Wat je kunt leren van een hond.

2024-09-09

door Z11made // in Achtergrond

minuten

Wat je kunt leren van een hond. In een blog die ik een tijd geleden heb geschreven () heb ik beloofd dat ik nog een keer terug zou komen op de Wet van Snuf. Een boek geschreven door Jos Burgers. Nu hoor ik je in gedachten al zeggen, “oh.. die! De man van de open deuren.” Dat is ook zo. En toch... blijkbaar vergeten wij die open deuren altijd want wat hij zegt snijdt hout. De wet van Snuf. Je raadt het al; Snuf is een hond. Wat maakt die hond bijzonder? Helemaal niets. Hij is echt een hond; hij kwispelt en is blij elke keer als Jos thuis komt. Jos is getrouwd met Julia. Julia is ook vaak blij als Jos thuis komt, maar ook regelmatig niet. De vraag is; wie denk je dat het meest geknuffeld wordt in huize Burgers…….? Inderdaad: Snuf. De wet van Snuf zegt nu: “je krijgt wat je geeft”. Geen hogere wiskunde, en toch… passen wij het altijd toe?  Als ondernemer met klanten zou dit gesneden koek moeten zijn. Maar, hoe vaak word jij als klant “vergeten” door je leverancier als er korting gegeven wordt of beland jij in een discussie over garantie? En dan heb ik het nog niet eens over bijvoorbeeld onvriendelijk winkel- of horecapersoneel of callcenter medewerkers. Ze zullen allemaal hun redenen hebben, maar ga maar na welk effect dat op jou heeft als klant. Zou dat bij jouw klanten anders werken? Je krijgt wat je geeft! En dat werkt positief maar ook negatief. Het gaat wat ver hier het hele boek te behandelen. Een bijzonder item dat bij mij is blijven hangen, is het fenomeen “sukkelzinnen”. Als je er op let, is het verbazingwekkend hoe vaak je dit tegenkomt. Probeer het maar eens. Een sukkelzin is een zin waar je altijd “sukkel” achter kunt zetten. Bijvoorbeeld: Dat heeft u niet helemaal goed begrepen (sukkel). Gisteren hadden we ze nog (sukkel). U heeft de garantievoorwaarden niet gelezen? (sukkel). U heeft de uiterste betaaldatum niet gezien? (sukkel). Enz. enz. En hoe voel je je dan? Dat wil je je klanten toch niet aandoen? Hoe kan het anders? Enkele mogelijkheden:
  1. De opmerking niet maken, het voegt voor de klant niets toe! Of,
  2. Leef mee met de klant; Wat vervelend voor u dat ze uitverkocht zijn, heeft u misschien interesse in…, Wat vervelend voor u dat u net buiten de garantietermijn valt maar ik ga… Of,
  3. Formuleer de zin zo dat deze betrekking heeft op jezelf. Bijv. Dat heb ik niet goed uitgelegd. We hebben te weinig ingekocht maar ik kan ze wel voor u bestellen. Ik begrijp dat we de betaaldatum niet duidelijk op onze factuur hebben staan, enz. Dan geef je de klant respect als positieve basis voor de rest van het gesprek.
Ook hier “je krijgt wat je geeft”. Test het maar eens in de praktijk. In het boekje worden vele manieren om te geven gepresenteerd. Bijzonder vermakelijk om te lezen. Het sluit af met vier manieren om jezelf te verbeteren in het geven.
  1. Laat je inspireren. Wie kan goed geven en doe die eens na.
  2. Gebruik anderen als spiegel. Wat krijg je van de ander en wat zegt dat over jou?
  3. Durf te vragen. Vraag de ander wat zij ervan vinden
  4. Zie kritiek en feedback als een cadeau. Sta ervoor open.
Allemaal goede tips. Wil je het Jos ook even horen vertellen? https://www.youtube.com/watch?v=4CXBeWercIs

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Welke modellen zijn er allemaal

PDCA, 1 lijn sturing, 3 lines of defence, Lean, Scrum, Six Sigma, Leiderschap, Disc, TQM, enz. enz. Heb je geen idee waar dit allemaal over gaat? Dat kan en is helemaal niet raar. De modellen en theorieën schieten als paddenstoelen uit de grond. Wil je weten wat het allemaal inhoudt? Wij lezen de boeken voor

Read More

Meten met KPI’s

Heb je geen overzicht en weet je niet waar je op moet sturen? In dit artikel geven we je handvatten om overzicht te creëren in de wirwar van je bedrijfsinformatie. Overzicht in (on)gestructureerde dataDe hoeveelheid gestructureerde en ongestructureerde data neemt met de dag toe.  Wil je vanuit deze enorme hoeveelheden data overzicht houden en overwogen beslissingen nemen?

Read More

Thuis

Nu ik thuis deze blog zit te schrijven denk ik even terug aan de tijd dat ik de vorige blog zat te schrijven. Wie had kunnen denken dat Nederland in zo’n rap tempo, zo ingrijpend veranderd zou zijn. Inmiddels zit ik alweer weken thuis en houd daarbuiten overal angstvallig 1,5 meter afstand. Een kleine opoffering

Read More

Over de auteur, Z11made

Actie in je zaak, rust in het hoofd.
Onze bewezen Zelfmade (Z11made)-formule biedt praktische handvatten om snel groeiende mkb-bedrijven adequaat te ondersteunen.

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.