Welke ondernemersvraag heeft een ondernemer?

2023-07-12

minuten

Welke ondernemersvraag heeft een ondernemer?

Heeft u een ondernemersvraag? Met alle ondernemersvragen kunnen wij u helpen! 

Er zijn echter enkele belangrijke voorwaarden: 

  1. Het moet gaan over jouw bedrijf 

Het is jouw ondernemersvraag. Dat betekent dat de vraag ook alleen door jou beantwoord kan worden. Wij kunnen je helpen met het proces. We kunnen je op andere gedachten brengen, jouw inspireren en uitdagen waardoor je jouw ondernemersvraag kunt beantwoorden.  

  1. Alleen ondernemersvragen 

Het gaat om ondernemersvragen en niet om vakinhoudelijke vragen. 

Verderop wordt dit toegelicht. 

  1. Moeilijkheidsniveau

Dit kan ik het beste aanduiden met een gezegde: het gezegde luidt: “Een dwaas kan meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden. 

Groeistrategie
Iemand anders z'n antwoord op jouw ondernemersvraag, is nooit jouw antwoord. Je dient de antwoorden zelf te ontdekken en herkennen. Daarmee los je uiteindelijk alle vragen op of kom je in ieder geval zover dat je opties hebt en deze kunt toetsen in de praktijk. Zo ontwikkel je een persoonlijke groeistrategie.

  1. Inzicht

Het vinden van een sluitend antwoord op jouw vraag heeft te maken met de zoektocht naar het juiste inzicht. Door het stellen van de juiste vragen, kunnen wij jou helpen aan de voor jou beste oplossing. Wij kunnen richting geven, kennis en ervaring van andere bedrijven delen. Daarmee krijg jij een basis  om uiteindelijk een weloverwogen keuze te maken.  

Wij toetsen vervolgens jouw keuze. Ben je het eens met je eigen keuze?! Je zult merken dat het aanvaarden van alle consequenties van je keuze en tegen alle andere zakennee zeggen, nog niet zo makkelijk is. 

Je merkt dat ondernemersvragen nooit op zichzelf staan. Ze hebben altijd een verband met andere ondernemersvragen. Ondernemen is namelijk een complexe materie. 

Hoe vind je de juiste ondernemersvraag?

Om de juiste ondernemersvragen te ontdekken voor je eigen bedrijf, dien je vaak geholpen te worden door buitenstaanders. Omdat je emotioneel betrokken bent bij je eigen onderneming, blijft de juiste vraag vaak verborgen en het vinden van de oplossing dus onmogelijk. Als business coach is het ons vak om  de juiste vragen boven tafel te krijgen, de juiste richting te duiden. Dat jij alle mogelijkheden gaat zien die je hebt.

Vervolgens kun je de keuze maken die past bij jou en je bedrijf. Bij jouw missie, jouw visie en jouw bedrijfsprocessen. Ja, dat is waar het om draait bij ondernemersvragen.

Hoe kom je uit bij een groeistrategie die bij jou past? Daarvoor loodsen we je door een proces met talloze vragen, keuzes en tijd. Weloverwogen keuzes vergen tijd, is onze ervaring als business coach. Tijd is je vriend.   

Om dit proces goed te kunnen begeleiden, dienen wij jou en je mogelijke partner goed te begrijpen. Daar investeren we dan ook in. We besteden tijd en energie om jou, je onderneming, je medewerkers, maar ook anderen die belang hebben bij jouw bedrijf, goed te leren kennen.

Kernwaarden bedrijf
Dit alles om te weten wat je wilt, waarom je het wilt, waar je naar toe wilt, hoe snel, met welke kwaliteit, wat belangrijk is om onderscheidend te zijn, welke klanten je wilt bedienen, welke medewerkers bij je passen. Medewerkers die ook willen blijven bv. door stil te staan bij kernwaarden voor je bedrijf.

Waarom realiseren ondernemers hun doelen niet?

Er zijn grofweg twee redenen waarom ondernemers hun doelen niet realiseren: 

  1. Er gebeurt iets onverwachts waarmee vooraf geen rekening gehouden kon worden. Voorheen was daar nauwelijks een antwoord op te geven, maar tegenwoordig is Corona zo’n voorbeeld. 
  1. De ondernemer doet niet wat zij/hij met zichzelf heeft afgesproken. 

Dat laatste is toch raar, zou je denken. Niet nakomen van afspraken die je met jezelf gemaakt hebt. Toch komt dat zeer frequent voor, is onze ervaring. Ook bij jou?

Het is niet vreemd en je bent in goed gezelschap, want om al die hindernissen te nemen die je als ondernemer tegenkomt en vast te houden aan je eigen plannetje, ja dat valt om de drommel niet mee. En maar doorzetten, alle tegenslagen overwinnen en doorgaan terwijl je er helemaal alleen voor staat…. 

Stop daar mee, je doet jezelf onnodig pijn! Ga het samen doen. Samen met je medewerkers, je leveranciers, je klanten, je omgeving en zorg goed voor jezelf. Schakel hulp in van buitenaf, vreemde ogen dwingen.

Zet jezelf weer vooraan in de rij, net als bij de start van je bedrijf. Achteraan in de rij is relatief veel corvee, alle ballen in de lucht houden, gaten dichtlopen, continu brandjes blussen. Je bent dan volledig vergeten waar je het eigenlijk allemaal voor doet, bijvoorbeeld je gezin, je familie, een ideaal, een droom, je vrienden, plezier in het leven of...

Lees ook eens: ''Hoe houd jij alle ballen in de lucht?''

Wat is de grootste fout van een ondernemer?  

Te denken dat zij/hij de enige is die het allemaal kan en moet doen! Je bent uniek, je hebt goede ideeën, je kunt echt iets, maar stop met denken dat je het alleen moet doen. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.

Maar ben jij in staat om het samen te doen? Om zaken los te laten? Om anderen voldoende vertrouwen te geven? Om te accepteren dat het op een andere manier (hun manier) ook goed kan gaan? 

En dan zelf tijd nemen om (meer) AAN je bedrijf te gaan werken? Kun je dat? Wil je dat? Wil je dat leren? Ben je bereid om naar gespecialiseerde professionals te luisteren. Een business coach of een bedrijfsadviseur te raadplegen? 

Ja, dat zijn even een paar pittige vragen, maar daar gaan de échte ondernemersvragen over.  

Stel, je hebt een goed product en er is voldoende vraag naar. Wat houdt je tegen om de markt volledig te pakken? Laat je helpen, ga met ons in gesprek via de knop hieronder.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.