Hoe belangrijk is marketing voor je bedrijf?

2021-12-11

door Z11made // in Artikelen

minuten

Iedereen snapt wel dat om te kunnen groeien, je het ook moet voeden. Dat geldt ook voor je bedrijf. Om te kunnen groeien moet je bedrijf bekend worden in je marktsegment.

Dat is dat deel van de markt waar jij met je bedrijf graag op wilt verkopen. Zo zal een bakker, de mensen uit de buurt graag willen bereiken om te vertellen dat hij lekker brood heeft en wil de Hema bijvoorbeeld heel Nederland laten weten dat ze keukengerei verkopen.

Hoe kan de groei van je bedrijf worden ondersteund door marketing activiteiten?

Nou bijvoorbeeld, zoals hierboven beschreven, door het vergroten van je naamsbekendheid. Wie kent bijvoorbeeld Philips niet of de Rabobank. Deze partijen hebben al zoveel aan marketing gedaan dat iedereen ze kent bij naam, maar ook al met wat ze doen en verkopen. Als je groeit is het dus belangrijk dat jou doelgroep ook weet wie je bent en aan wie je wat wilt of kunt verkopen. Het is hierbij wel belangrijk dat je de kosten van de marketing efficiënt inzet.

Als je te hard wilt groeien met je bedrijf kost dat dan ook veel?

Marketing is zeker niet goedkoop. Daarbij komt ook nog dat het meten van het effect van je activiteiten niet altijd erg goed en betrouwbaar kan worden gemeten. Het is dus belangrijk dat je het efficiënt inricht. Dus met zo min mogelijk kosten in geld en tijd, zoveel mogelijk potentiële kopers bereiken. Maar hoe doe je dat, want hoe weet je nu wie er geïnteresseerd zijn in jouw product?

Voor sommige aanbieders is dat niet zo moeilijk. Mensen zijn geïnteresseerd in bakkers omdat ze brood willen hebben om te eten bijvoorbeeld. Maar voor anderen is het weer wat lastiger, wie moet er bijvoorbeeld nu houtenplanken hebben of een nieuwe fiets. Toch gaat dit alle drie over consumenten of kleine ondernemers die deze producten graag dicht bij huis willen kopen. Zij gaan dus kijken op internet, in de krant of een folder wie dit aanbiedt. Soms weten ze dit al, omdat ze het al eerder hebben gelezen of gehoord. Je moet dus regelmatig van je laten horen, maar je weet niet precies wanneer een klant behoefte heeft aan jouw product.

Is naamsbekendheid het belangrijkste in de marketing om je bedrijf te laten groeien?

Ja zonder dat ze weten wie je bent of dat je überhaupt bestaat, is het moeilijk om te verkopen. Maar zeker zo belangrijk is het om te zorgen dat de klanten jouw product nodig hebben. Dat kan zijn omdat de klanten het sowieso willen hebben, bijv. bij een rage. Enkele jaren geleden moest iedereen Loom-elastieken hebben. Natuurlijk niemand zat vooraf hier op te wachten en na de rage ook bijna niemand meer. Door goede gerichte marketing zijn er in enkele maanden voor miljoenen aan euro’s van deze elastieken verkocht. Zeg maar een gecreëerde behoefte.

Welke tip heb je om marketing optimaal in te zetten om je bedrijf te laten groeien?

Het belangrijkste is dat je weet wie je doelgroep is. Wie zijn je klanten en wie zijn je klanten niet! Hoe beter je kiest voor je doelgroep – en kiezen is moeilijk – des te beter kun je deze klanten bereiken. Je gaat steeds meer met kogels op je klanten schieten (niet letterlijk natuurlijk, want dan verkoop je niets) in plaats van met hagel. De kans op een treffer wordt dan steeds groter en het kost veel minder tijd en geld (lees munitie).

Hoeveel kost het om voldoende aan marketing te doen om je bedrijf te laten doorgroeien?

Ja, helemaal voor niets gaat de zon op, maar je kunt best veel bereiken met een relatief klein budget. Zoals al gezegd, weet voor welke klanten je gaat en wat je daaraan wilt verkopen. Zoek bijvoorbeeld op internet naar je doelgroep, gebruik social media om bekendheid aan je bedrijf te geven. Ook daar kun je met niet al te veel geld vrij gericht zoeken naar de juiste klanten. Soms is adverteren een optie of een artikel over je bedrijf laten plaatsen. Maar het meest effectief en goedkoop is om anderen over jouw bedrijf te laten vertellen, vindt je eigen ambassadeurs. Dan ben je KING.

 

Auteur: Gerald van Kollenburg 

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Z11made

Actie in je zaak, rust in het hoofd.
Onze bewezen Zelfmade (Z11made)-formule biedt praktische handvatten om snel groeiende mkb-bedrijven adequaat te ondersteunen.

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.