Bedrijfsadvies: ondernemers vragen iets anders dan ze nodig hebben

2024-04-11

minuten

Ben ik nou gek?

Dat zou je gaan denken met zo'n titel. Ik weet toch wel wat ik vraag en daarmee wat ik nodig heb? Toch blijkt in de praktijk anders. Ondernemers vragen vaak een oplossing voor het meest acute probleem dat ze hebben.

  • Mijn personeel doet niet meer wat ze moeten doen. Help, vertel ze wat ze moeten doen.
  • We krijgen meer klachten omdat het te druk is. Help, geef me extra handjes.
  • De sfeer is niet meer zo goed als eerder. Help, houd een medewerkers tevredenheid onderzoek.

De ondernemer ervaart een probleem, en kan dit zelf niet oplossen. Terwijl ze dat natuurlijk al diverse keren geprobeerd hebben. Maar de kwestie blijft maar terugkomen, en dan gaan ze op zoek naar een oplossing.

En daar gaat het vaak al mis. De ondernemer veronderstelt te weten wat de oplossing is, terwijl hij het zelf niet kon oplossen. Zou het dan kunnen zijn dat de ondernemer er een keer naast zit?

Wat is eigenlijk het echte probleem?

Maar er gaat nog iets mis. Bedrijfsadviseurs, “stropdassen”, willen helpen, maar ook geld verdienen. Ze bieden de ondernemer dus de oplossing (het bedrijfsadvies) die hij vraagt. Er worden extra handjes geleverd of er komt een medewerkers tevredenheid onderzoek.

Een bureau houdt een uitgebreide enquête onder de medewerkers die de vragen oprecht en eerlijk beantwoorden. Dat is trouwens niet altijd zo, want als er angst in het bedrijf zit, vult men sociaal wenselijke antwoorden in. Daar kom je dus niet verder mee.

Laten we ervan uitgaan dat de vragen naar eer en geweten zijn ingevuld en de shit op tafel komt. Maar het bureau moet de ondernemer wel tevreden houden, want ze hebben het MTO verkocht en willen dit betaald krijgen. Dus dekken ze zich in, ze gaan de shit verbloemen.

Oorzaken die bij de ondernemer liggen, worden verkleind. Of er wordt naar externe oorzaken verwezen, wat dat ook mag zijn. De ondernemer hoort liever niet de pijnlijke uitkomst en luistert veelal subjectief.

Wat past hem en wat komt minder goed uit? Hierdoor wordt de echte oorzaak gemist of niet benoemd. En gaat de ondernemer aan de slag met symptoombestrijding in plaats van het wegnemen van de oorzaak van het probleem.

Geld verbranden

Samengevat betekent dit dat de ondernemer niet vraagt wat hij moet hebben en de bedrijfsadviseur niet levert wat de ondernemer echt nodig heeft. Logisch dat de ondernemer achteraf vaak ontevreden is.

Er is opnieuw geld verbrand door een bedrijfsadviseur. Waardoor de branche bedrijfsadviseurs -overigens geheel terecht- wordt bestempeld als “stropdassen". Een kwalificatie die staat voor hoge kosten en onvoldoende rendement.

Bedrijfsadviesmarkt is ziek

We kunnen dan ook spreken van een zieke branche. Dat geldt overigens niet alleen voor deze branche, want ook de markt van marketeers is volledig de weg kwijt. Het is voor ondernemers bijzonder lastig om personen te selecteren die echte hulp bieden voor hun problemen.

En als ze zo’n partij hebben gevonden, is het traject dat ze door moeten om echt vooruit te komen, bijzonder taai en vergt veel van de ondernemer zelf. En ja, ook een geschikte partij voldoet aan 90% van de negatieve aspecten van een bedrijfsadviseur. En daar moet je als ondernemer dan maar mee dealen.

Kortom, het is dus verdraaid moeilijk om als ondernemer een partij te vinden die doet wat nodig is in plaats van wat je vraagt. En dat je daar vertrouwen in hebt en houdt, ondanks de hobbelige weg om tot een goed resultaat te komen.

Misschien wil je hier meer van weten?

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.