Je werkt als ondernemer keihard om het je mensen zoveel mogelijk naar de zin te maken en toch krijg je het volgens de reactie van je medewerkers onvoldoende voor elkaar. Hoe kun je het werk nu het beste organiseren, zodat je medewerkers worden gemotiveerd? Ik geef je praktische tips over hoe mensen binnen een organisatie worden gemotiveerd.
Tweeledige vraag
Deze vraag bestaat uit twee componenten. De eerste vraag die hierin ziet is of je mensen wel moet motiveren, of dat door een andere aanpak ze in staat zijn om zichzelf te motiveren.
Het tweede deel is het organiseren hiervan. Kun jij dat? Of moet je dit laten doen? Of kunnen mensen dit het beste zelf doen en dien jij zaken juist niet meer te doen?
Hieronder zullen we hierop nader ingaan en daarmee jou antwoord geven op de vraag hoe je het werk het beste kunt organiseren, zodat je mensen gemotiveerd zijn.
Moet je mensen willen motiveren?
In beginsel zullen de meeste managers of leidinggevenden aangeven dat hun werk bestaat uit drie componenten, te weten:
Het proces organiseren
Alle werkzaamheden die binnen een organisatie gebeuren worden naarmate de organisatie groter en daarmee complexer wordt, gevat in een proces. Dat zijn eigenlijk niets meer dan onderlinge afspraken. Onze definitie van een proces is: Het op de snelste manier, in één keer goed, een klantbehoefte invullen.
De output interpreteren, zodat mensen gemotiveerd worden
Daarmee bedoelt met de resultaten beoordelen die gemaakt zijn de afgelopen tijd. Deze resultaten zijn gebaseerd op hetgeen men heeft gemeten of anderszins heeft vastgesteld, omdat men dit belangrijk vindt om te weten of het goed gaat met het bedrijf, het project of een onderdeel.
De mensen motiveren
Dit vinden de meeste leidinggevende de belangrijkste taak van hun werk. De medewerkers zelf vinden dit overigens helemaal niet. Zij willen niet gemotiveerd worden door hun leidinggevende. Het is een mismatch. Als jij als ondernemer constateert dat je je mensen moet motiveren, dan is er iets mis. Kennelijk heb je dan geconstateerd dat ze hier zelf niet toe in staat zijn.
Wat kun je organiseren, zodat medewerkers gemotiveerd worden?
Het belangrijkste is dat medewerkers graag voor je willen werken. Dat ze betrokken zijn en dat ze het vak wat ze uitoefenen ook leuk vinden. Als dat niet het geval is, dien je daar allereerst het gesprek over aan te gaan. Soms past een medewerker prima bij een bedrijf, maar soms ook (even) niet meer. In de tijd verandert jouw bedrijf en worden er andere eisen aan je medewerkers gesteld en soms stellen medewerkers andere eisen dan waaraan jij als bedrijf wilt voldoen.
Intrinsieke motivatie, passie of drijfveer
Elke medewerker, maar ook jijzelf als ondernemer, dient om zijn of haar werk goed te kunnen volbrengen een bepaalde intrinsieke motivatie te hebben. Je dient passie te hebben voor hetgeen je aan het bouwen bent, een drijfveer waarom je elke dag weer uit je bed komt om verder te bouwen. Gemotiveerde mensen zijn de basis voor succes.
Je hebt vast zelf ook wel eens van die momenten dat je daar even een tekort aan hebt. Dat voelt niet fijn, je hebt een rotdag, je gaat dan op zoek naar iets waardoor de drijfveer, de passie en de intrinsieke motivatie weer terugkomt. Een beetje waardering van een collega of een klant doet dan al wonderen. Complimenten geven, mits oprecht en gegrond, zijn zeer waardevol. Als mensen worden gemotiveerd door anderen dan voelt men dit als waardering. En dat voelt in de regel altijd goed.
Maar waardoor worden mensen nou het meest gemotiveerd? De meeste motivatie halen medewerkers uit de volgende 3 elementen:
Autonomie/zelfbeschikking
Zorg dat medewerkers zoveel mogelijk hun eigen werk mogen inrichten. Processen is prima, maar daar waar men zelf invulling kan geven, zonder het proces teveel te verstoren, laat ze het op hun eigen manier doen. En als je het proces gaat inrichten luister dan ook zo veel als kan naar de wensen van je medewerkers, zodat het hun proces wordt. Hierdoor gaan ze zichzelf meer herkennen in hun werk en dat motiveert.
Mensen worden gemotiveerd door persoonlijke ontwikkeling
Medewerkers willen graag hun vak goed uitoefenen, ze willen het liefst beter zijn dan de anderen, excelleren, meesterschap bereiken. Hierdoor zullen ze eenvoudiger voorzien zijn van werk en inkomen omdat ze toegevoegde waarde leveren. Maar ook voedt dit hun trots, ego en zelfwaarden. Ook krijg je als ondernemer van persoonlijk goed ontwikkelde medewerkers veel meer bruikbare input om je bedrijf te laten ontwikkelen. Uiteraard geldt dit ook voor jou als ondernemer, blijf je persoonlijk ontwikkelen.
Gemotiveerde mensen en betekenisvol zijn
Het gaat vaak om meer dan alleen je werk doen, of geld verdienen. Ook wil een medewerker vaak meer betekenen op andere gebieden dan vakinhoudelijk. Dit kan zijn op sociaal- of maatschappelijk terrein. Maar ook binnen de verhoudingen in je bedrijf. Denk daarbij aan een vertrouwenspersoon of iemand die graag iets voor de anderen wil organiseren. Geef ze die ruimte en je zult zien dat ze beter gemotiveerd zijn.
(Bron: https://youtu.be/vwux9AAadq0)
Andere voor jou interessante vragen & artikelen:
Wellicht ben je ook geïnteresseerd in andere vragen die ondernemers bezighoudt over dit onderwerp, bijvoorbeeld:
- Wat is er mis met de motivatie van ons personeel?
- Hoe kom ik aan goed personeel?
- Hoe kan ik mijn personeel motiveren?
- Je personeel is de basis voor een verantwoorde groei
Aanverwant artikelen hierover, die indirect een grote invloed hebben op personeel motivatie, zijn: