Groeipijn van ondernemers

2024-10-06

minuten

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”

Geld of erkenning

Wat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee vormen. Echter, is dat ook zo? Een boef die oude mensen oplicht, kan veel geld verdienen. Hij is dus materieel succesvol. De erkenning in de maatschappij blijft wat achter schat ik, maar toch. Zou hij ook toegeven dat hij succesvol is en waarmee? Nee, geld alleen is het niet.

Erkenning dan. Ik ben succesvol als andere mensen dat vinden, want dan krijg ik erkenning. Maar waarom zou ik extern moeten refereren om succesvol te zijn? Als ik mezelf succesvol vind, bén ik toch ook succesvol?! Ik speel gitaar, niemand vindt het om aan te horen, maar ik ontspan bij wat ik speel en het werkt voor mijn creativiteit super goed. Ik ben op dit vlak absoluut succesvol, wat anderen er ook van vinden. Een ander voorbeeld, Vincent van Gogh. Niet echt erkend in zijn tijd. Nu is dat wel anders, maar hij heeft nooit geweten hoe succesvol hij eigenlijk was. Nee, erkenning alleen is het ook niet.

The wall

Recent stuurde een partner mij een filmpje: “tegen de muur aan lopen”. Iedereen loopt af en toe tegen een muur aan. Degene die harder lopen, botsen ook harder tegen de muur dan de voorzichtige types. En tegen een muur lopen doet pijn. Maar wat leer je er van?  “Are you going through it, or are you growing through it?” We zijn opgevoed met het gezegde: “Een ezel stoot zich in het algemeen geen twee keer aan dezelfde steen.” Dus velen draaien om en keren de muur de rug toe. Sommigen proberen pijn te vermijden. Ze kiezen niet met soms als gevolg dat ze steeds meer chronische, psychologische pijn krijgen. Ze raken verstikt in hun eigen web. Slechts enkelen WILLEN aan de andere kant van die muur komen en lopen er dwars doorheen. Ja dat doet pijn. Maar die pijn is ondergeschikt aan hun intrinsieke behoefte, door groeien, blijven ontwikkelen, vooruitgang.

Ieder mens, iedere organisatie komt op een dag uit bij dit soort muren. Het is logisch als je weet hoe het werkt en nee, het is onvermijdelijk. Je zult de pijn moeten pakken als je verder wilt. Maar ja als je weet wat er op je afkomt, kun je je er beter op voorbereiden. En ja, dan doet het minder pijn en pak je de draad weer sneller op. Maar de grootste pijn zit vaak in de mens zelf. Waarom durf je niet verder, waar ben je bang voor? 

Sta open voor hulp

Wij begeleiden sinds 1999 MKB bedrijven die tegen deze muren (groeigrenzen) aanlopen. Wij leggen de pijn bloot en gaan er samen met de ondernemer/onderneming mee aan de slag. De meest hardnekkige en veel voorkomende pijn is….raadt u het al? Nee, niets fysieks, het is het echo van de mens. Een diepgeworteld verlangen om te behouden wat je hebt, de onzekerheid van kiezen, angst en gebrek aan focus. Als je door wilt groeien moet je aan de slag met dit soort zaken. Geen gêne, geen taboes maar doelgericht verder ontwikkelen, en ja… dat is niet altijd eenvoudig. Maar terugkomend op de vraag: “wat maakt iemand succesvol?” Volgens mij is dat de mate waarin iemand zichzelf ondergeschikt maakt aan zijn doel, er vol voor gaat, er in blijft geloven, alle gêne en taboes opzij zet en de pijn durft te nemen die nodig is om de volgende stap te zetten.

Of zoals Veldhuis en Kemper zingen in het liedje Ravijn: “De grens maar iets verleggen, gaat zelden zonder pijn. Want de allermooiste bloemen groeien vlak naast het ravijn. En om die te kunnen plukken, moet je durven bang te zijn”

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

De leiderschapsstijl voor elke ondernemer

Hoe geef je als ondernemer leiding?Dat is een eenvoudige vraag en uitermate belangrijk voor jou als ondernemer, maar het antwoord hierop is nog niet zo makkelijk. Dat had je denk ik zelf ook al wel begrepen.  Wat kan het soms moeilijk zijn om goed begrepen te worden, om mensen gemotiveerd te krijgen of te houden. Ondanks

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.