Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

2024-10-06

minuten

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf.

Wilbert Moorman succes als ondernemerHet gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je concurrent en de klanten willen alleen zaken doen met jou.

Maar dan schiet je wakker en je beseft dat je weer aan de bak moet.

Wat is succes eigenlijk?

Dat verschilt per persoon. Geld, vrijheid, autonomie, plezier of geluk? Hoe je het ook bekijkt, het is altijd een resultante van je inspanningen.
Dus eigenlijk is succes heel hard werken:
1. De goede dingen doen.
2. De goede dingen ook nog goed doen.

Maar hoe weet je dat het de goede dingen zijn waaraan je werkt?

Het begint met een goed en uniek idee. Goed wil zeggen dat er behoefte aan is bij een grote groep mensen (of een kleine groep maar dan moet je een hoge marge kunnen krijgen) en uniek betekent anders dan anderen al doen. Veelal zit het laatste in de authenticiteit van de persoon zelf. Echtheid, eigenheid, geloofwaardigheid, uniek, termen die authenticiteit nader duiden. Een goede missie helpt daarbij. Ga na waarom je iets wilt maken en verkopen. Wat maakt jou zelf zo uniek en kun je dat vertalen naar een product of dienst? Als je dat weet, kijk je naar de toekomst, bijvoorbeeld in de eerste vijf jaar.

Tegen de wind in varen

Jij bent een spellen fanaat en speelt dit vaak met enkele vrienden. Je ontdekt dat je de spellen vaak anders wilt spelen dan dat ze bedoeld zijn, totdat iemand tegen je zegt dat je uniek bent in het zelf bedenken van spellen. Jij gaat spellen bedenken en je vrienden testen ze mee uit totdat ze goed genoeg zijn om ze te produceren en verkopen.
Samen stappen jullie in het spellenbootje en bepalen een koers. Net als bij een echte zeilboot bepaal je een punt om heen te varen, bijvoorbeeld een boom op de kade. Als je op weg bent zie je andere punten en wil je eigenlijk je koers wijzigen. Oftewel de boom is niet meer het doel maar de kerktoren die je voorheen niet zag en nu wel, is het nieuwe doel. Doordat de rivier meandert en je steeds weer nieuwe punten langs de route ontdekt, pas je je koers regelmatig aan maar je blijft zeilen. Dat doe je ook met je bedrijf, je past regelmatig je doelen aan omdat je nieuwe kansen ziet. Maar je blijft spellen maken en ontwikkelen tot ze goed genoeg zijn. Je wordt er steeds beter in en je spellen worden ook steeds beter. Totdat je merkt dat je de wind niet meer in de zeilen hebt. Met de zeilen kun je wel sturen maar aan de wind kun je niets doen. Binnen je bedrijf (je bootje) kun je mensen en middelen wel sturen, maar aan de markt (de wind) kun je niet zoveel veranderen.

Heb succes als ondernemer, zoals een zeiler.

En tegen de wind in varen vraagt veel stuurmanskunst (ondernemerschap en leiding). Ineens worden er andere zaken van jou als ondernemer verwacht. Je bent niet alleen meer een spellen bedenker. De vraag is of je dit ook leuk vindt en of je het ook kan. Zeker als je passagiers (lees je medewerkers) wat beginnen te mokken. Sommigen stappen dan uit het bootje. Anderen zijn niet meer fanatiek om de spellen uit te proberen waardoor het spel niet goed is en klanten beginnen te klagen. Langzaam drijft het bootje af van zijn koers en dobbert het wat rond. Jijzelf blijft alle zeilen bijzetten, maar binnen je medewerkers zijn er een paar aan het muiten. De ene heeft het anker stiekem laten zakken en de anderen doet net of het fokzeil niet meer strak staat door er niet meer zo hard aan te trekken. Je ziet langzaam de kade op je afkomen en je weet dat het bootje gaat crashen als je niets doet. Op deze manier doorgaan werkt averechts. Er moet iets gebeuren, het moet anders! Maar hoe?

Bijna elk bedrijf dat groeit komt in een dergelijke, benarde situatie terecht. Uit onderzoek onder meer dan 1.000 ondernemingen blijkt dat deze problemen niet uniek zijn maar universeel. Alle bedrijven starten op een soortgelijke wijze, namelijk met een nieuw idee en met veel energie om er samen met enkele medewerkers iets van te gaan maken. Lekker gaan zeilen met elkaar. Degene van wie de boot is, de kapitein (ondernemer) mag de koers bepalen. Maar als de boot steeds groter wordt, meer zeilen en bemanning, kan de kapitein geen orders meer geven aan de gehele bemanning en staan sommige matrozen met de handen over elkaar (lees, bij het koffiezetapparaat koffie te drinken, omdat ze niet weten wat ze moeten doen). De kapitein kan nog harder gaan roepen en nog harder over de boot gaan rennen. Nog vroeger opstaan en ’s avonds nog langer doorwerken. Maar…………… hij/zij gaat het daarmee niet redden. Nu kan ik weer eindigen met het moet anders! Maar hoe?


