Concurrentie leidt tot urgentie en daarna tot een succesvolle groeistrategie!

2024-01-04

minuten

Een ondernemer uit Zuidoost Brabant raakt begin 2020 met partner Rob in gesprek. Een traject wordt gestart, maar door Covid-19 afgebroken omdat de ondernemer het te druk kreeg. Verhuizing van een concurrent naar een pand om de hoek, leidt opnieuw tot urgentie en uiteindelijk tot groei. Kiezen en focussen helpt deze ondernemer.

Waar een relatiegeschenk al niet toe kan leiden …

Onze partner Rob kocht begin 2020 een relatiegeschenk voor een klant na het afronden van een opdracht. Hij raakte hierover in gesprek met de winkelier en legde uit wat Z11made kan betekenen voor een ondernemer. Deze winkelier -we noemen hem Bert- was meteen geïnteresseerd. Bert is niet het prototype klant van Z11made, maar had wel een vraag die hij zelf niet kon oplossen. Rob en Bert besloten om eens om tafel te gaan.

In dit tweede gesprek werd de hulpvraag duidelijk: Bert gaf aan dat zijn zaak prima liep, maar dat hij het gevoel dat zowel de zaak als hijzelf stil stonden. De groei was er uit in zowel omzet als klanten. Hij had minder energie en de lol was er aan het afgaan. Wat moest hij daar toch mee doen?

Rob heeft hem daarop geadviseerd hoe dit aan te pakken en een begeleidingstraject werd afgesproken. En toen … kwam Covid-19 in Nederland. De betreffende ondernemer zat niet in de hoek waar de klappen vielen. Integendeel … Bert kreeg het hartstikke druk en liep de benen onder zijn k… uit. Nadenken over de toekomst had ‘ineens’ niet meer de hoogste prioriteit. Het traject met Rob werd keer op keer uitgesteld. Van uitstel komt afstel, zou je denken. Maar het liep anders.

Concurrentie leidt tot urgentie

Ondanks dat Rob contact hield, werd hij eind 2020 ineens gebeld door Bert. Als donderslag bij heldere hemel had die te horen gekregen, dat een concurrent ging verhuizen en dichtbij hem kwam zitten. Een succesvolle concullega bij hem om de hoek! Het angstzweet brak hem uit, slapeloze nachten had hij ervan. Bert voelde opnieuw de pijn; ineens was er weer urgentie voor Bert om hulp te vragen bij een gespecialiseerde bedrijfsadviseur.

Bert gaat opnieuw aan de slag en wordt daarin begeleid door Rob. Het eerste wat Rob deed was de energie in goede banen leiden. Richt je niet op die ander, maar richt je op jezelf! Je hebt toch een prima draaiende onderneming? Waarom zou die slechter gaan lopen als de concurrent letterlijk dichtbij komt zitten? Ga uit van je eigen sterktes en gebruik die als ‘wapens in de strijd’. Ga niet uit van de bedreiging van die ander, want daar kun je weinig tot niets aan doen en kost je alleen maar (negatieve) energie.

Het was voor Bert niet gemakkelijk om de concurrent uit zijn hoofd te zetten, maar door de een-op-een begeleiding van bedrijfsadviseur Rob lukte het wel. Eindelijk had hij weer enige rust in zijn hoofd en kon hij gaan nadenken over de toekomst!

Groeistrategie: kiezen, kiezen en nog eens kiezen

De rust in zijn hoofd geeft Bert energie. Hierdoor wordt ook zijn creatieve brein weer aangesproken en kan hij over zijn eigen toekomst nadenken.

Bert en Rob zijn daarna gestart met Z11Richten dat door Z11made is ontwikkeld. Koers bepalen: ‘Waar sta je voor als ondernemer?’ en ‘Waar ga je voor?’ lijken eenvoudige vragen, maar zijn niet 1-2-3 te beantwoorden.

In je groeistrategie word je gedwongen om scherpe keuzes te maken. Dat doet pijn! Want iedere keuze betekent automatisch dat je dingen niet meer doet. Met alle gevolgen van dien. Kiezen en nog eens kiezen is geen proces van dagen of weken maar eerder van maanden. Je onderzoekt wat je eigen sterktes en zwaktes zijn. En waar zie je kansen en bedreigingen? 

Steeds dieper gaat Bert in zijn zoektocht naar wat hij nu echt kan en wil. Daarbij scherp gehouden door Rob, die hem constant confronteert door hem een spiegel voor te houden. Is dit wat je wil? En is dit ook wat je kan?

Keuzes meteen uitproberen in de praktijk

Bert laat het niet alleen bij woorden, maar past zijn keuzes ook meteen toe in de praktijk. Hij voegt de daad bij het woord en voert kleine veranderingen door. Rob houdt hem daar scherp in, door met hem de veranderingen vooraf te bespreken. Na het doorvoeren kijken ze samen naar de resultaten en waar nodig wordt er bijgestuurd.

Eén van de keuzes die Bert heeft gemaakt is om meer tijd vrij te maken voor zijn jonge gezin. Gevolg is hij het niet meer alleen kan doen. Hij moet uitbreiden met personeel en heeft dat ook gedaan. Dat kost hem natuurlijk geld, maar levert hem ook rust en plezier op. En daarmee energie, die hij weer in zijn zaak kan stoppen. Probeer dus het werk op het werk te laten.

Een andere keuze die hij heeft gemaakt is om nu toch eens echt werk te maken van zijn webshop.  Niet alleen een overzicht van zijn producten op zijn website, maar een echte webshop waar klanten kunnen bestellen. Stapje voor stapje wordt die nu uitgebouwd, waardoor Bert een extra verkoopkanaal realiseert voor klanten die hij echt wil bedienen.

Hete hangijzers doen pijn

Hoe verder Bert en Rob komen, hoe scherper de keuzes worden. De echte hete hangijzers komen aan bod. En dat doet iedere keer pijn. Bert vindt dit lastig, want de gevolgen van de keuzes maken hem onzeker. Moet ik dat wel doen? Is dat wel slim?

Daarom is het zo goed dat Bert het meteen in de praktijk toepast met kleine stapjes. Dan ziet hij zelf of het wel of niet werkt. Het is zelfs zo ‘erg’ dat Rob af-en-toe op de rem moet trappen. Het is nu zaak om veranderingen door te voeren, die ook terug te draaien zijn. Maar daar zorgt Rob wel voor. Dat is ook zijn rol als bedrijfsadviseur en -inmiddels- vertrouwenspersoon.

Hoe je leiderschap toont in zo'n verandertraject is in de volgende blog te lezen: ''Hoe toont de ondernemer leiderschap in een verandertraject?''.

Bert en Rob zitten nog volop in het traject, maar de kentering is zichtbaar. Door te kiezen en te focussen groeit de zaak en heeft de ondernemer weer rust in zijn hoofd!

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.