Ruim 100 jaar ervaring met mkb-ondernemers leert ons dat zaken categorisch verzwegen worden. Nog niet eens omdat ondernemers het niet willen erkennen, maar vooral omdat ze het niet herkennen.
Ondernemers houden veelal hun eigen groei tegen, omdat ze de uitdaging, veelal onbewust, uit de weg gaan. Wees vooral eerlijk naar jezelf, is onze ervaring. Je hoeft je struggle niet met iedereen te delen, maar zeg eerst eens tegen jezelf: waarom worstel ik al zo lang met dit punt?
Angst een slechte raadgever, maar (ook) een goede beschermer!
Ik houd mijn eigen ontwikkeling en daarmee de ontwikkeling van mijn bedrijf tegen omdat ik bang ben: Als het lukt, wat dan?
Anders gezegd: stel dat ik een enorme groei doormaak, ben ik dan nog wel in staat mijn bedrijf te leiden?
Kan ik het wel?
Oftewel, heb ik überhaupt de competenties om een bedrijf te leiden? Kan ik als ondernemer ook manager/directeur worden?
Ik heb nu al geen tijd. Wat als het bedrijf nog groter wordt?
Je zult anders met je tijd moeten omgaan. Dat betekent dat je activiteiten moet loslaten en vertrouwen op je medewerkers. Wellicht heb je hier slechte ervaringen mee en denk je dat loslaten onmogelijk is.
Pipi Langkous zei ooit: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan!”
We prenten onszelf allerlei beelden en gedachten in bij iets wat nieuw en onzeker is. Dat is natuurlijke bescherming, menselijk gedrag. Maar het brengt je niet verder.
Alleen degene die zichzelf en zijn omgeving durft uit te dagen, kan verder komen. Ben jij de ondernemer die zichzelf durft uit te dagen? En doe je dat alleen, of wil je een mentor die je begeleidt? En wat zou die mentor (bedrijfsadviseur – business coach) moeten kunnen?
Angst is een slechte raadgever, zo luidt het gezegde. En dat klopt, maar angst beschermt je ook, zorgt dat je geen onverantwoorde dingen doet. Dus ja, wanneer moet je voorzichtig zijn en wanneer pak je door, toon je lef en moed?
Ga eens abseilen
Als je ooit hebt geabseild van een berg of toren, dan weet je wat angst is, of hoogtevrees. Toch ga je aan het touw hangen als alles goed gezekerd is, je vertrouwen hebt in de instructeur en het materiaal. Althans sommigen, die hebben het lef om het te doen, omdat ze het willen.
Zelf zette ik mijn verstand op nul en liet me naar beneden zakken. Niet denken, maar doen! En ja, dat geeft een enorme kick en je verlangt direct naar meer. Zo durf je steeds verder te gaan, verantwoord en toch grensverleggend.
Groeistrategie is vooral keuzes maken
Dat geldt ook bij je bedrijf. Je kunt niet alles vooraf weten, je moet keuzes maken en je risico's goed in beeld hebben. En dan ga je... En als het niet goed is....? Dan stop je en ga je terug, dat lukt bij een bedrijf meestal makkelijker dan bij het abseilen. Nadeel is dat fouten vaak geld en motivatie kosten, dus let op wat je doet.
Ondernemers die lef en moed hebben en de capaciteit om zichzelf over drempels heen te zetten, groeien als mens. Ze gaan het gevecht met zichzelf aan.
Jouw keuze: vecht met jezelf of vlucht voor jezelf
Anderen zie je draaien, twijfelen en die blijven uiteindelijk stilstaan. Die ontlopen het gevecht, ze komen niet verder. Maar het vervelende is dat de situatie blijft en de daarbij behorende problemen ook. Shit happens, en dat gun je niemand. Maar wij kunnen ondernemers, als begeleider van zo’n proces, niet dwingen of het van ze overnemen.
We staan als instructeur bij het abseilen op je in te praten. Toe maar, je kunt het, gewoon laten zakken, niet nadenken.....blablabla. En degene aan het touw, voelt de hoogtevrees, de angst, en de druk van de instructeur. Sommigen gaan alsnog, maar de meesten niet. Dus in dat opzicht is de rol van de instructeur of procesbegeleider maar gering.
Geen tijd, geen geld
Geen tijd of geld om de echte problemen aan te pakken? Dat is vreemd, prioriteit?
Geen nut
Waarmee we vooral onszelf gelijk geven om bang te (mogen) zijn. Hoewel we beter weten. We zeggen dan tegen onszelf: dat lukt mij toch niet. Een belemmerende overtuiging of gebrek aan zelfvertrouwen?
Geen kennis
Bij gebrek aan kennis zoekt men op internet en raakt men verstrikt in allerlei informatie die gericht is op omzet bij degene die de informatie geeft. In deze situatie laat de ondernemer zich niet leiden door wat nodig is – simpelweg omdat hij zich daar onvoldoende in verdiept heeft – maar door wat het kost. De laagste aanbieder is koopman. Is deze ondernemer zich bewust dat hij geld gaat verbranden?
De conclusie is dan: geen strategie om zaken te veranderen/verbeteren en je blijft zitten met gedoe of problemen. Maar je hebt actie ondernomen en dat heeft iedereen gezien. Iedereen weet ook dat het een duivels dilemma is waar je voor staat. Dus complimenten dat je het zo aanpakt!
Maar wat heb je aan die complimenten, het werkt niet. Toch blijkt het de pijn te verzachten, althans voor even dan.
Maar ondertussen val je daar je medewerkers, partner, kinderen, omgeving wel mee lastig. En die kunnen jou alleen steunen, maar er niets aan veranderen. Zij weten en kunnen ook niet weten wat er echt nodig is, tenzij ze zich goed inlezen. Maar dat gebeurt maar zelden. Meestal leidt dit tot ergernis en nog meer gedoe.
Groeistrategie is vechten in plaats van vluchten
Je bent ondernemer, dat betekent dat je moet ondernemen. Dus niet bij de pakken neer gaan zitten. Niet vluchten, maar juist het gevecht aangaan. Op jouw manier, met jouw kennis, competenties, slimmigheid en jouw ondernemersgeest.
Ga op zoek naar jouw mentor. Iemand met ervaring die de juiste vragen stelt, de stok achter de deur is en die ervoor uitkomt dat hij zelf ook wel eens worstelt met zijn (groeiende) business. Precies dezelfde worsteling zoals jij ervaart. Een ervaringsdeskundige in vechten in plaats van vluchten, met de juiste winnaarsmentaliteit.
Wellicht wil je hier meer van weten?
Kijk dan ook naar de artikelen: