Miscommunicatie en de vormenstoof

2023-10-12

minuten

Als je mensen vraagt naar een vormenstoof, moeten de meeste het antwoord schuldig blijven. Toch is bijna iedereen ermee groot gebracht. De namen voor dit speelgoed zijn talrijk, maar het heet officieel een vormenstoof. Nu herken je het wel. Waarom hebben vormenstoof en miscommunicatie in een bedrijf met elkaar te maken?

Miscommunicatie in een bedrijf en de vormenstoof

We hebben er allemaal mee gespeeld in wat voor vorm dan ook. Er hoort ook nog een hamertje bij. Dan kun je de blokjes er doorheen tikken.

Nou tikken, de meeste zullen de frustratie nog wel kennen als je probeert een rond blokje door een vierkant gaatje te slaan.

Eerst rustig tikken, want zo had papa of mama dat verteld. Maar al snel ondervond je dat het niet lukte, en werd het rustig tikken, al snel slaan.

Harder, harder en nog eens harder. Het hoofd werd rood, die irritatie nam toe en regelmatig vlogen de blokjes, het hamertje en het bakje door de huiskamer. Wat kon dit toch een verschrikkelijk spel zijn.

En dat spel, dat spelen we eigenlijk nog elke dag.

Alleen nu in onze communicatie met anderen. De ene persoon praat in rondjes en de andere in driehoekjes. De andere persoon verstaat alleen vierkantjes en heeft bij alles wat je zegt, volstrekt iets anders in gedachte dan hetgeen jij bedoelt.

Hoe vaak ga jij vervolgens lopen rammen en drammen om duidelijk te maken dat het een rondje is en dat het toch echt door dat vierkantje van die ander moet?

De irritatie loopt op en het onderlinge begrip is mijlenver weg. Pas als één persoon zich inspant en het op een andere manier duidelijk maakt, past het vormpje, verdwijnt de irritatie en begrijpen ze elkaar.

Stel vragen om te zien of je in een vorm communiceert die de ander kan ontvangen. Of dat het beter is een ander vormpje te gebruiken en hetzelfde geldt uiteraard voor de ontvanger (de gaten). Probeer eens wat anders als jij bepaalde mensen niet begrijpt.

En als je de vorm van het blokje of het gat niet kent, stel dan vragen. Bij voorkeur open vragen. Als ik je dit vertel, wat hoor jij dan? Wat denk je dat ik je probeer te vertellen? Welke boodschap probeer ik over te brengen?

De opbrengst hiervan is dat je allebei slimmer wordt. Want we interpreteren informatie per definitie verschillend waardoor we samen meer zien als we onszelf daarvoor openstellen. Een mooi voorbeeld van een groeistrategie.

Wat zie jij? 

Wij verduidelijken dit principe aan de hand van een simpel voorbeeld. We pakken een willekeurig kopje met een afbeelding.

En vragen aan twee mensen die tegenover elkaar zitten: wat zie je?

De ene vertelt dat hij een kopje ziet, wit van kleur met een oortje aan de rechterkant en een logo erop.

De persoon aan de andere kant, vertelt dat hij ook een wit kopje ziet, maar het oortje zit niet aan de rechter-, maar aan de linkerkant en er staat géén logo op.

Je voelt al aan dat hierover enorme discussie kan ontstaan. Twee mensen kijken naar hetzelfde voorwerp en zien iets anders. En hebben beiden ook nog gelijk!

Maar als ze elkaar willen overtuigen en met het hamertje gaan slaan, kan dit irritatie en zelfs ruzie leiden. Dit is een van de redenen waarom een vormenstoof en miscommunicatie in een bedrijf met elkaar te maken hebben.

Het is dus belangrijk om een ander blokje te pakken of een ander gat te zoeken. Als beide personen bereid zijn om te bewegen, en het kopje dus ook eens van de andere kant willen bekijken, komen ze tot de conclusie dat ze allebei gelijk hebben. Ze zien beiden iets, wat ze daarvoor niet zagen.

Deze voorbeelden van de vormenstoof en het kopje lijken eenvoudig. Maar hiermee gaat veel energie verloren in organisaties, leert onze ervaring als business coach. In teams leidt deze miscommunicatie dagelijks tot frustratie en onbegrip. Wat zonde!

Een cruciale taak voor een manager, maar ook managers zijn vaak onwetend. En dat is jammer want elk kind kan leren spelen met een vormenstoof. Dus wij ook!

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.