Kernwaarden bedrijf: snel bedenken, ophangen en door

Kernwaarden bedrijf: snel bedenken, ophangen en door

Ik ben vijftien jaar geleden mijn snel transport bedrijf begonnen. Ik zat thuis, had op dat moment een baantje als taxichauffeur en ik was het eigenlijk allemaal beu. Ik moest van alles, vroege diensten, late diensten, lange werktijden, weekenden bah bah bah.

En dat allemaal voor een mager loon en hopen op wat fooi. Nou, dat valt in Nederland in de praktijk ook vies tegen. Misschien ook wel omdat ik zelf niet zo enthousiast was.

Ik wilde het heft in eigen hand nemen en ben toen mijn bedrijf begonnen. Gewoon oud wagentje gekocht, bestickerd en rijden maar. Ik kende toevallig iemand met een bedrijf op het industrieterrein en hij had wel wat vracht voor me. Via hem leerde ik steeds meer mensen kennen die klant werden.

Dus moest ik me inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Mijn vrouw werkte in de verzorging, en is redelijk accuraat, dus zij pakte de administratie op.

Het ging hartstikke goed. En al snel kon ik het werk niet meer aan. Een neef van me zat net thuis en wilde wel voor me komen werken. En zo had ik mijn eerste medewerker op de loonlijst. Mijn vrouw had een administratiekantoor benaderd om te helpen met de lonen en ik kon de boer weer op.

We groeiden lekker

Daarna ging het super snel, de opdrachten namen sterk toe. Ik kreeg enkele bijzondere transporten waarvoor ik geïnvesteerd heb om zo ook een beetje uniek te worden. Ik moest daarvoor nog wel wat diploma’s halen, net als mijn medewerkers.

Hierdoor kwamen we terecht in een marktsegment waar niet zomaar iedereen binnen kon komen. Gevolg was dat de opdrachten bleven toenemen en ik steeds meer personeel kreeg die zich moesten bekwamen, enzovoort. Door deze investeringen kreeg ik een unieke positie in de markt, veel omzet en waardering en ik verdiende behoorlijk goed.

Ik dacht, dit is de hemel op aarde. Het was hard werken, maar ik vond het leuk. Mijn vrouw had haar baan inmiddels opgezegd en was fulltime in het bedrijf bezig. Zij had het echter niet zo naar haar zin. En dat was eigenlijk het eerste moment dat ik dacht, het lijkt allemaal wel rozengeur en maneschijn, maar schijn kan ook bedriegen.

De groei stagneerde

De jaren daarna merkte ik dat de organisatie steeds stroever begon te lopen. De sfeer onder de medewerkers verdween, het werd grimmiger en de humor werd cynischer. Mijn vrouw was ook niet meer die leuke, spontane, zorgzame vrouw en zelfs mijn kinderen begonnen te mopperen. Ik werkte 60 tot 80 uur per week en dacht dat ik het goed had. En toen brak de pleures uit.

Mijn vrouw gaf aan te willen scheiden als we het bedrijf niet zouden verkopen. Mijn medewerkers begonnen te zeuren om meer salaris, minder uren en allerlei andere zaken. Oode spanning onderling nam toe. Klanten begonnen te klagen, en dit allemaal in een tijdsbestek van twee a drie weken.

Je begrijpt, ik had het even niet meer. Hoe kon ik alle kikkers in de kruiwagen houden? Hoe kreeg ik de goede sfeer weer terug? Hoe houd ik de klanten tevreden, maar bovenal, hoe houd ik mijn gezin bij elkaar?

Mijn grootste kernwaarde was mijn eerlijke vrouw

Toen ben ik met mijn vrouw gaan zitten en heb mijn zorgen met haar besproken. Het was een emotioneel middagje, kan ik je vertellen. We hadden ons voorgenomen geen verwijten te maken naar elkaar. Maar te bepalen wat we samen nou echt wilde, en wat daarvoor nodig was.

Mijn vrouw, dat moet ik toegeven, had het scherper in beeld dan ik. Het was niet leuk, maar ik kreeg er behoorlijk van langs. Ik had echt zitten slapen en dingen (al langer) nagelaten. Maar o, wat is dat allemaal lastig. Het waren zaken waar ik van nature moeite mee heb en dus het liefst omheen loop. Dat weet ik nu, maar toen nog niet.

Ik zat sterk in de ontkenningsfase. Ik begon de problemen geleidelijk te herkennen, omdat iedereen me er al een hele tijd op wees, maar ik was er blind voor. Ik wilde het niet zien en horen en zeker niet van bepaalde mensen.

Business coach

Ik heb gezocht naar hulp en heb die ook gevonden. De business coach daagde mij uit om de dingen die ik herkende ook te gaan erkennen. Dat begon met “stel dat het waar is, wat zou je dan doen?”, naar “het is waar, wat ga je doen!”

