Een goede business coach, wat houdt je tegen?

2024-04-24

minuten

Een goede business coach, wat houdt je tegen?

Veel van ons gedrag komt voort uit angst, dat is een gegeven. Angst weegt namelijk vijf keer zwaarder dan plezier.

Al ons gedrag komt voort uit twee emoties:

  • Het vergroten van plezier
  • Of het vermijden van pijn (angst)

Waarbij pijn vijf keer zwaarder weegt dan plezier. Logisch dat we kiezen voor de veilige weg in plaats van reageren op iets onbekends of wat we niet goed begrijpen. We vermijden onzekerheid en angst.

Rationele besluiten

We denken vaak rationeel te kiezen, maar feitelijk doen we dat maar beperkt in de keuzes die we dagelijks maken. En zeker als de keuze wat spannender is, vallen we terug op ons reptielenbrein. Dat is het gedeelte vanuit het ontstaan van het leven. Dit brein zorgt voor overleven en dat betekent voor mensen vooral vluchten.

En dat is precies wat we in de praktijk ervaren als business coach. Ook bij ervaren en goed opgeleide mensen die een hoge mate van rationeel handelen kennen. Als het spannend wordt, vluchten velen.

Veranderen begint bij het zelf willen

Nu sta je als ondernemer op een kruispunt. Je bent gegroeid en de bedrijfsvoering moet anders om verder te kunnen groeien. Dat betekent een verandering voor je bedrijf, je mensen, maar het begint met een verandering bij jou.

Als je verder wilt groeien dan zul je:

  • Duidelijker moeten gaan communiceren
  • Structureel overleg inrichten met agenda’s en verslagen
  • Managers aanstellen met een eigen mening
  • Afspraken maken en nakomen
  • Processen inrichten
  • Sturen op informatie

Bedrijfsgroei gaat gepaard met een hele waslijst veranderingen. En dus ook een andere rol voor jou. Het ego en imago, de “Bokito” in de ondernemer moet in gevecht met zichzelf, en dat past niet altijd helemaal bij wie je van nature bent. Wil je dat? En wat als je niet wilt? En als je het wel wilt, ben je dan bereid om het gevecht met jezelf aan te gaan?

Business coach: veranderen is een uitdaging

Veranderen is een uitdaging, onder andere omdat wij kiezen lastig vinden. Tegen een voordeel “ja” zeggen is niet zo moeilijk, maar tegen de rest “nee” zeggen en je daar aan houden, is ingewikkeld.

En als je gaat kiezen, doe je dat op gevoel, met als risico dat je uiteindelijk gaat vluchten. Of ga je weloverwogen besluiten nemen met het risico dat je dingen moet doen die je niet leuk vindt of niet goed in bent. En hoe ga je daar mee om?

In de praktijk begeleiden we ondernemers hierin. We doen dit aan de hand van een stappenplan om de ondernemer zo goed mogelijk op alles voor te bereiden. We helpen hem met kiezen en zijn eigen keuzes te toetsen.

We steunen de ondernemer en zijn een stok achter de deur. We spiegelen hem zodat hij kan leren van zijn eigen gedrag en de verandering beter begrijpt. In de praktijk blijkt dat talloze ondernemers liever vluchten dan vechten. Met als gevolg dat de kwesties onopgelost blijven en alleen krimpen of verkoop mogelijk is. En dat is niet wat wij beogen.

We willen juist ondernemers door deze fase begeleiden. Maar uiteindelijk moet de ondernemer het zelf doen, volhouden en persoonlijk ontwikkelen. Dat is een mentale strijd die vaak wordt vergeten waardoor veranderingen mislukken. En daar is noch de onderneming noch de ondernemer mee gediend.

Vertrouwen in de methode kan helpen

Een strak georganiseerde methode is cruciaal, zo blijkt in de praktijk. Maar daar vertrouwen in hebben, aan vasthouden als het moeilijk wordt en doorzetten is super belangrijk, maar alles behalve eenvoudig.

Toch lukt het steeds beter de ondernemer ervan te overtuigen dat dit de enige weg is om de noodzakelijke verandering door te voeren. Deze weg geeft de ondernemer de kracht en moed om vertrouwen in zichzelf en zijn begeleider te krijgen om deze topprestatie te leveren.

En daar mogen we trots op zijn. Want hoe meer bedrijven door deze fases heen komen, hoe beter onze economie gaat floreren en daar is iedereen bij gebaat. Wij zijn bijzonder trots op ondernemers die moed tonen en het gevecht aangaan. Chapeau!

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.