Waarom beïnvloeden werksfeer en motivatie van het personeel elkaar?

Waarom beïnvloeden werksfeer en motivatie van het personeel elkaar?

De werksfeer in je bedrijf hangt voor een groot deel samen met de motivatie van het personeel. Soms kan één medewerker de sfeer aardig beïnvloeden. In positieve zin, maar helaas ook in negatieve zin. De sfeer heeft direct verband met de prestaties die de medewerkers leveren, hun betrokkenheid, hun wil om een stapje extra te zetten of juist niet. Elk bedrijf heeft dus baat bij een goede werksfeer en gemotiveerd personeel. Maar hoe bereik je dat?

Wat motiveert personeel?

Het begint natuurlijk met de vraag, waarom mensen soms wel en soms niet gemotiveerd zijn. Waar ligt dat aan?

We gaan er vanuit dat ze voor jou en je bedrijf gekozen hebben en het vak wat ze moeten uitoefenen, leuk vinden. Als dat niet het geval is, dan zou ik maar eens met die persoon gaan praten. Je bedrijf is geen gevangenis, ze komen vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Ze krijgen ervoor betaald en het liefst heb je dat ze het naar hun zin hebben. Daar doe je waarschijnlijk al van alles voor en je verwacht er dus ook iets voor terug. De sfeer en de motivatie van het personeel hebben dus wel degelijk invloed op elkaar.

Mijn eerste les; de werksfeer en de motivatie van het personeel

Mijn eerste les is dat tweerichting verkeer teleurstellend is waar het gaat over motivatie en aandacht. Medewerkers verwachten van de werkgever aandacht en betrokkenheid, een felicitatie op hun verjaardag, een barbecue in de zomer en een kerstpakket in de winter. Maar iets leuks doen op jouw verjaardag – als ze er al aan denken – is er vaak niet bij. Ben niet teleurgesteld, het is een enkeling die hierbij stilstaat. Dat betekent niet dat ze je niet mogen, of niet graag voor je willen werken, dat het geen gemotiveerd personeel is, maar ze zijn er gewoon niet mee bezig, ze zijn niet ondernemend maar veelal afwachtend.

De vraag is of al die vaste dingen zoals kerstpakketten en de chocoladeletter bijdragen aan de sfeer en motivatie van personeel. Als je het niet doet, wordt het als krenterig ervaren, maar een verrassing ergens onverwacht in het jaar of een succes te vieren werkt vaak beter. Je speelt daarmee in op de emotie van de medewerker(s).

de werksfeer en de motivatie van het personeel - zo motiveer je je personeel

Vraag aan medewerkers wat hen motiveert en je hoort dit

Als je vraagt aan medewerkers wat ze motiveert dan noemen ze toegevoegde waarde, betekenisvol zijn, erkenning, waardering, een bijdrage aan een betere wereld, herken ik mezelf in wat ik doe?

Personeel motiveren komt op 3 dingen neer

Werksfeer en motivatie van personeel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Motivatie van het personeel heeft veelal met drie componenten te maken:

Autonomie/zelfbeschikking

Zorg dat medewerkers zoveel mogelijk hun eigen werk mogen inrichten. Bedrijfsprocessen is prima, maar waar men zelf invulling kan geven, zonder het bedrijfsproces teveel te verstoren, laat ze het op hun manier doen. En als je het bedrijfsproces gaat inrichten luister dan ook naar de wensen van je medewerkers, zodat het hun proces wordt. Hierdoor gaan ze zichzelf meer herkennen in hun werk en dat geeft een positieve boost aan hun motivatie. Dit draagt tegelijkertijd bij aan een goede sfeer op de werkvloer.

Persoonlijke ontwikkeling, de werksfeer en de motivatie van medewerkers

Medewerkers willen hun vak goed uitoefenen, ze willen het liefst beter zijn dan anderen, excelleren, meesterschap bereiken. Hierdoor zijn ze eenvoudiger voorzien van werk en inkomen omdat ze toegevoegde waarde leveren. Maar dit voedt ook hun trots, ego en zelfbeeld. Je krijgt als ondernemer van gemotiveerde medewerkers meer input om je bedrijf te laten groeien. Dit geldt omgekeerd ook. Blijf je persoonlijk ontwikkelen, dat komt de ontwikkeling van  je bedrijf ten goede. Heb jij een persoonlijke groeistrategie?

Betekenisvol zijn

Het gaat vaak om meer dan alleen je werk doen of geld verdienen. Een medewerker wil meer betekenen dan vakinhoudelijk. Dit kan zijn op sociaal- of maatschappelijk terrein. Maar ook binnen de verhoudingen in je bedrijf. Denk daarbij aan een vertrouwenspersoon of iemand die graag iets voor anderen wil organiseren. Geef ze die ruimte en je zult zien dat ze beter gemotiveerd zijn. Dit zal ook de werksfeer positief beïnvloeden, wat voor het personeel ook weer motiverend werkt. 

Test jouw leiderschap met deze checklist

Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken? 

Gemotiveerd personeel is een belangrijke factor voor succes. Wij gunnen iedere ondernemer succes. Is bovenstaand verhaal herkenbaar voor jou, wil jij je personeel beter motiveren, maar weet je niet waar je moet beginnen? 

Wij helpen je graag verder. Je mag altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. 

Kijk vooral ook even naar andere interessante artikelen, die staan hieronder. Wellicht dat deze informatie jou al een stapje verder helpt.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.