Wat heb je nodig om een goede leider te zijn?
Het antwoord hierop is net zo kort als logisch. Maar het is allesbehalve eenvoudig en duidelijk.
Dat is kort, toch? Ook wel logisch, want je vraagt het antwoord waarschijnlijk voor jezelf.
Je wilt een goede leider zijn, maar hebt wellicht geen benul van wat dat is, wat dat inhoudt en hoe je weet of je het bent, toch?
Nou, bij het tonen van leiderschap wordt het antwoord ook al wat lastiger. En het is misschien nu zelfs onduidelijk, maar ik ga je helpen.
Managen, manager of leider zijn, leiderschap tonen is ook best leuk, maar soms nog niet zo makkelijk. Daarom is er ook zoveel over geschreven.
Een goede leider zijn. Wat is dat nou eigenlijk?
Wanneer ben je een goede leider/ manager?
Zoals ik al begon. Ben vooral jezelf als je zaken wilt managen.
Leidinggeven is al moeilijk genoeg en als je dan ook nog een rol moet spelen en jezelf niet mag zijn, wordt het wel heel ingewikkeld.
Zeker voor ondernemers geldt dat de mensen die bij je zijn komen werken, ook voor jou gekomen zijn. Dus ze vinden je wel oké, tenzij je niet jezelf bent!
Wees jezelf
Als je net begint met leidinggeven of managen ga je dan vooral niet verdiepen in wat voor leiderschapsstijlen er allemaal zijn en welke mogelijk bij jou passen. Mijn advies is: ga gewoon jezelf zijn! Ben open en eerlijk richting je mensen en vraag ze om jou te helpen. Vraag wat zij van jou als leidinggevende/manager verwachten. Ze gaan je helpen bij het managen en ze begrijpen drommels goed dat het voor jou ook af en toe moeilijk is.
Los laten
Vraag je af: wie doet het werk? Wat is daar voor nodig? Wie moet dat regelen?
Een (groot) deel zullen ze zelf gaan regelen. Laat dat gewoon gebeuren. Probeer je er zo min mogelijk mee te bemoeien, tenzij er echt grenzen worden overschreden. Deze autonomie en zelfbeschikking is voor je medewerkers super belangrijk. Ze worden daardoor gemotiveerd en daarmee steeds waardevoller voor je organisatie. In onze bedrijfsadvies praktijk merken we dat los laten voor veel ondernemers nog wel een dingetje is. Maar ga het vooral doen. Beoordeel achteraf of je het kunt accepteren. Zo ja, houden zo en anders zo min mogelijk bijsturen. Dit goed managen, gaat je op termijn veel opleveren.
Accepteer fouten
Het grootste bezwaar hierbij is dat de ondernemer denkt dat hij het beter kan. En dat is vaak ook zo! Toch moet hij/zij leren accepteren dat het ook op een andere manier prima kan en dat de klant daar tevreden mee is. Lukt dat namelijk niet, ga dan niet met personeel werken. Want managen of een goede leider of manager zijn, betekent juist dat je dingen aan anderen kunt overlaten, dat je fouten accepteert (mits niet te vaak dezelfde) en dat je bijstuurt door bewustwording, voordoen en oefenen. Daarmee toon je leiderschap.
Houd het klein
Enkele zaken komen uiteraard bij jou als manager of eigenaar te liggen. Niet alles is weg te managen. Ga dit regelen en stem af of het goed gaat. Oftewel: zijn de mensen blij met hoe jij managet, wordt de planning gehaald, is de klant tevreden en wordt er voldoende verdiend? En als dit niet zo is, wat zou er dan anders moeten? Bespreek dit met elkaar en luister vooral goed.
Kortom, houd het klein en dichtbij jezelf. Stel je kwetsbaar op en vraag je mensen om hulp. Het is niet erg om te laten merken dat je het af en toe moeilijk of lastig vindt. Ben wel duidelijk in wat je wil. En dat klinkt eenvoudig, maar daar gaat het in de praktijk nog vaak mis.
Wat kenmerkt een goede leider?
Een goede leider heeft een aantal kenmerken. Wij willen jou graag helpen bij je zoektocht of je al op de goede weg bent of juist niet. Daarom hebben wij een lijstje opgesteld met 11 punten waaraan een goede leider moet voldoen.
Benieuwd naar het lijstje? Deze vind je in het artikel ''Waarom ben je een goede leider?''
Wij delen regelmatig artikelen om ondernemers verder te helpen met hun persoonlijke en zakelijke groeistrategie. Zit je écht met een dringende vraag? Dan mag je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. Wij helpen je graag!