Goed nieuws voor ondernemend Nederland richting 2020 is de stijgende koopkracht, met name de binnenlandse bestedingen nemen toe. Het lijkt voor de hand liggend dat bij alle ondernemers “de vlag uit kan” omdat omzetten zullen stijgen. Desalniettemin zal het de grootste uitdaging blijven klanten/gasten naar uw bedrijf te krijgen. Er zal voortdurend geïnvesteerd moeten worden om de groei van uw bedrijf te continueren, kortom, er zal verschil gemaakt moeten worden om het te winnen van internetaankopen van artikelen/producten, bezorging food aan huis en niet te vergeten uw collega’s. Uw klanten moeten zich “welkom voelen en centraal staan” en uw diensten en producten worden door ondernemer en medewerkers als “beleving” aan de man/vrouw gebracht.
Hostmanship en hospitality
Dé marketingtools hiervoor zijn hostmanship en hospitality, in het verleden uitsluitend voorbehouden aan de leisure branche, het woord “Hospes”, gastheer in Latijn zegt het al.
Deze begrippen hebben ondernemersland overspoeld, fysiek, denk aan de brasserie centraal gelegen in de kledingzaak, de benzinestations waar de brandstof bijproduct geworden is, maar ook de benadering door de medewerkers waaruit blijkt dat hun bijdrage in het bedrijf gedragen wordt door plezier in het werk, trots en loyaliteit.
Dit ambassadeurschap voor de onderneming van deze 9+ medewerker slaat over op de klant, vervolgens deze tot ambassadeur maken en tot betere financiële resultaten leiden.
Zelf heb ik tijdens het opzetten van de exploitatie van Equestrian Centre de Peelbergen, een Hippisch Centrum in Kronenberg, Limburg, ontdekt dat bovenop ondernemerschap, Hospitality en Hostmanship twee kernwaarden zijn waarmee je binnen de (in dit geval) mondiale markt razendsnel het verschil maakt. In vier jaar tijd is het centrum bezocht door duizenden ruiters uit 80 landen en een begrip over de hele wereld. “Ruggengraat” van de organisatie zijn de investeerders en bestuur van ECdP en de pro-activiteit van Gemeente Horst aan de Maas en Provincie Limburg. De “ziel” zijn de medewerkers, Team de Peelbergen, vriendelijke, loyale, trotse gastheren en gastvrouwen, niet alleen in de horeca maar ook in de pistes, op het stallenterrein, wedstrijdsecretariaat, schoonmaak, ware ambassadeurs, meer dan klantgericht, vriendelijk en met hart voor de zaak en hart voor de klant met als motto: “vriendelijk zijn is gratis….”.
Deze werkwijze heeft ECdP tot twee keer toe vanuit de FEI, de Hippische wereldbond, het predicaat “Excellent” gebracht, een mooi en motiverend rapport voor onze medewerkers.
Recentelijk heb ik de overstap gemaakt naar Z11-made om mijn ervaringen te delen met collega-ondernemers, ik heb successen behaald maar ook de welbekende draai om mijn oren gehad. Wat ik in de voorbije 35 jaar als ondernemer ervaren heb is dat ambassadeurs in de periferie van een bedrijf tot succes leiden welk begint met uw medewerkers.