Klaagt je vrouw regelmatig dat je teveel naar de zaak bent?


Belangrijk: de kapitein herkent dit. Dus herken je dit bij je eigen onderneming? Klaagt je vrouw regelmatig dat je teveel naar de zaak bent, of je kinderen. Heb je nog wel weekend? Ga je nog wel eens op vakantie? Ga je nog wel eens op vakantie zonder stress? (hartstikke leuk een keertje gaan zeilen bijvoorbeeld). Zijn je medewerkers en je klanten nog steeds tevreden? Weet iedereen wat er van hem/haar wordt verwacht en presteren zo ook navenant? En zo zijn er nog wel wat pijnpunten waaraan je kunt meten of je tegen zo’n groeigrens aanloopt. Als je dat herkent, ben je al een stap dichter bij de oplossing. Daarna moet je het ook nog gaan erkennen. De afwijkende koers ligt niet aan een ander maar primair aan jou, de kapitein. Je bent zover gekomen omdat je de kwaliteiten hebt om zover te komen! Maar nu moet je gaan erkennen dat je niet verder komt, omdat enkele benodigde kwaliteiten bij jou ontbreken. Dat is niet erg, dat is volstrekt normaal maar niet leuk. Je grootste vijand in deze is niet de wind of de zee, dat ben jezelf. Het duiveltje waar je het meeste last van hebt in deze situatie noemen we dan ook wel EGO.

Test jouw leiderschap met deze checklist

Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken? 


De oplossing zit in de verbinding tussen ratio en emotie.


Ben jij bereid te erkennen dat jij zelf zaken anders moet aanpakken en ben je bereid om hierin het voortouw te nemen? Iedereen kijkt naar de kapitein. Naarmate je ander, verbeterd gedrag gaat vertonen, wat past bij je nieuwe zeilboot (jouw gegroeide organisatie), zullen je medewerkers blij zijn en weer met je willen gaan varen. Het arbeidsplezier komt weer terug en het muiten zal stoppen. Zo, nu zijn we een heel eind op weg. Maar nu vraag je je natuurlijk nog af wat het goede gedrag is en wat de nieuwe koers is die je moet uitzetten met je zeilboot (onderneming). Deels is deze vraag eenvoudig op te lossen en deels is het complex. Het is namelijk een combinatie tussen bovenstroom/ratio en onderstroom/emotie. De bovenstroom, dat zijn de modellen die worden aangereikt door veel adviesbedrijven (Lean, Canvas, Agile…) In onze metafoor zijn dat de land- en zeekaarten, maar daar zit nooit het probleem. Het probleem zit in de onderstroom, menselijke behoeftes en gedrag! En de oplossing zit in de verbinding tussen de boven- en de onderstroom. Dit is per bedrijf zeer verschillend. Hier zelfstandig een oplossing voor vinden, is bijzonder lastig. Hulp is zeker gewenst maar er zijn niet veel adviesbedrijven die deze specifieke hulp beheersen. En daar zijn wij blij mee. Want daarin zijn wij uniek, dat is ons zeilbootje en dus hebben we voor jou ook een reddingsboei. Herken en Erken je bovenstaande dan ben je al een heel eind op weg naar de oplossing van je groeiprobleem. Ga niet tobben maar neem gerust contact op met onze zeilbootjes in het land, zij helpen je graag van je groeistuipen af. En omdat je snel groeit, ben je gebaat bij een snelle verandering, zodat je de afvlakkende groei weer kunt ombuigen. Wij verdienen onszelf dan ook altijd snel terug. En dat is logisch. Want al die tijd dat uw bootje stil ligt in het water, kost klauwen geld. Wil je ook de Zilvervloot, dan zul je net als Piet Hein moeten herkennen dat het soms anders moet. Erkennen dat dit bij jezelf begint en niet denken dat je alles alleen moet doen. Want alleen ga je wel sneller, maar samen kom je verder!

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Wilbert Moorman

In 2016 ben ik vol overtuiging in een avontuur gestapt. Nog één keer de schouders er onder, alles uit m’n leven halen wat erin zit!
Ik raakte gefascineerd door mkb-ondernemers die worstelden met de vraag: hoe houd ik de groei van mijn bedrijf bij? Ik besloot deze ondernemers te gaan helpen door ze te spiegelen en uitdagende vragen te stellen.
Zelf heb ik ook een paar keer in mijn leven geworsteld met groeipijn. Ik weet dus hoe het voelt, maar ik heb ervaren hoe je dat ongemak in je voordeel kunt ombuigen.
Bij Z11made leveren we jou ‘een uurtje per dag extra’ waardoor ondernemers met voldoening de volgende, succesvolle stap kunnen zetten in hun leven. Eén van onze klanten met een watersportwebshop gaf het treffend aan: “We groeiden zo hard, dat we helemaal geen tijd meer hadden voor onze passie, zélf varen. Daar hebben we nu, na de samenwerking met Z11made, eindelijk weer de rust en de tijd voor.”
Wij helpen jou ook graag. Gaan we samen het avontuur aan of blijf je worstelen?

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.