Ik leerde mezelf steeds beter kennen. Waar ik goed in was, maar ook waar ik bang voor was. Ja, echt bang. Dat klinkt wellicht in eerste instantie stom, dat vond ik ook toen de business coach erover begon. Maar het is echt waar. Je weet maar half hoeveel besluiten je neemt, dingen die je doet of juist nalaat omdat we bang zijn. We vluchten, vermijden het gevecht, zoals hij dat telkens omschreef.

Niet leuk, wel noodzakelijk

Ja, ik had een goede chauffeur (mijn beste qua omzet) er allang uit moeten gooien, omdat hij zat te muiten en zieken. Maar ik durfde het niet. Nog sterker, ik was zelfs bang om het gesprek met hem aan te gaan, want hij kon nogal bruut zijn.

Ja, ik had mijn vrouw nooit moeten laten stoppen met haar baan. Maar ik wilde niemand anders mijn administratie laten doen, omdat ik bang was dat ze er met mijn centen vandoor zouden gaan en ik het niet in de gaten had.

Ja, ik had van klanten van het eerste uur afscheid moeten nemen. Ze paste allang niet meer in mijn doelgroep en kostte me extra – bijna onbetaald – werk. Ja, ik had….en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Spijt van wat ik deed, gezegd had, gedaan had en niet gedaan had, maar wat koop je er voor? Ik moest mijn angsten loslaten en het bedrijf gaan herinrichten zodat ik me er weer in thuis zou voelen. En ik voldoende tijd had voor mijn gezin, vrienden, vakanties, motorrijden, enzovoorts. Dat ik los kwam van het bedrijf en het bedrijf van mij.

De organisatie moest om en ik moest lastige keuzes gaan maken.

Mens en inhoud, waar vind je dat?

Gelukkig hield de business coach mij niet alleen op het psychische vlak de spiegel voor, maar beschikte hij ook over tools om het bedrijf naar mijn wens in te richten.

Het was heel hard werken in het begin voor iedereen. Maar omdat eenieder begreep wat we gingen doen en waar we naartoe wilde werken, ging dat boven verwachting goed. Het duurde nog wel een jaar voordat iedereen het gevoel kreeg dat ze nu beter op hun plek zaten.

En ja, we hebben afscheid moeten nemen van mensen, klanten en werkwijzen, maar daar zijn weer nieuwe, fijne dingen voor teruggekomen. Het klopt echt: “Als je een deur dichtgooit, gaan er anderen open”.

Mijn succes

Ik heb mijn gezin weer terug. Ik heb nu tijd voor mijn kinderen, mijn vrouw, familie en vrienden. Mijn medewerkers hebben meer zeggenschap en daarmee ook de verantwoordelijkheid en dat vinden ze fantastisch. Ze regelen zaken onderling, ik heb er geen bemoeienis mee, en dus ook geen stress meer van. Heerlijk!

Het bedrijf draait inmiddels weer op volle toeren en veel beter dan ervoor. In alle opzichten, ook in rendement. Mijn business coach (die ik niet meer loslaat ) geeft wel aan dat ik in dit tempo over een kleine twee jaar weer op zo’n kruispunt kom te staan. En dan weer aan de bak moet en keuzes moet maken, maar dat we ook al een hoop kunnen voorbereiden voor die tijd.

O ja, en dit nog even als afsluiter.

Mijn business coach vertelde me, toen hij voor de eerste keer bij ons kwam, dat hij tot de groep van “stopdassen” hoort. Hij noemde een hele rits negatieve dingen: coaches zijn duur, ze knijpen de citroen uit tot de laatste druppel en geven geen garanties. Maar zei hij, als je onze methode helemaal volgt, garanderen we dat jij er geld aan gaat verdienen, terwijl anderen geld verbranden.

Natuurlijk, dacht ik toen, dat zal. Maar nu begrijp ik wat hij bedoelde. Het traject wat je ingaat, is alles behalve makkelijk. Je komt dichtbij jezelf en het is aan jou om door te gaan of te vluchten. En degene die vluchten zijn sowieso geld aan het verbranden. Maar degene die vechten hebben hulp nodig, alleen kun je het niet en houdt je het ook niet vol.

Daarnaast weet je niet wat je allemaal moet doen. En daar haakt het gros van “de stropdassen” af. Die willen niet met je mee vechten, omdat ze dan ook met hun eigen angsten in het gedrang komen. Zij haken af voor het gevecht, en zijn dan jouw geld aan het verbranden.

Ik vroeg nog aan hem: “Dus voor jou is het ook altijd vechten als je met een klant zo’n traject ingaat?” Dat was zo! Nog sterker, mijn business coach zei dat hij ook regelmatig met zijn angsten geconfronteerd werd en zichzelf moest dwingen door te vechten in plaats van vluchten. Maar hij had gelukkig collega’s waar hij z’n ervaring mee kon delen.

Ik schrijf dit voor iedere ondernemer die even hulp zoekt

Ik heb dit op papier gezet, omdat ik super blij ben met de hulp en de uitgekiende (bijna wetenschappelijke) methode die zij hebben ontwikkeld. Het heeft mij geen windeieren gelegd en ik ben hartstikke gelukkig samen met mijn gezin.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.