Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

2024-10-18

minuten

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……

Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen.

Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat.

Cornelis heeft een transportbedrijf met drie vestigingen, zo’n 20 medewerkers en een 15-tal eigen auto’s. Daarnaast huurt Cornelis dagelijks 40 extra auto’s, afhankelijk van de vraag van zijn vaste klanten. Cornelis heeft privé geen relatie, daar heeft hij ook geen tijd voor want hij stond altijd klaar voor het bedrijf en de klanten.

Letterlijk dag en nacht. 

Er zijn spoedritten en dat gebeurt 24/7. Wie pakt de telefoon op middenin de nacht? Wie rijdt ‘s nachts even snel als er geen chauffeur beschikbaar is? En wie is de volgende ochtend toch weer op tijd op de zaak?

Je snapt het al: Cornelis. 

Totdat... Cornelis met beide benen op de grond werd gezet, of beter gezegd, met de beide benen van de grond werd gehaald.  En van de ene op de ander dag niet meer “zelf alle ballen in de lucht kon houden”.

Bedrijfsadvies: het roer moet om

Toen Cornelis in 2022 weer contact zocht met ons, kon hij weer redelijk zelfstandig werken, maar hij was nog steeds in revalidatie. Een ding wist en weet hij zeker. Hij kan zijn bedrijf niet meer runnen zoals voorheen, hoe lastig dat ook voor hem is.

Het roer moet om, definitief om! Want hij wil niet nogmaals met z’n gezondheid in de knoop komen. “Maar hoe doe ik dat, wat heb ik daarvoor nodig? En waar heb ik hulp van buitenaf bij nodig?”

Dat was voor Cornelis een puzzel en een ‘thuisfront’ om te sparren heeft hij niet. Hij was op zoek naar iemand buiten zijn organisatie waar hij vertrouwen in had. Via LinkedIn kwam hij weer in gesprek met ons.

Het eerste gesprek

Cornelis vertelde ons in eerste instantie wat hij allemaal meegemaakt had het afgelopen jaar. En natuurlijk ook wat hij de afgelopen 20 jaar allemaal had opgebouwd, welke klanten hij bediende, welke overnames hij had gedaan. Qua omzet en continuïteit zat het wel snor, dat was duidelijk.

Cornelis koos ervoor om open te communiceren met ons en dus ook gelijk zijn pijnpunten op tafel te leggen. Hij wil nog steeds groeien met zijn bedrijf maar wel op een andere manier. Alle ballen zelf in de lucht houden gaat niet meer, de taken moeten verdeeld worden en verantwoordelijkheden worden overgedragen.

En dat is voor Cornelis wel een punt ……

Aanpassing groeistrategie: past die vraag van Cornelis bij Z11made?

Een nieuwe klant wordt door Z11made tegen het licht gehouden. Oftewel, zijn we in staat om de klant te helpen, bekeken vanuit de positie en vraag van de klant?

In dit geval was deze vraag snel beantwoord. Cornelis past precies in de doelgroep van Z11made. Hij is een schoolvoorbeeld van een Z11made klant: (snel) groeiende bedrijven, hollende ondernemers met vaak ook een klagend thuisfront, mopperende medewerkers die hun (wijze) hoofd schudden en klanten die intussen ontevreden zijn.

De Z11Scan als basis

Cornelis had ons al veel verteld. Maar om een zuiver beeld te krijgen van de onderneming, start Z11made vrijwel altijd met een Z11Scan. Vertrouwelijke interviews met een aantal “stakeholders” uit het bedrijf; medewerkers, een goede leverancier, dito klant en in dit geval ook een collega transporteur.

Hierdoor vormt Z11made zich een objectief, bedrijfskundig beeld van de onderneming en ondernemer. De uitkomst wordt door ons verwerkt in een presentatie op 6 organisatiegebieden, 4 resultaatgebieden en de capaciteit van de organisatie om zaken te veranderen/verbeteren. 

