Hoe maak ik een bedrijfsproces?

2023-08-18

minuten

Ieder bedrijf kent zes organisatiegebieden. Management van processen is er daar één van. Alle mkb-ondernemers werken met processen, maar hebben dat vaak zelf niet in de gaten. Een gemiste kans! Want goedlopende processen leveren niet alleen meer rendement op (dus meer winst), maar ook minder gezeur. Daarom leg ik in vijf opeenvolgende blogs uit: 

  1. Wat is een proces? 
  1. Waarom processen? 
  1. Hoe maak ik een proces? 
  1. Welke processen zijn er? 
  1. Hoe verbeter ik een bedrijfsproces? 


Bob de steigerhouten meubelmaker 

In mijn blog ‘Waarom processen’ heb ik Bob geïntroduceerd. Een handige jongen die van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt. Hij maakt op klantbestelling maatwerk steigerhouten meubels. Het bedrijf groeit als kool en Bob heeft inmiddels bijna twintig medewerkers in dienst. Die groei stopte omdat Bob zijn bedrijfsprocessen niet op orde had. Een typische klant van Z11made.

De oplossing  

De oplossing was relatief eenvoudig. Als bedrijfsadviseur heb ik samen met Bob zijn hoofdproces in kaart gebracht in zogeheten processtappen en die nog verder afgepeld naar activiteiten. Die zijn beschreven in een duidelijke werkinstructie en met instructie verdeeld over zijn medewerkers. Hieronder beschrijf ik die stappen. 

Stap 1: breng hoofdproces in kaart  

Samen met Bob heb ik zijn hoofdproces ‘productie’ in kaart gebracht. Als voorbeeld gebruik ik het maakproces van een tafel. In essentie bestaat het productieproces uit zes processtappen: 

  1. Maken ontwerp 
  1. Bestellen materiaal 
  1. Maken onderstel 
  1. Maken blad 
  1. Bevestigen onderstel aan blad 
  1. Vervoeren en plaatsen tafel bij klant 

 

Stap 2: pel de processtappen af naar activiteiten 

De zes processtappen hebben we op hun beurt afgebroken in activiteiten. Iedere processtap bestaat immers op zijn beurt uit kleinere, opeenvolgende stappen. Zo kun je de 1e stap -maken ontwerp- opdelen/afpellen naar bijvoorbeeld: 

1.Verzamelen wensen klant 
Voorbeelden hiervan zijn breedte, lengte, hoogte, soort afwerking, … 

2.Verzamelen wensen producent (Bob dus) 
Kwaliteitseisen zoals maximale lengte tafel zonder dat een tussenpoot nodig is 

3.Maken concept ontwerp 

Test jouw leiderschap met deze checklist

Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken? 

4.Goedkeuren ontwerp door klant 

 

Stap 3: teken de processtappen en onderliggende activiteiten 

Veel mensen zijn visueel ingesteld: een plaatje begrijpen ze sneller en makkelijker dan geschreven tekst. Daarom zijn op mijn advies de processtappen en onderliggende activiteiten uitgetekend in een zogeheten procesflow. 

Hoe maak ik een proces - Z11made

Stap 4: maak werkinstructie  

Om medewerkers te informeren hoe ze moeten werken, ‘vertaal’ je de procestappen en onderliggende activiteiten in een werkinstructie. Daarin kun je niet alleen kwijt wat er moet gebeuren, maar bijvoorbeeld ook: 

  1. Kwaliteitseisen per activiteit 

  1. Te gebruiken middelen (gereedschap) 

  1. Veiligheidseisen 

  1. Doorlooptijd  

  1. Enzovoorts 

Een werkinstructie wordt gemaakt in een tabel zodat het overzichtelijk oogt en makkelijk te volgen is. 

Stap 5: instructie 

Laatste stap in het bedrijf van Bob was om samen met de betrokken medewerkers de werkinstructie door te nemen. Hierbij gebruik ik altijd de methode ‘voordoen – meedoen – zelf doen’. De eerste keer doet Bob het voor aan de medewerker waarbij hij de werkinstructie exact volgt. Daarna herhaalt de medewerker dat, waarbij Bob meekijkt of het allemaal gaat. Vanaf dat moment kan de medewerker het zelf doen. 

Door procesmatig te denken en te werken schep je duidelijkheid voor jouw medewerkers EN ook voor jezelf. Deze duidelijkheid wordt omhelsd door de medewerker. Als je taken op deze manier aan hen overdraagt, geef je de medewerker vertrouwen. Belangrijker zelfs dan salaris heeft onderzoek aangetoond. 

Hoe verder 

Hiermee was het werk nog niet gedaan bij Bob zijn bedrijf. In mijn volgende twee blogs vertel ik meer over ''Welke bedrijfsprocessen zijn er?'' en ''Hoe verbeter ik bedrijfsprocessen?''. 

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Sjon

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.