bij stil te staan. Vieren kan door complimenten te geven, aan de groep of aan één persoon ten overstaan van de groep. Deze aandacht is al een beloning op zich, al zal de ontvanger dat niet altijd meteen ze ervaren (ongemak door de aandacht; ook dat heeft met comfort zone te maken)

Het leuke van het aandacht geven aan deze successen is dat de motivatie van de medewerkers positief wordt gevoed. Nieuwe veranderingen pakken ze sneller op, omdat ze merken dat het iets oplevert.

Bekijk ook hoe een van onze klanten dit heeft gedaan:

Voor meer info over dit filmpje bekijk je deze link: ''Wat was er mis met de motivatie van ons personeel?''

Gedrag veranderen is eigenlijk heel eenvoudig, mits…

  • De situatie verandert niet, maar de betrokken personen wel;
  • Gebruik de comfort zone van jezelf en de ander als uitgangspunt;
  • Verbeteringen kunnen alleen plaatsvinden door zaken te veranderen
         en tot slot:
  • Veranderen is dingen anders doen, ga dan ook dingen anders doen (anders is er niks veranderd).

Hoe zit het binnen jouw bedrijf? Vind je veranderen ook zo lastig? Ik drink graag eens een (digitaal) kopje koffie met je om te kijken hoe we patronen binnen jouw bedrijf kunnen verbeteren.  

Strategiegesprek

Vraag een gratis gesprek aan en ontdek wat wij voor je kunnen doen.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Rob Mrofcynski

Na 12 jaar ondernemerschap merkte ik dat ik niet meer echt vooruit kwam…
Ik was de ondernemersachtbaan beu en miste inspiratie en uitdagingen om mezelf verder te ontwikkelen, terwijl ik dat juist als levensdoel zie.

Gelukkig kwam Z11made op mijn pad en kon ik mij daar als partner aansluiten. Zo werd ik gemotiveerd om nieuwe uitdagingen aan te gaan en mijn grenzen te verleggen. Ik ging weer groeien!

Ik zie dit ook bij andere ondernemers; ze werken keihard om de dag door te komen en missen steeds meer de voldoening van het ondernemerschap. Ze kunnen dit oplossen door kritisch naar zichzelf te leren kijken en gaan zien wat ze anders kunnen doen. Zich kwetsbaar opstellen door respectvol uitgedaagd te worden, dat is de sleutel naar nieuwe successen. Als jij zelf groeit, groeit je onderneming met je mee!!

Ondernemers die ik geholpen heb lachen weer, hebben plezier in hun werk omdat ze met minder inspanning meer omzet mogelijk maken.
Wanneer wil jij je laten uitdagen om met minder inspanning verder vooruit komen?

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.