Strategie en beleid

2023-05-01

minuten

Wat is de strategie en het beleid van een organisatie?

De manier waarop de organisatie haar missie en visie vertaalt naar de te behalen resultaten voor alle belanghebbenden. De producten en diensten die de organisatie levert om die resultaten te bereiken. De concretisering in beleid, plannen en budgetten. De interne en externe oriëntatie die aan de strategie ten grondslag liggen. De manier waarop prestaties worden geëvalueerd en de wijze van communiceren in zowel binnen als buiten de organisatie.

De strategie en het beleid van een organisatie. Hoe vul je dit in?

Dit betreft een organisatiegebied en je kunt hiermee dus de organisatie sturen. Dit is logisch, want de strategie is gebaseerd op de missie en visie. Dit is de manier waarop je de missie, maar vooral de visie wilt gaan realiseren. Wanneer de strategie bekend is kan hierop beleid gemaakt worden.

Het is essentieel dat de mensen binnen je organisatie de missie, visie en de strategie weten en (afhankelijk van het soort organisatie dat je bent) ook onderschrijven. Het is de bedoeling dat de missie, visie en strategie de organisatie richting geven die nodig is. Het is aan de ondernemer om deze helder en duidelijk te formuleren en uit te dragen aan het management, die het vervolgens als een olievlek in de organisatie verder uit moet dragen. Hoe minder helder of onduidelijk je bent aan de bovenkant, hoe meer ruis er gaat optreden naar de onderkant toe. Hoe meer ruis, hoe minder iedereen dezelfde richting in gaat en daardoor minder effectief mee trekt aan de kar. Naast het feit dat de missie, visie, strategie en het beleid duidelijk moeten zijn is het ook belangrijk dat de mensen er geloof in hebben. Dit is niet altijd zo, waardoor er tegenwerking of weerstand ontstaat en ook dat gaat ten koste van de vooruitgang.

Voorbeeld

De missie van FC Barcelona is bijvoorbeeld om het Catalaanse publiek het mooiste voetbal van Europa te laten zien. De visie hierbij is om een top trainer aan te stellen, de beste voetballer van de wereld met daarnaast ondersteunde spelers. Daarnaast willen ze in 20.. de Champions League winnen met het mooiste voetbal. De strategie is om het Nederlandse 4-3-3 concept te spelen, waardoor de veldbezetting het beste is. Het beleid is dat iedereen bereid is om te leren dat ze op het juiste moment op de juiste plek staan en daarop elke dag te trainen. Dit geldt voor zowel de spelers als de staf, het bestuurd en alles wat betrokken is bij het realiseren van de doelen.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Welke modellen zijn er allemaal

PDCA, 1 lijn sturing, 3 lines of defence, Lean, Scrum, Six Sigma, Leiderschap, Disc, TQM, enz. enz. Heb je geen idee waar dit allemaal over gaat? Dat kan en is helemaal niet raar. De modellen en theorieën schieten als paddenstoelen uit de grond. Wil je weten wat het allemaal inhoudt? Wij lezen de boeken voor

Read More

Meten met KPI’s

Heb je geen overzicht en weet je niet waar je op moet sturen? In dit artikel geven we je handvatten om overzicht te creëren in de wirwar van je bedrijfsinformatie. Overzicht in (on)gestructureerde dataDe hoeveelheid gestructureerde en ongestructureerde data neemt met de dag toe.  Wil je vanuit deze enorme hoeveelheden data overzicht houden en overwogen beslissingen nemen?

Read More

Thuis

Nu ik thuis deze blog zit te schrijven denk ik even terug aan de tijd dat ik de vorige blog zat te schrijven. Wie had kunnen denken dat Nederland in zo’n rap tempo, zo ingrijpend veranderd zou zijn. Inmiddels zit ik alweer weken thuis en houd daarbuiten overal angstvallig 1,5 meter afstand. Een kleine opoffering

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.