Geen tijd, geen nut, geen kennis, dus geen strategie

2024-03-27

minuten

Ruim 100 jaar ervaring met mkb-ondernemers leert ons dat zaken categorisch verzwegen worden. Nog niet eens omdat ondernemers het niet willen erkennen, maar vooral omdat ze het niet herkennen.

Ondernemers houden veelal hun eigen groei tegen, omdat ze de uitdaging, veelal onbewust, uit de weg gaan. Wees vooral eerlijk naar jezelf, is onze ervaring. Je hoeft je struggle niet met iedereen te delen, maar zeg eerst eens tegen jezelf: waarom worstel ik al zo lang met dit punt?

Angst een slechte raadgever, maar (ook) een goede beschermer!

Ik houd mijn eigen ontwikkeling en daarmee de ontwikkeling van mijn bedrijf tegen omdat ik bang ben: Als het lukt, wat dan?   

Anders gezegd: stel dat ik een enorme groei doormaak, ben ik dan nog wel in staat mijn bedrijf te leiden?

Kan ik het wel?                               

Oftewel, heb ik überhaupt de competenties om een bedrijf te leiden? Kan ik als ondernemer ook manager/directeur worden?

Ik heb nu al geen tijd. Wat als het bedrijf nog groter wordt?

Je zult anders met je tijd moeten omgaan. Dat betekent dat je activiteiten moet loslaten en vertrouwen op je medewerkers. Wellicht heb je hier slechte ervaringen mee en denk je dat loslaten onmogelijk is.

Pipi Langkous zei ooit: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan!”

We prenten onszelf allerlei beelden en gedachten in bij iets wat nieuw en onzeker is. Dat is natuurlijke bescherming, menselijk gedrag. Maar het brengt je niet verder.

Alleen degene die zichzelf en zijn omgeving durft uit te dagen, kan verder komen. Ben jij de ondernemer die zichzelf durft uit te dagen? En doe je dat alleen, of wil je een mentor die je begeleidt? En wat zou die mentor (bedrijfsadviseur – business coach) moeten kunnen?

Angst is een slechte raadgever, zo luidt het gezegde. En dat klopt,  maar angst beschermt je ook, zorgt dat je geen onverantwoorde dingen doet. Dus ja, wanneer moet je voorzichtig zijn en wanneer pak je door, toon je lef en moed?

Ga eens abseilen

Als je ooit hebt geabseild van een berg of toren, dan weet je wat angst is, of hoogtevrees. Toch ga je aan het touw hangen als alles goed gezekerd is, je vertrouwen hebt in de instructeur en het materiaal. Althans sommigen, die hebben het lef om het te doen, omdat ze het willen.

Zelf zette ik mijn verstand op nul en liet me naar beneden zakken. Niet denken, maar doen! En ja, dat geeft een enorme kick en je verlangt direct naar meer. Zo durf je steeds verder te gaan, verantwoord en toch grensverleggend.

Groeistrategie is vooral keuzes maken

Dat geldt ook bij je bedrijf. Je kunt niet alles vooraf weten, je moet keuzes maken en je risico's goed in beeld hebben. En dan ga je... En als het niet goed is....? Dan stop je en ga je terug, dat lukt bij een bedrijf meestal makkelijker dan bij het abseilen. Nadeel is dat fouten vaak geld en motivatie kosten, dus let op wat je doet.

Ondernemers die lef en moed hebben en de capaciteit om zichzelf over drempels heen te zetten, groeien als mens. Ze gaan het gevecht met zichzelf aan.

Jouw keuze: vecht met jezelf of vlucht voor jezelf

Anderen zie je draaien, twijfelen en die blijven uiteindelijk stilstaan. Die ontlopen het gevecht, ze komen niet verder. Maar het vervelende is dat de situatie blijft en de daarbij behorende problemen ook. Shit happens, en dat gun je niemand. Maar wij kunnen ondernemers, als begeleider van zo’n proces, niet dwingen of het van ze overnemen.

We staan als instructeur bij het abseilen op je in te praten. Toe maar, je kunt het, gewoon laten zakken, niet nadenken.....blablabla. En degene aan het touw, voelt de hoogtevrees, de angst, en de druk van de instructeur. Sommigen gaan alsnog, maar de meesten niet. Dus in dat opzicht is de rol van de instructeur of procesbegeleider maar gering.

Geen tijd, geen geld

Geen tijd of geld om de echte problemen aan te pakken? Dat is vreemd, prioriteit?

Geen nut

Waarmee we vooral onszelf gelijk geven om bang te (mogen) zijn. Hoewel we beter weten. We zeggen dan tegen onszelf: dat lukt mij toch niet. Een belemmerende overtuiging of gebrek aan zelfvertrouwen?

Geen kennis

Bij gebrek aan kennis zoekt men op internet en raakt men verstrikt in allerlei informatie die gericht is op omzet bij degene die de informatie geeft. In deze situatie laat de ondernemer zich niet leiden door wat nodig is – simpelweg omdat hij zich daar onvoldoende in verdiept heeft – maar door wat het kost. De laagste aanbieder is koopman. Is deze ondernemer zich bewust dat hij geld gaat verbranden?

De conclusie is dan: geen strategie om zaken te veranderen/verbeteren en je blijft zitten met gedoe of problemen. Maar je hebt actie ondernomen en dat heeft iedereen gezien. Iedereen weet ook dat het een duivels dilemma is waar je voor staat. Dus complimenten dat je het zo aanpakt!

Maar wat heb je aan die complimenten, het werkt niet. Toch blijkt het de pijn te verzachten, althans voor even dan.

Maar ondertussen val je daar je medewerkers, partner, kinderen, omgeving wel mee lastig. En die kunnen jou alleen steunen, maar er niets aan veranderen. Zij weten en kunnen ook niet weten wat er echt nodig is, tenzij ze zich goed inlezen. Maar dat gebeurt maar zelden. Meestal leidt dit tot ergernis en nog meer gedoe.

Groeistrategie is vechten in plaats van vluchten

Je bent ondernemer, dat betekent dat je moet ondernemen. Dus niet bij de pakken neer gaan zitten. Niet vluchten, maar juist het gevecht aangaan. Op jouw manier, met jouw kennis, competenties, slimmigheid en jouw ondernemersgeest.

Ga op zoek naar jouw mentor. Iemand met ervaring die de juiste vragen stelt, de stok achter de deur is en die ervoor uitkomt dat hij zelf ook wel eens worstelt met zijn (groeiende) business. Precies dezelfde worsteling zoals jij ervaart. Een ervaringsdeskundige in vechten in plaats van vluchten, met de juiste winnaarsmentaliteit.

Wellicht wil je hier meer van weten?

Kijk dan ook naar de artikelen:

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.