Wat je kunt leren van een hond
In een blog die ik een tijd geleden heb geschreven (https://bit.ly/2wt5wkh) heb ik beloofd dat ik nog een keer terug zou komen op de Wet van Snuf. Een boek geschreven door Jos Burgers. Nu hoor ik je in gedachten al zeggen, “oh.. die! De man van de open deuren.” Dat is ook zo. En toch… blijkbaar vergeten wij die open deuren altijd want wat hij zegt snijdt hout.
De wet van Snuf. Je raadt het al; Snuf is een hond. Wat maakt die hond bijzonder? Helemaal niets. Hij is echt een hond; hij kwispelt en is blij elke keer als Jos thuis komt. Jos is getrouwd met Julia. Julia is ook vaak blij als Jos thuis komt, maar ook regelmatig niet. De vraag is; wie denk je dat het meest geknuffeld wordt in huize Burgers…….?
Inderdaad: Snuf. De wet van Snuf zegt nu: “je krijgt wat je geeft”. Geen hogere wiskunde, en toch… passen wij het altijd toe? Als ondernemer met klanten zou dit gesneden koek moeten zijn. Maar, hoe vaak word jij als klant “vergeten” door je leverancier als er korting gegeven wordt of beland jij in een discussie over garantie? En dan heb ik het nog niet eens over bijvoorbeeld onvriendelijk winkel- of horecapersoneel of callcenter medewerkers. Ze zullen allemaal hun redenen hebben, maar ga maar na welk effect dat op jou heeft als klant. Zou dat bij jouw klanten anders werken? Je krijgt wat je geeft! En dat werkt positief maar ook negatief.
Het gaat wat ver hier het hele boek te behandelen. Een bijzonder item dat bij mij is blijven hangen, is het fenomeen “sukkelzinnen” van auteur Wim van Gennip. Als je er op let, is het verbazingwekkend hoe vaak je dit tegenkomt. Probeer het maar eens. Een sukkelzin is een zin waar je altijd “sukkel” achter kunt zetten. Bijvoorbeeld: Dat heeft u niet helemaal goed begrepen (sukkel). Gisteren hadden we ze nog (sukkel). U heeft de garantievoorwaarden niet gelezen? (sukkel). U heeft de uiterste betaaldatum niet gezien? (sukkel). Enz. enz. En hoe voel je je dan? Dat wil je je klanten toch niet aandoen?
Hoe kan het anders? Enkele mogelijkheden:
- De opmerking niet maken, het voegt voor de klant niets toe! Of,
- Leef mee met de klant; Wat vervelend voor u dat ze uitverkocht zijn, heeft u misschien interesse in…, Wat vervelend voor u dat u net buiten de garantietermijn valt maar ik ga… Of,
- Formuleer de zin zo dat deze betrekking heeft op jezelf. Bijv. Dat heb ik niet goed uitgelegd. We hebben te weinig ingekocht maar ik kan ze wel voor u bestellen. Ik begrijp dat we de betaaldatum niet duidelijk op onze factuur hebben staan, enz. Dan geef je de klant respect als positieve basis voor de rest van het gesprek.
Ook hier “je krijgt wat je geeft”. Test het maar eens in de praktijk.
In het boekje worden vele manieren om te geven gepresenteerd. Bijzonder vermakelijk om te lezen. Het sluit af met vier manieren om jezelf te verbeteren in het geven.
- Laat je inspireren. Wie kan goed geven en doe die eens na.
- Gebruik anderen als spiegel. Wat krijg je van de ander en wat zegt dat over jou?
- Durf te vragen. Vraag de ander wat zij ervan vinden
- Zie kritiek en feedback als een cadeau. Sta ervoor open.
Allemaal goede tips. Wil je het Jos ook even horen vertellen?
Test jouw leiderschap met deze checklist
Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken?