Bedrijfsblindheid

2024-03-03

minuten

"Ha, ha en dat begrepen ze niet! Hoe is het mogelijk? Ieder weldenkend mens snapt toch dat je zo niet met je mensen kunt omgaan”, zie Joery, die zelf ondernemer was.

“Ja, en dan moet zo’n Omtzigt komen om dat duidelijk te maken. Wat een toestand hè, zo’n toeslagenaffaire”.

En zo ging het nog even door tussen de twee mannen Joery en Stef. Ze bestelde nog een biertje en lachten er vrolijk om, terwijl ze de vaderlandse politiek eens kritisch tegen het licht hielden.

Totdat Stef de opmerking maakt: “Joery, maar bij jou in het bedrijf zijn afgelopen twee weken toch ook vier mensen vertrokken?”

De sfeer sloeg direct om, en werd ernstiger. Joery voelde zich aangevallen en begon zich te verdedigen. “Hoe weet je dat?”

“Nou”, zie Stef “die hebben zich bij mijn recruiter gemeld voor nieuw werk.”

“Om eerlijk te zijn Stef, het zijn niet de beste mensen. Ze kunnen niet echt onder druk werken, de leverbetrouwbaarheid is laag en andere medewerkers klagen over de fouten. Met als gevolg veel herstelwerk in de bedrijfsprocessen voor hen.”

“Goh ja, dat is vervelend”, zei Stef. “Maar lag dat alleen aan hen, of ook aan anderen in de organisatie?

“Goede vraag. Wist ik het maar, dan kon ik er wat aan doen.”

“Joery”, zei Stef, “ik ken een bureau dat een scan uitvoert voor mkb-bedrijven. Dat is een bedrijfskundige tool, waarbij ook veel aandacht is voor de mens. Waarom doen mensen wat ze doen en wat is de oorzaak daarvan? Zal ik je eens in contact brengen met ze, je kunt er alleen maar wijzer van worden!”

Joery vond het een goed idee en liet de scan uitvoeren.

Het bleek geen toeval te zijn dat de organisatie haperde. Mensen kende de norm niet, wisten niet precies wat er van ze gevraagd werd en het proces duurde sowieso langer dan wat met de klant was afgesproken.

“Maar we zijn ermee aan de slag”, zei Joery.

Bedrijfsprocessen verbeterd

“Enne?”, vroeg Stef, “hoe staat je bedrijf er inmiddels voor?”

“Nou er is wel wat gebeurd. De bedrijfsprocessen, werkinstructies, normen en dergelijke, zijn in beeld gebracht en verbeterd. We zijn met z’n allen een paar keer om tafel gegaan. Er is veel in gang gezet en uitgesproken, maar het heeft resultaat opgeleverd.”

“Mooi, zoals?”, vroeg Stef geïnteresseerd. “We kunnen onze klantverwachting waarmaken, nog sneller dan eerst. De mensen werken weer met plezier omdat zaken duidelijk zijn en ze weer trots zijn op hun werk.

Tevreden klanten

Als er iets niet loopt, geen gemopper. Maar ze gaan op zoek naar de oorzaak en pakken die gezamenlijk aan. Voor mij is het een stuk prettiger geworden, minder gedoe met personeel, betere producten en daarmee tevreden klanten.”

“Vraagje Stef, jouw recruiter, heeft die nog mensen voor me?”

“Ja Joery, ik heb er weer twee in portefeuille gekregen die vorig jaar zijn weggegaan bij jou. Wil je die nog eens proberen?”

“Ja, eigenlijk best wel, want ik denk dat het goede medewerkers zijn, maar dat de omstandigheden bij mijn bedrijf destijds onvoldoende waren. Zou je ze eens willen polsen of zij nog interesse hebben?”

“Natuurlijk, doe ik Joery! Maar wees eens eerlijk Joery, had jij ook een soort van toeslagenaffaire in jouw bedrijf? En moest Stef Omtzigt het een keer aankaarten?”

“Ha, ha .. .ja, ik was ook een beetje blind in mijn eigen bedrijf Stef.”

En ze hadden samen ouderwets schik.

Herken jij jezelf in dit artikel? Kijk dan eens op onze site naar de training bedrijfsprocessen.

Is er in jouw bedrijf ook vooruitgang te boeken op dit terrein, ik help je graag op weg. Klik hier voor een digitale afspraak.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.