Beste ondernemer,
Ik ga iets met je delen uit onze dagelijkse praktijk als bedrijfsadviseur. En ik ben benieuwd of jij dit herkent? Ik schat in van wel. Want waarom zou het bij jou anders gaan dan bij de meesten?
En natuurlijk is het mogelijk dat jij geluk hebt en dat het bij jou anders is gelopen. Toch zullen de meeste (snel) groeiende ondernemers vergelijkbaar hebben geacteerd.
Ineens had je handjes en/of kennis nodig. Dat was niet zo moeilijk, want je kende een handige buurman, een slimme dame van het schoolplein, een knappe neef en je ouders wilde ook wel helpen.
Vergeet ik nog de broer en zus die elk weekend kwamen helpen. De broer die, toen het nog beter ging, de leiding kreeg over de werkplaats. Dat was vertrouwd. Zo kon je loslaten en had je het gevoel dat de business in vertrouwde handen was.
Je eigen vrouw (of man, maar dat komt helaas minder voor) liet je de administratie doen. Want ja, dat ging over geld, prestige en een beetje ego?
Kortom, deze groeistrategie, herkenbaar he?
Kom er maar bij, snel verder lezen, gezellig!
Gezellig was het zeker ook, want de business liep op rolletjes. De opdrachten vlogen je om de oren en je wist nauwelijks hoe je alles elke dag voor elkaar moest boxen. De bekenden van hiervoor, je eerste medewerkers, brachten hun vrienden en kennissen inmiddels ook mee, want er moest steeds harder en langer gewerkt worden.
De “kliek” werd steeds groter, en daarmee ontstond ook een probleem.
Test jouw leiderschap met deze checklist
Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken?
Je merkte dat je naast ondernemer ook steeds meer de rol van manager toebedeeld kreeg. Jij moest vertellen wat iedereen moest doen, bedrijfsprocessen kende je nog niet. Hoe ze het werk moesten doen en uiteindelijk moest je de mensen op de uitvoering beoordelen.
Ze wilden vooral horen hoe tevreden jij was. Maar dat was je natuurlijk niet altijd. Nog sterker, omdat het bedrijf zo groot was geworden had je er de kijk niet meer zo goed op. En er waren mensen die de kantjes er vanaf liepen.
Ook ontstond irritatie en werd er geroddeld. Jij als baas deed het niet meer zo goed, de mensen zelf ook niet. De kwaliteit, productiviteit en leverbetrouwbaarheid liepen terug. Met als gevolg dat klanten begonnen te klagen. En ja, toen was de maat vol!
Er moest er ingegrepen worden. En hard ook!
Groeistrategie 2.0
Wie zat er nog op de goede plek in de organisatie? Wie kon mee in de doorstart van het bedrijf van versie 1.0 naar 2.0?
Dat waren er maar een paar. De meesten ontbrak het aan discipline, opleiding, vakbekwaamheid en al datgene dat voor versie 2.0 van je bedrijf vereist was. Dat betekende dus dat je afscheid moest nemen van nogal wat oudgedienden.
Begin er maar aan, gezellig!
Vraag een bedrijfsadviseur: als ondernemer familieleden ontslaan?
Nou, dat is geen feestje. Ga maar tegen je ouders vertellen dat ze niet meer welkom zijn. Ontsla je broer omdat hij geen leiding kan geven. En wellicht nog het moeilijkste, vertel je vrouw eens dat haar administratie een zooitje is.
Daar sta je dan met al je goede bedoelingen, gezellig!
Natuurlijk schets ik het hier bewust wat scherper dan de realiteit, maar de meeste ondernemers zullen dit herkennen. Het aannemen van mensen die dicht om je heen staan en die je ook graag willen helpen.
En daarna het professionaliseren van je bedrijf waaronder het invoeren van bedrijfsprocessen en vervelende besluiten die je moet nemen. Mensen die je moet teleurstellen voor de verdere groei van je bedrijf.
Voor ons als bedrijfsadviseur is dit dagelijkse kost. We willen ondernemers hier bewust van maken, vandaar dit artikel. Helemaal voorkomen kan en hoeft ook niet, maar houd het wel een beetje gezellig voor jezelf.
Herken je jezelf hierin? En wil je weten hoe je dit het beste kunt aanpakken?
Neem dan gerust contact met mij op en vraag een gesprek aan,
Gerald van Kollenburg.