Grote kans dat jouw bedrijfsplan waardeloos is

2023-11-09

minuten

Waarom besteden we zoveel geld en tijd aan het maken van plannen? Hoeveel tijd en geld heb je daar de laatste jaren al ingestoken? En wat heeft het concreet opgeleverd? 

Met deze vragen zijn we de markt op gegaan en wat blijkt: 85% van de plannen is waardeloos, oftewel er is eigenlijk – soms na een korte, intensieve start – nauwelijks iets mee gedaan. 

Het bedrijf is weer doorgegaan op de oude voet en heeft de plannen in de bekende bureaulade gelegd. 

Op de vraag, heb je een plan, konden de meesten nog trots “ja” antwoorden, maar op de vervolgvraag: ''En hoever ben je er mee?'', bleef het ijzig stil. 

Sommigen gaven met dure woorden en lange zinnen nog wel uitleg hoever ze er mee waren, maar enige feitelijke onderbouwing konden ze niet geven. 

En dat gold ook voor de vraag: ''Wat heeft je plan nu opgeleverd?'' Ook dit kon men nauwelijks onderbouwen. 

Berijfsadvies
Schrijnend zijn de enorme bedragen die men soms aan adviesbureaus heeft betaald. Logische vraag is dan: ''En welke rol hebben die adviseurs gespeeld bij het realiseren van de plannen?” 

Helaas was meer dan 90% van de adviseurs al vertrokken bij het realiseren van het plan. Enerzijds omdat ze te duur waren, maar onze aanname is dat het vooral veilig is. Goed verdienen met het maken van een plan, maar uit beeld zijn bij de realisatie, daar waar het echt moet gebeuren. 

Herken jij dit in een eerdere samenwerking met een bedrijfsadviseur? 

Het is niet zo vreemd dat veel ondernemers terughoudend zijn over de samenwerking met bedrijfsadviseurs. Betalen voor iets waar je uiteindelijk niets aan hebt, of adviseurs die vertrokken zijn als de hulp juist nodig is. Dat is geen goede investering. 

Kortom, waar heeft de markt behoefte aan? 

Ook die vraag hebben we voorgelegd. Daar kwamen grofweg drie antwoorden op: 

  1. Een stok achter de deur, zodat we niet afhaken na 3 maanden 
  1. Heldere doelen en focus op de acties om die doelen te realiseren 
  1. Sparring, het delen van je zorgen  

Waar hebben ondernemers geen behoeften aan? 

  1. Iemand die alles kan en weet, stel liever een goede vraag 
  1. Modellen, standaardrapporten, excelsheets van 13 in een dozijn 
  1. Mooie verhalen, lever liever feiten aan dat je resultaat boekt 

Bestaat dit dan? 

Jazeker, want ons heeft dit ook verbaasd. Daarom hebben we de laatste jaren aan een organisatie gebouwd waar de markt behoefte aan heeft. 

Sinds kort hebben we ook een Z11App, waarmee je je doelen inzichtelijk krijgt en alle acties kunt meten om de doelen daadwerkelijk te gaan realiseren. Eenvoudig en lekker laagdrempelig. 

Benieuwd of onze splinternieuwe app jou ook kan helpen bij het inzichtelijk maken van je doelen of het meten ervan? Klik dan hieronder op ''Naar gesprek'' en wij laten je met alle plezier de app zien.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.