Hoe geef je leiding aan personeel?
Als je op deze vraag googelt, ga je er al vanuit dat je personeel leiding nodig heeft. Is dit ook zo? Wat kunnen ze zelf niet? Als jij er niet zou zijn, wat zouden ze dan gaan doen? Zijn ze echt niet in staat om hun eigen werk te managen?
De meeste managers denken dat het managen van medewerkers hun belangrijkste taak is. Maar als je het aan de medewerkers vraagt, vinden ze dat veelal niet nodig. Ze hebben liever dat de leider/manager regelt dat ze hun werk goed kunnen doen, dat er duidelijkheid is, voldoende werk en dat alle middelen voorhanden zijn.
Hier heb je wellicht al een deel van het antwoord op je vraag: Hoe geef je leiding aan personeel? Wat verstaan we onder een leider, een manager, leiding geven, leiderschap en managen? Wat verstaat de leider/manager eronder en wat verstaan medewerkers onder leidinggeven?
Ga het niet bedenken! Natuurlijk kunnen we uit de theorie er van alles over roepen en van vinden. Maar uit onze dagelijkse bedrijfsadvies praktijk blijkt dat dit ineffectief is. De beste manier om dit te organiseren, is om het samen te doen.
Wat wil je personeel aan leiding? Wat verwachten ze van de manager en hoe kun jij daar invulling aan geven? Praat daar met elkaar over en je zult zien dat er al veel ruis oplost.
Hoe houd je als leider de leiding?
De grootste vrees van veel leidinggevenden of managers is: als ik geen leiderschap heb of niet kan managen wat doen ze dan?
Wat doe je als ze niet meer luisteren? Als ze je negeren? Als ze hun eigen gang gaan?
Maar waarom zouden ze dat doen? Wat heb jij gedaan of nagelaten dat ze zich zo gedragen? Als zoiets zich voordoet binnen je bedrijf of afdeling, begint het altijd klein. Nooit gaat iedereen tegelijk muiten. Maar 1 of 2 individuen kunnen veel onrust veroorzaken, de sfeer verzieken of anderen tegen elkaar opzetten.
Het is belangrijk als manager of leider om je oren en ogen goed open te houden. Luister naar je mensen, daar begint leiderschap en managen. En vragen stellen, dat is managen. Vraag of ze tevreden zijn. Als ze niet tevreden zijn, ga na waardoor dat komt. Sta open voor de dialoog. Luister goed, want als je gaat oordelen, stopt het waarnemen.
Doe dit vooral zonder vooringenomenheid, want zo geef je leiding aan personeel. Het gaat er voor jou als manager niet om wie er gelijk heeft, maar hoe ze met elkaar omgaan. Of de dingen gebeuren, waarvoor ze zijn aangenomen. En dat ze zich niet met elkaar, maar in de eerste plaats vooral met hun eigen werk bemoeien.
Als je merkt dat er wrijving is, grijp dan direct in. Ook dat is adequaat managen. Zet degene die het betreft bij elkaar en bespreek de hete aardappel. Dit zie ik, dit hoor ik, hoe zit dat? En dan luisteren en zelf zo lang mogelijk je mond houden.
En dat is voor velen de grootste opgave! Maar ook de belangrijkste om ook echt het probleem bespreekbaar te krijgen.
Rotte appels
Let wel, soms moet je hard ingrijpen. Helaas maken wij vanuit bedrijfsadvies regelmatig mee dat er mensen zijn die het niet meer goed voor hebben met het bedrijf. Deze rebellen slaan door. Het zijn vaak je betere medewerkers in combinatie met ontevredenheid. Dat laatste hoeft niet altijd van het bedrijf te komen, maar dat kan ook vanuit de privé-situatie zijn. Als ze een grote negatieve invloed hebben door hun positie en hun idee dat jij niet zonder hen kan, gaat het fout.
Onthoud één ding goed in zo’n situatie: Schroom niet -hoe goed de persoon ook is in zijn werk- om afscheid te nemen. Het is de bekende rotte appel die de fruitschaal verziekt. Nóóit toelaten!
Hoe geef je leiding aan personeel?
Een goede leider zijn of goed leiderschap tonen, kenmerkt zich in een aantal aspecten. We hebben voor jou een checklist opgesteld om te kijken in hoeverre je al een goede leider voor je medewerkers bent.
Met deze checklist krijg je gevoel of je op de goede weg bent, of juist niet. Verder hebben wij nog meer artikelen geschreven om het mkb op weg te helpen. Deze vind je onderaan deze pagina.
Heb je een prangende vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn er namelijk om ondernemers te helpen met hun groeistrategie, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak.