Als je mensen vraagt naar een vormenstoof, moeten de meeste het antwoord schuldig blijven. Toch is bijna iedereen ermee groot gebracht. De namen voor dit speelgoed zijn talrijk, maar het heet officieel een vormenstoof. Nu herken je het wel. Waarom hebben vormenstoof en miscommunicatie in een bedrijf met elkaar te maken?
Miscommunicatie in een bedrijf en de vormenstoof
We hebben er allemaal mee gespeeld in wat voor vorm dan ook. Er hoort ook nog een hamertje bij. Dan kun je de blokjes er doorheen tikken.
Nou tikken, de meeste zullen de frustratie nog wel kennen als je probeert een rond blokje door een vierkant gaatje te slaan.
Eerst rustig tikken, want zo had papa of mama dat verteld. Maar al snel ondervond je dat het niet lukte, en werd het rustig tikken, al snel slaan.
Harder, harder en nog eens harder. Het hoofd werd rood, die irritatie nam toe en regelmatig vlogen de blokjes, het hamertje en het bakje door de huiskamer. Wat kon dit toch een verschrikkelijk spel zijn.
En dat spel, dat spelen we eigenlijk nog elke dag.
Alleen nu in onze communicatie met anderen. De ene persoon praat in rondjes en de andere in driehoekjes. De andere persoon verstaat alleen vierkantjes en heeft bij alles wat je zegt, volstrekt iets anders in gedachte dan hetgeen jij bedoelt.
Hoe vaak ga jij vervolgens lopen rammen en drammen om duidelijk te maken dat het een rondje is en dat het toch echt door dat vierkantje van die ander moet?
De irritatie loopt op en het onderlinge begrip is mijlenver weg. Pas als één persoon zich inspant en het op een andere manier duidelijk maakt, past het vormpje, verdwijnt de irritatie en begrijpen ze elkaar.
Stel vragen om te zien of je in een vorm communiceert die de ander kan ontvangen. Of dat het beter is een ander vormpje te gebruiken en hetzelfde geldt uiteraard voor de ontvanger (de gaten). Probeer eens wat anders als jij bepaalde mensen niet begrijpt.
Test jouw leiderschap met deze checklist
Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken?
En als je de vorm van het blokje of het gat niet kent, stel dan vragen. Bij voorkeur open vragen. Als ik je dit vertel, wat hoor jij dan? Wat denk je dat ik je probeer te vertellen? Welke boodschap probeer ik over te brengen?
De opbrengst hiervan is dat je allebei slimmer wordt. Want we interpreteren informatie per definitie verschillend waardoor we samen meer zien als we onszelf daarvoor openstellen. Een mooi voorbeeld van een groeistrategie.
Wat zie jij?
Wij verduidelijken dit principe aan de hand van een simpel voorbeeld. We pakken een willekeurig kopje met een afbeelding.
En vragen aan twee mensen die tegenover elkaar zitten: wat zie je?
De ene vertelt dat hij een kopje ziet, wit van kleur met een oortje aan de rechterkant en een logo erop.
De persoon aan de andere kant, vertelt dat hij ook een wit kopje ziet, maar het oortje zit niet aan de rechter-, maar aan de linkerkant en er staat géén logo op.
Je voelt al aan dat hierover enorme discussie kan ontstaan. Twee mensen kijken naar hetzelfde voorwerp en zien iets anders. En hebben beiden ook nog gelijk!
Maar als ze elkaar willen overtuigen en met het hamertje gaan slaan, kan dit irritatie en zelfs ruzie leiden. Dit is een van de redenen waarom een vormenstoof en miscommunicatie in een bedrijf met elkaar te maken hebben.
Het is dus belangrijk om een ander blokje te pakken of een ander gat te zoeken. Als beide personen bereid zijn om te bewegen, en het kopje dus ook eens van de andere kant willen bekijken, komen ze tot de conclusie dat ze allebei gelijk hebben. Ze zien beiden iets, wat ze daarvoor niet zagen.
Deze voorbeelden van de vormenstoof en het kopje lijken eenvoudig. Maar hiermee gaat veel energie verloren in organisaties, leert onze ervaring als business coach. In teams leidt deze miscommunicatie dagelijks tot frustratie en onbegrip. Wat zonde!
Een cruciale taak voor een manager, maar ook managers zijn vaak onwetend. En dat is jammer want elk kind kan leren spelen met een vormenstoof. Dus wij ook!