Bedrijfsadvies: de schaamte voorbij

2023-11-20

minuten

Schaamte voorbij, rust in het hoofd, kopzorgen zijn er nog

Een familiebedrijf uit het midden van het land zit in een lastige periode. Achteraf is de oorzaak helder: de eigenaar wilde zijn gezin en zijn bedrijf niet opzadelen met de kopzorgen die hij had. Hij verloor daardoor de energie, die hij juist zo hard nodig had. Na aandringen van zijn zoon kwam hij met ons in gesprek.

Hij stapte zelf (!) over zijn schaamte heen en is samen met ons zijn reis begonnen om uit het dal te klimmen. Hij heeft in ieder geval meer rust in zijn hoofd. De kopzorgen zijn er nog zeker, maar daaraan wordt gewerkt en hij kan ze delen met mensen in zijn nabijheid!

Bedrijfsadvies, een hele drempel

Onze klant heeft een familiebedrijf dat al tientallen jaren bestaat. Het ontwikkelt en produceert onder eigen merk producten voor de consumentenmarkt. Daarnaast produceren internationale leveranciers in opdracht. Vanuit het eigen magazijn worden de producten via de tussenhandel geleverd aan detaillisten, die de producten verkopen aan consumenten. Door de Coronacrisis is dit verkoopkanaal drooggevallen en levert het bedrijf ook rechtstreeks aan consumenten via een eigen webshop.

De directie wordt gevormd door een echtpaar van middelbare leeftijd en hun zoon die parttime in de zaak werkt. In de praktijk wordt de organisatie geleid door de mannelijke wederhelft van het echtpaar. Naast een tiental medewerkers in het magazijn heeft het bedrijf twee ontwerpers in dienst, een administratief medewerker en twee verkoopmedewerkers. 

Waarom schaamt de ondernemer zich? 

Het bedrijf wisselt gouden tijden met mindere jaren af. De laatste jaren zit het bedrijf in een lastig vaarwater. De zoon overtuigde zijn vader dat het nu echt tijd werd voor hulp en regelde een oriënterend gesprek met Z11made.

Een confronterend en bij tijden emotioneel gesprek tussen de vader en ons volgde binnen een paar dagen. Vader zat er helemaal doorheen. Achteraf gezien al jarenlang. Hij gaf ruiterlijk toe dat hij zich schaamde om om hulp te vragen. “Ik doe het al tientallen jaren zelf en heb toch niemand van buiten nodig? Ik los het zelf wel op!”. Maar die energie … die had hij niet meer.

Opgelucht na gesprek

Wat was hij opgelucht na dat gesprek! Eindelijk kon hij zijn hart luchten en zijn problemen op tafel leggen. Thuis deed hij dat niet om zijn gezin te beschermen. Hij hield zijn kopzorgen voor zichzelf, maar die waren hem duidelijk teveel geworden. Nu kon hij in vertrouwen zijn verhaal kwijt. Hij gaf eerlijk bij ons aan dat hij ondanks de intensiteit van het gesprek er heel blij mee was.

Na een paar dagen volgde een tweede gesprek. In dat gesprek werd door de ondernemer akkoord gegeven op een groeitraject met Z11made. Hij realiseerde zich inmiddels dat hij zonder hulp van anderen er niet meer uitkwam.

Een kijkje in de spiegel

Zoals altijd starten we ook bij deze klant met een zogeheten Z11Scan. Door diepte interviews brengen we in beeld hoe het bedrijf er op dat moment bedrijfskundig voorstaat. Daarmee maken we als het ware een foto van de onderneming. Die foto/scan vormt de basis voor verdere stappen.

Al in het 2e gesprek werd afgesproken wie we zouden interviewen. Mensen in zijn directe omgeving die hij vertrouwt die een verschillende relatie hebben met het bedrijf. Natuurlijk interviewden wij de eigenaar, zijn vrouw en zoon. Maar ook een aantal sleutelmedewerkers en een leverancier. Al snel is dit uitgebreid met de accountant, de verzekeringsadviseur van het bedrijf en een goede vriend van de familie om een compleet beeld te krijgen over het bedrijf.

Analyse 

Alle input is door ons geanalyseerd aan de hand van zes organisatiegebieden, vier resultaatgebieden en het vermogen om te verbeteren en vernieuwen. Dit leidde tot een rapport met daarin conclusies, aanbevelingen, quick wins en het uiteindelijke advies. Natuurlijk is de informatie van geïnterviewden  geanonimiseerd.

Het rapport is eerst gepresenteerd aan de familie. Voor een groot deel herkenden zij zich hierin, maar ze hadden vraagtekens bij een aantal zaken. Bij doorvragen bleken ook die juist te zijn, maar ze waren door henzelf nog niet onderkend. Al met al opnieuw een confronterende bijeenkomst. Daarna is het rapport integraal gepresenteerd aan de medewerkers van het bedrijf.

Wel rust en geen schaamte meer

Inmiddels zijn we met het vervolgtraject gestart om samen met de eigenaar, zijn vrouw en zoon en natuurlijk alle medewerkers een nieuwe koers te bepalen. Samen zijn we de reis begonnen waarbij we eerst het reisdoel hebben bepaald (richten: waar willen we over drie jaar staan). Volgende stap was om gezamenlijk de route te bepalen (inrichten), die leidt tot het begin van de reis (verrichten).

We zijn er nog lang niet, maar er is al veel meer rust in het hoofd van de eigenaar. Nog voldoende kopzorgen voor hem, maar de eerste stappen in de reis zijn gezet.

Bedrijfsadvies: korte terugblik

Zo maar enkele uitspraken van de ondernemer: 

“Achteraf gezien had ik jullie jaren eerder aan boord moeten hebben.”, “Al na een paar gesprekken was het de investering meer dan waard.“ en “Het was een verademing om met een pragmatische business coach zonder stropdas samen te werken!”.

Wat ons is opgevallen is dat de eigenaar meer rust heeft gekregen. Hij -en dat is echt heel moeilijk- is over zijn schaamte heengestapt om met zichzelf, zijn gezin én zijn bedrijf verder te kunnen.

Het ingezette traject geeft energie aan alle betrokkenen. De geïnterviewden voelen zich gehoord, ze zien dat er eindelijk verandering komt en de eigenaar weet waar hij staat.

Zoals eerder geschreven: we staan pas aan het begin van de gezamenlijke reis. De eerste stappen zijn gezet en quick wins zijn doorgevoerd. De eigenaar neemt weer initiatief, laat meer over aan zijn medewerkers en loopt niet meer alle gaten dicht. Maar meest belangrijk … hij deelt zijn zorgen en gevoelens in een open relatie binnen zijn gezin en bedrijf. En dat is al heel veel waard.

Herken jij je in het bovenstaande verhaal van de ondernemer? Blijf niet stilzitten en durf te stap te zetten om bedrijfsadvies in te schakelen. Pas dan kun je verantwoord verder groeien.

Wellicht kunnen onderstaande artikelen uit onze kennisbank je al een stapje op weg helpen. 

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.