Groeistrategie: maar wat als mijn bedrijf te groot wordt?

2024-03-25

minuten

Dit artikel wordt als confronterend ervaren, wees je daarvan bewust.

Mooi hoor, al die mensen met groeistrategieën, maar wat als het bedrijf je boven het hoofd groeit? Als ondernemer sta je er vaak alleen voor. In het succes deelt iedereen, maar als er stront aan de knikker is, mag jij het oplossen!

En natuurlijk is het makkelijk om te roepen dat je je kansen moet pakken, je mogelijkheden moet benutten. Ook krijg je vaak complimenten hoe goed je het doet, wat je allemaal presteert en dat je uniek bent.

Ga door, verhoog je omzet, trek meer personeel aan, nog een vestiging, nog meer klanten … blablabla.

Het is makkelijk praten voor een ander. Of het nu je eigen mensen zijn, je leveranciers, je afnemers, je accountant of andere ondernemers, ze bedoelen het allemaal goed als ze zeggen dat je door moet groeien.

Maar is dat wel zo verstandig? Past het bij jou als ondernemer? Is jouw doel (alsmaar) groter worden, of heb je ook nog andere doelen? Bijvoorbeeld met je kinderen naar het sportveld, meer tijd voor jezelf, of met je partner een verre reis maken?

Doorgroeien en alsmaar groter worden is vaak niet het ultieme doel. Het is in de regel slechts een middel om andere doelen te realiseren. En wat zijn die andere doelen dan voor jou? Dáár zou je je druk over kunnen maken. Wat zijn mijn persoonlijke doelen, sluiten mijn zakelijke doelen daarop aan en wat betekent dat voor mijn bedrijf?

Ik houd de groei van m’n bedrijf niet bij

Bedrijven die hard groeien, vragen nogal wat van de ondernemer. En is de ondernemer überhaupt in staat om die groei te faciliteren? Is de kennis en kunde aanwezig, zijn de benodigde competenties aanwezig en wordt de ondernemer echt blij en gelukkig van deze groei?

Helaas groeit een bedrijf de ondernemer soms boven het hoofd, dat komen we tegen in de praktijk. Het ging maar door en als gevangen in een muizenrat bleef de ondernemer maar rennen, rennen, rennen, bang om eruit te vallen.

En al die goed bedoelde stimulans van buitenaf, liet het rat steeds sneller draaien. En ja, er werd goed geld verdiend, maar de ondernemer werd steeds ongelukkiger en doodmoe van het rennen. Hoe vaak gebeurt het niet dat de ondernemer onder deze druk bezwijkt? Hij overspannen wordt, een burn-out krijgt, hartklachten, andere kwaaltjes… het kan soms wreed uitpakken.

En natuurlijk wordt dan gezegd, dat ligt aan de ondernemer. Hij kan het blijkbaar niet aan. Van buitenaf is het weer makkelijk, maar als je er zelf middenin zit, merk je het vaak pas als het te laat is.

Juiste keuzes maken

Wie heb jij om je heen die op tijd aan de bel trekt? Wie zegt jou de waarheid, wie stelt jou de vraag of het niet slimmer is om andere keuzes te maken?

Leveranciers, afnemers, accountants, bedrijfsadviseurs en  business coaches stimuleren (onbewust?) dat jij steeds harder gaat lopen. Dus pak nog een groeistrategie en voed hun monden. Het is echter vreselijk moeilijk om de juiste keuzes te maken, zeker als het over de groei van je bedrijf gaat.

En nee, je bent niet gebaat bij alsmaar meer omzet of winst, maar bij adviezen van mensen die om jou geven. Die eerlijk zijn en ter discussie durven te stellen wat goed voor jou is als mens. Maar ben eens eerlijk, luister je daar naar of vind je dat vervelende types die niets van ondernemen begrijpen?

Balans werk – privé

Als dat zo is, ben je dan wellicht een potentieel gevaar voor je eigen gezondheid? Denk hier eens goed over na, het gaat over jouw leven! Ook hier geldt dat er balans moet zijn. Hoe groot mag jouw bedrijf worden, zodat jij er als mens nog steeds gelukkig in bent?

Dat je het bedrijf goed aankan en dat je plezier hebt tijdens, maar ook na je werk. Dat er balans is tussen werkuren en privétijd. En dat je jouw zakelijke, maar óók je privé doelen kunt realiseren.

Nee, dat is nog niet zo makkelijk. Dat vergt bedenktijd, aanvoelen, luisteren naar anderen maar nog veel meer naar jezelf. Volg je eigen pad, ongeacht de omgeving. Dat vergt moed!

Bedrijfsadviseurs én business coaches

Wij zijn op zoek naar mensen met deze moed of die moed willen ontwikkelen. Ons voorstel is dan om gezamenlijk op zoek te gaan naar een passende groeistrategie. Zowel voor je bedrijf, maar ook voor jou als mens, bijvoorbeeld persoonlijke groei.

Bij ons draait het om de balans tussen privé en zakelijke doelen. We gebruiken daarvoor de combinatie bedrijfsadvies én business coaching. Bedrijfsadvies richt zich op de bedrijfsvoering en business coaching op jou als mens/ondernemer.

Help mijn bedrijf groeit te hard, wordt: jippie, mijn bedrijf past bij mij en ik bij mijn bedrijf. Ik ben blij en gelukkig met wat ik heb in plaats van ongelukkig met wat anderen van me willen!

Herken jij jezelf in dit artikel? Zou jij ook een stap willen zetten op dit terrein, ik help je graag op weg. Klik hier voor een digitale afspraak.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.