Het ontstaan van Z11made

2023-05-11

minuten

Hoe is Z11made ontstaan?

In ons vorige bedrijf Cinq waren we actief in het versneld opleiden van mensen. We zagen dat jonge, kwalitatief goede mensen door organisaties werden gedwongen te acteren in een keurslijf. Voldoen aan de normen, kleuren binnen de lijntjes en een loopbaantraject bewandelen wat min of meer vooraf door de organisatie was vastgesteld.

We zagen mensen met managementkwaliteiten die gedwongen werden eerst vakman te worden, alvorens ze ooit op een managers stoel zouden belanden. Je zag die jonge mensen worstelen en vechten met zichzelf om aan al die verwachtingen te voldoen.

De kans dat zo’n talent uiteindelijk tot wasdom zou komen, was zeer beperkt, simpelweg omdat de hobbels te groot waren. Het sloot niet aan bij hun competenties en daardoor lukte het slechts een enkeling.

Je zou verwachten dat dit dan wel het beste jongetje of meisje uit de klas zou zijn, maar dat was helaas vaak niet zo. Of beter niet meer zo. Want doordat ze jaren gemangeld waren in taken, rollen en keurslijven die niet bij hun competenties pasten, was er van de oorspronkelijk, talentvolle manager niet zo veel meer over.

Ze waren verdwaald in het oerwoud van de organisatie, maar ook in hun eigen hoofd. Er was gerede kans op bijkomende klachten zoals een burn out of psychische problemen.

Mensen verder helpen, waarom?

Wij - Gerald en Wilbert - wilden deze mensen helpen om eerder op de juiste stoel te komen. Dan moesten ze nog wel diverse functies doorlopen, maar als het aan ons lag, zo snel mogelijk en met zo min mogelijk aanpassingen in competenties. Alleen wat kennis opdoen en het liefst alleen die kennis die nodig is om een goede manager binnen een organisatie te kunnen zijn.

Bedrijfsadvies mkb

Dit fenomeen komen we nog dagelijks tegen in ons bedrijfsadvies. Wat doen we elkaar toch aan? Waarom doen we dit? Wat levert het op? En wat zou het opleveren als we meer zouden uitgaan van de mensen in plaats van de organisatie? Of de match tussen mensen en organisatie?

Waarom zijn wij Z11made gestart?

Met deze ervaring zijn we verder gegaan in Z11made. Hoe krijgen we de juiste mensen op de juiste plek actief met de juiste dingen? Om die vervolgens juist te laten uitvoeren? Dat vergt nogal wat van de leiding in het bedrijf. Naast vakmanschap gaat het vooral over mensen, motivatie, keuzes maken en weten wat je wilt en wat goed is voor jou en je organisatie.

In dat opzicht stoeien we binnen Z11made ook met onze eigen groeistrategie. Eigenlijk nog steeds, want het houdt niet op. Een interessant maar ingewikkeld proces, waar we veel fouten in maken. Maar juist daardoor ook veel leren. En daar gaat het uiteindelijk om!

Herken je zaken in bovenstaand verhaal? Dan vertellen wij je daar graag meer over in een vrijblijvend gesprek. Daarnaast delen wij regelmatig artikelen over deze onderwerpen om ondernemers verder te helpen. Kijk eens in onze kennisbank naar onderstaande artikelen.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.