De uitkomst van de Z11Scan plus een aantal quick wins, is aan Cornelis gepresenteerd. Dit leverde Cornelis nuttige en bruikbare informatie op waarmee hij al direct kleine verbeteringen in zijn bedrijfsvoering aan kon brengen.

Stropdassen kerels?

Vervolgens is de uitkomst met de medewerkers gedeeld. Die vonden dit fijn en herkenden de inhoud grotendeels. Wat zij zeer waardeerden, was het feit dat Cornelis niet in de presentatie “geknipt” had en de minder leuke conclusies en gevoelige zaken had laten staan.

Kortom, zij voelden zich gehoord en waren blij dat er nu actie ondernomen werd. De medewerker die aanvankelijk nogal sceptisch was over “dat soort stropdassen kerels”,  was snel om. Hij trof in plaats van “stropdassen” een pragmatische business coach. En bood zich na afloop van de presentatie aan om het vervolgtraject van Z11made samen met Cornelis in te gaan.

Wat is de eindbestemming? 

Intussen zitten we middenin het vervolgtraject. En zijn wij samen met Cornelis en z’n collega gestart om koers te bepalen voor de komende 2-3 jaar. Want als je als bedrijf wil groeien, moet je wel bepalen waarin je wil groeien. Oftewel, waar je naartoe wilt!

Dat was bij Cornelis niet precies duidelijk. Om in de metafoor van het transport te blijven, als je niet weet waar je vracht naar toe moet, kun je ook de route niet bepalen en sta je bij vertrek al te twijfelen welke richting je moet gaan rijden.

En bij elk volgend kruispunt, twijfel je weer. Als de eindbestemming bekend is, kun je de route bepalen en gaan rijden. En zo is het in het mkb ook: hoe kun je een weloverwogen beslissing nemen als je niet weet wat je doel is?

Groeistrategie

De eerste stappen zijn gezet, de medewerkers zijn betrokken en hebben recent opnieuw input geleverd. De zorgen van Cornelis zijn nog niet allemaal opgelost maar aan de continuïteit van de organisatie wordt gewerkt.

En dat geeft hem, zoals één van onze klanten zo mooi omschreef ”Actie in de zaak en rust in het hoofd”.  Dat is juist waar Cornelis behoefte aan heeft. 

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

De leiderschapsstijl voor elke ondernemer

Hoe geef je als ondernemer leiding?Dat is een eenvoudige vraag en uitermate belangrijk voor jou als ondernemer, maar het antwoord hierop is nog niet zo makkelijk. Dat had je denk ik zelf ook al wel begrepen.  Wat kan het soms moeilijk zijn om goed begrepen te worden, om mensen gemotiveerd te krijgen of te houden. Ondanks

Read More

Over de auteur, Wilbert Moorman

In 2016 ben ik vol overtuiging in een avontuur gestapt. Nog één keer de schouders er onder, alles uit m’n leven halen wat erin zit!
Ik raakte gefascineerd door mkb-ondernemers die worstelden met de vraag: hoe houd ik de groei van mijn bedrijf bij? Ik besloot deze ondernemers te gaan helpen door ze te spiegelen en uitdagende vragen te stellen.
Zelf heb ik ook een paar keer in mijn leven geworsteld met groeipijn. Ik weet dus hoe het voelt, maar ik heb ervaren hoe je dat ongemak in je voordeel kunt ombuigen.
Bij Z11made leveren we jou ‘een uurtje per dag extra’ waardoor ondernemers met voldoening de volgende, succesvolle stap kunnen zetten in hun leven. Eén van onze klanten met een watersportwebshop gaf het treffend aan: “We groeiden zo hard, dat we helemaal geen tijd meer hadden voor onze passie, zélf varen. Daar hebben we nu, na de samenwerking met Z11made, eindelijk weer de rust en de tijd voor.”
Wij helpen jou ook graag. Gaan we samen het avontuur aan of blijf je worstelen?

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.