Kernwaarden bedrijf: het filter van je besluiten

Kernwaarden bedrijf: het filter van je besluiten

Veel bedrijven zijn bezig met kernwaarden. Vaak hangen ze in de productiehal of zelfs bij de receptie. Waarom geven ondernemers kernwaarden zo’n dominante plek in hun bedrijf?

Dit artikel geeft antwoorden op de volgende vragen:

  1. Wat zijn kernwaarden?
  2. Hoe bepaal je kernwaarden in je bedrijf?
  3. Waarvoor dienen kernwaarden in een bedrijf?

Wat zijn kernwaarden?

Kernwaarden zijn je diepgewortelde overtuigingen en principes. Ze geven aan wie en wat je wilt zijn en waarom en hoe je dingen doet als bedrijf. Ze geven richting en leiden je in combinatie met je Why, de juiste kant op. Je hanteert ze als toetssteen in de besluitvorming en ze weerhouden je van dilemma’s.

Kernwaarden:

  • Vormen de basis van je organisatiecultuur;
  • Geven houvast, richting en duidelijkheid, zowel intern als extern;
  • Zijn “relikwieën” van je bedrijf;
  • Zorgen voor verbinding;
  • Zijn de filters bij het nemen van besluiten.

Het verschil tussen missie, visie en kernwaarden

De kernwaarden, visie en missie van een bedrijf vormen het fundament en geven richting aan groei en succes.

Missie. Waar sta je voor? Dit beschrijft de bestaansreden van een organisatie. Ook wel de WHY genoemd in “The golden circle” van Simon Sinek.

Visie. Waar ga je voor? Een toekomstgericht en inspirerend doel. Het motiveert en is leidend voor de groei en ontwikkeling van een organisatie. Je meet de voortgang tijdens de realisatie van je visie.

Kernwaarden. Kernwaarden geven aan wie en wat je wilt zijn als bedrijf. Deze waarden geven aan waarom en hoe je dingen doet als organisatie. Kernwaarden weerspiegelen de visie en missie.

Hoe bepaal je kernwaarden in je bedrijf?

Kernwaarden dienen vooral bij jou als ondernemer te passen en bij het bedrijf dat je wilt zijn. Je kunt kiezen uit een theoretische lijst van kernwaarden, maar een persoonlijke omschrijving van jouw overtuiging(en) en principes kan zeker zo goed zijn.

Een voorbeeld van een kernwaarde is “klantgericht”. Wat mij meer aanspreekt is “klant centraal”. De klemtoon ligt net even anders en sluit beter aan bij het gevoel dat ik wil overdragen.

Elk bedrijf kiest kernwaarden die passen. Ontdek waar je met elkaar achterstaat, want ernaar handelen is belangrijk. Kies je de kernwaarde “afspraak is afspraak”, maar je komt als ondernemer overal te laat, dan werkt deze kernwaarde eerder averechts. Medewerkers geloven er niet in en dus komen ze al snel hun eigen afspraken ook niet na.

Je dient de kernwaarden voor je bedrijf samen met je medewerkers vast te stellen. Dit kan met vragen als:

Formuleer niet meer dan drie tot vijf kernwaarden die passen binnen jouw bedrijf.

Waarvoor dienen kernwaarden in een bedrijf?

Kernwaarden krijgen pas waarde als je je ernaar gedraagt. Maak dus afspraken wat gewenst en ongewenst gedrag is. En hoe dit door kernwaarden vorm wordt gegeven. Maak ze tastbaar met voorbeelden.

Bijvoorbeeld “zorgzaam”. Gewenst gedrag is persoonlijke interesse tonen. Ga je daarin te ver dan durf je niemand meer op fouten aan te spreken.

Maak kernwaarden onderscheidend door jouw “unique selling points”. Waar je bedrijf zich in onderscheidt, waarom je klanten graag zaken met jullie doen. Maar ook waarom mensen graag bij jullie bedrijf werken, de cultuur, sfeer.

Kernwaarden gaan niet over producten/ diensten, maar over de cultuur in jouw organisatie.

Kernwaarden voorbeelden

Aandacht

Duurzaam

Klantgericht

Respect

Autonoom

Eenheid

Liefde

Samenwerken

Betrokken

Eerlijk

Nuchter

Vertrouwen

Betrouwbaar

Effectief

Ondernemend

Vitaal

Creatief

Enthousiast

Optimisme

Zorgvuldig

Daadkracht

Flexibel

Passie

Zorgzaam

Discipline

Integer

Plezier

Gebruik je kernwaarden bij alles wat je doet in je organisatie. Van het nemen van besluiten, tot en met klant- en medewerkers afspraken.

Kernwaarden zijn geen loze woorden, maar een weerspiegeling van de dagelijkse praktijk. Als je ze wilt laten ‘leven’, dan moet je ze onderdeel maken van elk aspect van je organisatie. Maak ze zichtbaar en zorg ervoor dat medewerkers er niet omheen kunnen, in positieve zin.

Kernwaarden en marketing

Ook bij marketing activiteiten zijn je kernwaarden van groot belang. Naast je missie, waarop mensen resoneren, geven kernwaarden aanknopingspunten voor potentiële klanten en medewerkers om zich bij jou thuis te voelen. Zo kan het kernwoord “zorgzaam” bij een timmerbedrijf een hele andere lading hebben dan bij een zorginstelling.

Als je een vacature hebt met een kernwaarde erin, willen kandidaten graag weten wat die waarde bij jouw bedrijf precies inhoudt. Sluit hun beleving daarop aan, voelen ze zich verbonden met jouw bedrijf?

Conclusie

Je ziet wel dat bepalen van kernwaarden, en je ernaar gedragen nog niet zo eenvoudig is. Je moet er met z’n allen goed over nadenken, en afspraken over maken.

Tip: als je denkt dat je de kernwaarden gevonden hebt, probeer ze eens een paar maanden uit. Daarna evalueren of er toch nog iets veranderd moet worden. Dat kan zijn een andere kernwaarde, maar dat kan ook zijn het beter naleven van het gewenste gedrag.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.