Wat is management van medewerkers?
Management van medewerkers: de manier waarop de organisatie in het licht van de missie en visie, de kennis, kwaliteiten en energie van de medewerkers benut. Ook het inspireren en het betrekken bij ontwikkelingen hoort hierbij. Hoe de organisatie hen in de gelegenheid stelt hun competenties te ontwikkelen. De manier waarop medewerkers erkenning, respect en waardering krijgen voor hun inzet, de behaalde resultaten en hun bijdrage aan verbetering en vernieuwing.
Hoe werkt het managen van medewerkers?
De medewerkers worden ook wel het menselijk kapitaal van de organisatie genoemd. Voor veel organisaties is dit kapitaal het belangrijkste bezit om doelen te behalen. Enerzijds wordt dit niet altijd zo beleefd. Anders is ook dit kapitaal niet altijd hetgeen de organisatie nodig heeft. Hier kritisch mee omgaan is één, maar je dient hier ook menselijk mee om te gaan. Dit gebeurde in het verleden ook niet altijd, waardoor er veel regelgeving omtrent dit onderwerp is ontstaan. Iedereen dient zich hieraan te houden en dat kan belemmerend werken. Vooraf goed nadenken is dus belangrijk.
Je kunt met de medewerkers de organisatie sturen, want uiteindelijk gaan zij de productie leveren. Als zij niet duidelijk hebben wat de strategie is, wat het beleid is en welke doelen de organisatie wil halen, weten ze ook niet wat hun rol daarin is. Ze kunnen dan nog steeds hun uiterste best doen en toch onvoldoende toevoegen aan het beoogde hogere doel, de missie en visie.
Bij managen gaat het niet alleen om vertellen wat anderen moeten doen, maar om zaken te faciliteren in de breedste zin van het woord, om het samenspel tussen collega’s te optimaliseren door waar te nemen, te meten en bij te sturen. Ook door goed te communiceren, zelf het juiste gedrag te vertonen en te realiseren bij de mensen die managen.