We hebben kernwaarden in m’n bedrijf, maar wat schiet ik ermee op?
Pontificaal prijkt bij de ingang van het bedrijf een groot wit bord met daarop vijf kernwaarden:
- Klantgericht
- Humor
- Betrokken
- Rendement
- Eerlijk
Een top bedrijf in stalen frames, staat er nog onder.
Terwijl ik naar het bord stond te kijken, kwam de eigenaar op me afgestapt. “Ja, dat zijn onze kernwaarden”, zei hij. “We hebben er een half jaar over gedaan om ze te vinden.”
“Oké”, zei ik “en wat betekenen deze kernwaarden nu voor je bedrijf?”
“Nou, maar goed dat we ze hier hebben opgehangen, anders was ik ze allang vergeten. Maar ik ga ze snel weghalen, want we hebben er helemaal niets aan.”
Dat vroeg natuurlijk om wat uitleg.
“Nee, we doen er niets mee. Ik zou ook niet weten wat ik moet doen om er een voordeel uit te halen. Het is vooral aanleiding onder het personeel voor een hoop cynisme. Nou, als je dat oppakt als humor, doen we het op dat onderdeel buitengewoon goed.”
“Dat is een mooi voorbeeld van cynisme”, kaatste ik de bal terug.
“En hoe zit het met klantgericht?”
“Ik durf het geen klant te vragen, eerlijk gezegd. Ze zijn over het algemeen wel tevreden met onze producten, maar over de medewerkers kan ik dat niet zeggen. O ja, we hebben een dame aan de balie en telefoon, die is super klantgericht. Maar als je hier de werkplaats inloopt, zal niemand je aanspreken, hooguit kijken ze zo van, wat komt die hier doen?”
“Waarom laat je dat gebeuren? Ze kunnen toch wel ‘hallo, waar kan ik u mee helpen’ zeggen!”
“Nou, een deel van de medewerkers spreekt geen Nederlands en de Nederlanders zijn niet zo spraakzaam. Onderling wel maar bij vreemden slaan ze op een of andere manier een beetje dicht, zo lijkt het.”
Ik vroeg of ik eens in de werkplaats mocht kijken. Als eerste viel mijn oog – niet geheel toevallig – op een fiets die in de werkplaats stond. “Van wie is die?”, vroeg ik. “Van Harry, die staat daar bij de slijp.”
Ik vroeg aan de ondernemer om even buitenbeeld te blijven zodat Harry hem niet kon zien. Ik pakte de fiets en liep ermee richting de buitendeur.
“Hey, wie bende gij en wa ga de me menne fiets hinne? Blijf der us af! (Vrij vertaald: Hé, wie ben je en waar gaan je met mijn fiets naar toe? Blijf er eens af!)
“O, ik wilde de fiets gaan poetsen, maar als dat niet mag….” En ik zette de fiets weer terug.
“Ja, ja, da zal. Wa moette gij hier?”
Op dat moment kwam de ondernemer naar voren.“ Het is al goed Harry, hij hoort bij mij.”
We liepen samen weer naar kantoor. “Nou dat viel wel mee, Harry sloeg niet echt dicht. Ik denk dat je ze onderschat en dat het hun wel goed uitkomt dat jij zo over hun denkt. Wellicht toch wat meer klantgerichtheid gaan eisen van je mensen, zou ik zeggen.”
De ondernemer knikte instemmend. Ja, hij begreep de boodschap en kleurde wat op z’n wangen.
“Wil je dat ik de kernwaarden allemaal met je doorneem?” Nou dat hoefde niet, althans in eerste instantie. Daarna zei hij: “Wellicht zou het goed zijn als we de kernwaarden nog eens goed tegen het licht houden en kijken wat we er wel mee kunnen.”
Ik vroeg hem waarom hij dit nu ineens zo zei. Hij gaf aan dat hij graag wilde dat de kernwaarden in zijn bedrijf beter nageleefd zouden worden. Dan zou de sfeer op de vloer beter zijn, het is goed voor de klanten en uiteindelijk ook voor het rendement.
Hij zei: “Het is nog niet zo makkelijk om je naar die waarden te gedragen en dat vol te houden. Mijn mensen moeten het echt gaan inzien en willen, anders trek ik aan een dood paard. Kun je dat belang bij medewerkers vergroten zodat we allemaal de voordelen van kernwaarden gaan inzien?”
Bij het naleven van kernwaarden, kom je uit bij houding en gedrag van alle betrokkenen. Zelfs als de wil er is om kernwaarden na te leven, is de praktijk weerbarstig. Dit geldt in eerste instantie voor jou als ondernemer. Als jij het gewenste gedrag niet vertoont, haken de medewerkers al snel af. Ook hier is voorbeeldgedrag van belang.
Maar er zijn zeker dingen die je kunt ondernemen om het voor elkaar te krijgen. Als het anderen lukt, gaat het jou ook lukken, als je wilt! Het heeft voordelen als kernwaarden goed ingeburgerd zijn. Dan kunnen klanten gewoon de werkplaats inlopen en worden ze hartelijk begroet (als de veiligheid dat toelaat uiteraard). En anders worden ze netjes naar de plek geleid waar ze wel mogen komen.
Het cynisme maakt dan plaats voor humor, ergernis slaat om in positieve energie. Vind dus passende kernwaarden, de waarden die het bedrijf representeren zoals jij dat voor ogen hebt. Succes!