Waarom wij liever niet doen wat de klant vraagt

2023-09-15

minuten

Een klant helpen om de zaak weer een boost te geven 

Afgelopen jaar startte ik een traject bij een nieuwe klant, eigenaar van een groothandel voor de zakelijke en particuliere markt. 

Na 6 jaar succesvol ondernemen, werd het voor hem tijd om zijn bedrijf opnieuw tegen het licht te houden.

De eigenaar was minder gecharmeerd van het opstellen van de missie en de visie, “zweverig en filosofisch gedoe” noemde hij het. Hij wilde graag direct naar een doordachte groeistrategie, acties om te groeien. 

Wel wilde hij een interne en externe analyse maken, want welke klanten hij precies wilde bedienen was nog wat onduidelijk. Voor mij als bedrijfsadviseur heel herkenbaar.

We gingen ook aan de slag met de confrontatiematrix, waar wij altijd een derde dimensie aan toevoegen. Opvallend was dat deze ondernemer Hoofd Aandacht Punten kreeg waarmee hij zijn zwaktes kon gaan versterken.

Hij werd er enthousiast van, want nu zou het mogelijk worden om gerichter de kansen te gaan benutten. Uiteindelijk stelden we samen acties op, waar hij mee aan de slag kon gaan. 

Onze kijk op business coach: niet doen wat de klant vraagt, maar doen wat nodig is 

We maken even een sprongetje in de tijd. Na een tijdje was het nog steeds lastig om de discipline op te brengen om daadwerkelijk de benoemde acties vorm te geven. De ondernemer had duizend-en-één redenen waarom het allemaal niet lukte. 

Tijdens een van de gesprekken vroeg ik hem waar hij zichzelf nou specifiek in onderscheidde ten opzichte van de concurrentie. Het bleek dat hij dit niet echt kon verwoorden. Door kernwaarden voor zijn bedrijf te bepalen zijn we er toch uitgekomen. Vervolgens vroeg ik hem wat hij uiteindelijk wil bereiken de komende 3 jaar; de stip aan de horizon. Daar had hij ook wel wat ideeën over. Ook dit hebben we vervolgens concreter gemaakt zodat het in 3 zinnen was te omschrijven.  

En toen kwam de grote schok voor deze ondernemer!  

Ik stelde voor om de kernwaarden (de missie) te noemen en de stip aan de horizon (de visie). Dat kon hij nog wel bevatten, maar toen ik hem zei dat vanaf nu alles in het teken hiervan moest staan, vond hij dat best confronterend. 

Nu kon hij niet meer terug en moest erkennen dat hij angst had voor nog meer succes in de zaak, waardoor het nog drukker zou gaan worden… 

We hebben het traject interne en externe analyse, confrontatiematrix en hoofd aandacht punten opnieuw doorlopen. Dit ging nu vele malen sneller omdat helder was waarom dit allemaal nodig was (bereiken van de stip aan de horizon). Hij werd heel enthousiast; de creativiteit droop er van af! 

Inmiddels zijn we weer een tijdje verder. 

De acties beginnen zijn vruchten af te werpen. Dit komt omdat de ondernemer nu keuzes kan maken die eerder onmogelijk leken. Hij is zich bewust van de consequenties als hij de afspraken met zichzelf niet nakomt.

Positieve energie

Het harder werken waar hij zo bang voor was, viel achteraf heel erg mee. Door de positieve energie kon hij meer aan dan hij zelf dacht.

En dat wat echt anders ingericht moest gaan worden in zijn bedrijf heb ik als business coach opgepakt. Samen eens kritisch naar de belangrijkste bedrijfsprocessen gekeken en daar mee aan de slag gegaan.

Voor het geven van een boost aan je zaak hebben wij een groeimodel ontwikkeld. Een groeimodel dat ervoor zorgt dat je na een aantal succesvolle jaren jezelf weer eens de spiegel voorhoudt. Misschien herkende je dit verhaal van de succesvolle ondernemer wel en kun jij ook wel een boost in je zaak gebruiken?

Vraag dan nu een strategiegesprek aan om jouw bedrijf een boost te geven.

Dan zie ik je daar!

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Je kunt niet alles zelf oplossen: gebruik de talenten van anderen

Je kunt niet alles zelf oplossen: gebruik de talenten van anderenEen typische startup uit de Brainport regio. Twee studievrienden van de TU/e beginnen samen hun onderneming, die groeit als kool. Maar … dan stagneert de groei. Wat ze ook proberen, ze komen er niet uit. Ze roepen de hulp in van twee praktische groeistrategen van

Read More

Werken aan het bedrijf, niet in het bedrijf…

Susan en Frank runnen al 13 jaar hun bedrijf Boottotaal. Ze zijn letterlijk vanuit de slaapkamer begonnen met het verkopen van zwemvesten op Marktplaats.Geen groeistrategieVrij snel na de eerste verkoop begon de groei. Op een gegeven moment hadden ze geen tijd meer om zelf te genieten op het water. Het leek geen hobby meer te

Read More

Wat was er mis met de motivatie van ons personeel?

Wat was er mis met de motivatie van ons personeel? Dit was één van de vragen die bij Hans Borsboom, Directeur van Amisel, in het hoofd rond spookte. In onderstaand filmpje gaat hij hier dieper op in. Amisel Metaal is specialist in het ontwikkelen en vervaardigen van producten of onderdelen gemaakt van staal of non-ferro.Amisel nam contact

Read More

Dat hebben we van die meneer geleerd…

Deze stralende gezichten zijn van Jochem van Kapel en Tim Scholten. Ik heb hen de afgelopen maanden als bedrijfsadviseur begeleid in het opstellen van een routeplan waarmee ze, na 10 succesvolle jaren, de verdere groei van Less or More B.V. gaan voortzetten.GroeistrategieHet leuke van dit traject was dat het niet alleen over zakelijke dingen is gegaan. Juist de groei

Read More

Over de auteur, Rob Mrofcynski

Na 12 jaar ondernemerschap merkte ik dat ik niet meer echt vooruit kwam…
Ik was de ondernemersachtbaan beu en miste inspiratie en uitdagingen om mezelf verder te ontwikkelen, terwijl ik dat juist als levensdoel zie.

Gelukkig kwam Z11made op mijn pad en kon ik mij daar als partner aansluiten. Zo werd ik gemotiveerd om nieuwe uitdagingen aan te gaan en mijn grenzen te verleggen. Ik ging weer groeien!

Ik zie dit ook bij andere ondernemers; ze werken keihard om de dag door te komen en missen steeds meer de voldoening van het ondernemerschap. Ze kunnen dit oplossen door kritisch naar zichzelf te leren kijken en gaan zien wat ze anders kunnen doen. Zich kwetsbaar opstellen door respectvol uitgedaagd te worden, dat is de sleutel naar nieuwe successen. Als jij zelf groeit, groeit je onderneming met je mee!!

Ondernemers die ik geholpen heb lachen weer, hebben plezier in hun werk omdat ze met minder inspanning meer omzet mogelijk maken.
Wanneer wil jij je laten uitdagen om met minder inspanning verder vooruit komen?

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.