Missie formuleren en de waan van de dag
Denk jij bij het formuleren van je missie aan de toekomst? Of ga je nu eerst deze order verwerken!
Wie herkent het niet? De waan van de dag regeert.
“Die order moet vandaag de deur uit.” “We moeten uiterlijk morgen reageren op de vraag om die offerte.” “Er is iets fout gegaan met leveren, waardoor onze grootste klant nu echt boos is.” Zijn dit geen bekende kreten uit de dagelijkse praktijk?
Probeer naast al deze stress maar eens bezig te zijn met wat er over een paar maanden speelt. Om maar te zwijgen over de verdere toekomst. Het is immers druk genoeg met wat er vandaag allemaal moet gebeuren. Toch durf ik te stellen dat bezig zijn met de toekomst, juist nu rust en balans kan brengen. Duidelijk weten waar je naar toe wilt, leidt er immers ook toe dat je weet waar je niet naar toe hoeft. Keuzes maken dus!
Eigenlijk begint het nog een stapje eerder.
Missie en visie formuleren
Stel: je levert fototoestellen. Waarom kopen mensen jouw spullen? Om foto’s te maken, is de eerste reactie. Maar wellicht gaat het er eerder om dat mensen herinneringen willen bewaren voor later. Toevallig lever jij (mede) de producten daartoe. Als die herinnering het doel is van de koper, is je product dan wel zo belangrijk voor de afnemer? Ben je dan de onderscheidende en toekomstbestendige leverancier? Voor jou als ondernemer is het van essentieel belang om goed na te denken over het bestaansrecht en het onderscheidende vermogen van jouw bedrijf. In managementtaal ook wel de missie genoemd. Missie is niet meer en niet minder dan ‘waar sta ik voor’.
Als we het iets minder abstract maken, kan vervolgens worden bepaald waar je als ondernemer over een paar jaar wilt staan met het bedrijf. Dit is de visie, als afgeleide van de missie. Eigenlijk dus ‘waar ga ik voor’. Met dit in het achterhoofd is het mogelijk om een scherpere koers te kiezen.
Is het echt noodzakelijk om alles te blijven leveren? Zijn alle klanten even belangrijk? Is er een groep afnemers die meer tijd en misschien ook geld kost, dan ze oplevert? Bedenk dan weer welke missie je hebt geformuleerd. en je kunt de visie scherper stellen en duidelijker keuzes maken.
Keuzes voor de toekomst
Als al die keuzes voor de toekomst zijn gemaakt, kunnen zowel de lange- als de korte termijn doelstellingen voor je bedrijf en ook voor de personen die er werken, worden gemaakt. Dit brengt veel rust in de organisatie.
Van de directeur, het management, tot de medewerkers, iedereen heeft doelen die gezamenlijk zijn bepaald. Allemaal samen vormen deze doelstellingen de toekomst van de onderneming en de koers die samen wordt gevaren. Iedereen levert zijn eigen bijdrage aan het geheel.
Test jouw leiderschap met deze checklist
Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken?
Is dan daarmee de waan van de dag verleden tijd? Natuurlijk niet, maar het vasthouden aan de koers die is bepaald, geeft wel rust en zekerheid. Het maken van keuzes oogst bewondering en geeft motivatie. Medewerkers weten waarom ze iets wel, maar zeker ook waarom ze iets niet doen. Dit levert veel energie op en voorkomt onnodige discussies op de werkvloer en tussen afdelingen.
Blijf scherp bij het vasthouden van je missie
Als ondernemer zal je wel heel scherp moeten blijven en koersvast moeten blijven varen. Bij discussies die op je pad komen, is het van groot belang om aan de missie en visie vast te houden en de besluiten in dat licht te motiveren. Dan gaan de missie en visie leven bij alle betrokkenen en wordt het doel van de onderneming en de te varen koers blijvend uitgedragen. Dan kijkt iedereen vooruit en worden keuzes van vroeger vergeten.
Formuleren missie en randvoorwaarden
Belangrijk is om te beseffen dat er in de huidige tijd een aantal randvoorwaarden voor ondernemingen zijn ingeslopen. Tijdige levering en goede kwaliteit bijvoorbeeld, zijn geen onderscheidende factoren meer. Dat hoort er gewoon bij. Het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is inmiddels een modewoord geworden dat iedereen roept. Maar gebruikt jij dit, omdat het zo hoort? Of geloof je er echt in?
Welke wereld wil je achterlaten voor je kinderen, of de kinderen van jouw medewerkers? Welke mogelijkheden zijn er binnen jouw tak van sport om te verduurzamen? Kun je daarmee het verschil maken? Heb je daarover nagedacht bij het bepalen van de visie? Ook dit is een randvoorwaarde, durf ik te stellen. Pak een voorsprong op de concurrentie, of zorg dat je een eventuele achterstand op dit vlak snel inloopt.
Ik besef dat het eenvoudig klinkt en gemakkelijk is opgeschreven, terwijl die order nog steeds morgen de deur uit moet. En die grootste klant nog steeds boos is …
Oplossingen
Wij, als partners van Z11made, helpen graag bij het vinden van oplossingen die horen bij het vinden van de weg naar de missie en het formuleren van je missie. Samen met de visie, je koers en de doelstellingen die daarbij horen.
We doen dit samen met jou, jouw collega’s en met deskundige ondersteuning van ervaren personen. Je krijgt geen rapport dat ongelezen in de la verdwijnt.
Wij staan voor een duurzaam en praktisch traject, met oplossingen die direct toepasbaar zijn. Met onze ondersteuning creëren wij meer rust en balans en een toekomstbestendige onderneming.
