Waarom ben je een goede leider?

Welke leiders ken jij?

Wie is de leider bij jouw sport? Wie toonde leiderschap op school (vroeger)? Wie draagt leiderschap binnen je vriendenclub? Wie managen het bedrijventerrein? Wie is de manager in het appartementencomplex van je vriend? Wie leidt jouw sportvereniging?

Wie zijn dat: deze leiders of managers? En wat zijn dat voor mensen? Ben je zelf ook wel eens de leider of manager? Of van geweest? Waar was dat dan en waarom was jij dat?

De meeste leiders nemen de verantwoordelijkheid of de macht of de weg naar een oplossing, of het tempo of…

Ze zijn meestal niet aangewezen, maar ze gaan acteren omdat anderen het managen niet doen, te lang wachten, onduidelijk zijn, het een janboel wordt of…

Dus ja wanneer ben je een leider en mag je managen over anderen en wat doe je dan? Dat is een goede vraag.

Leider zijn op je werk of een afdeling managen

Maar op je werk, daar ben jij wellicht de leider of manager? Een ondernemer is per definitie ook meteen de leider/manager, zeker bij de start van het bedrijf! En dat wil niet zeggen dat je dat leuk vindt of dat het managen bij je past. Dat het managen je goed afgaat, je die vaardigheid van nature hebt. Nee, je krijgt het er gewoon bij en je hebt er mee te dealen.

Erg? Nou ja, voor sommigen wel en anderen vinden het ook wel fijn om de leider te zijn. Maar maakt dat jou een goede leider?

Wat kan er fijn zijn om de leider te zijn? 

Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • Je hebt een bepaalde macht;
  • Je kunt iets op jouw manier doen;
  • Je kunt er geld mee verdienen door anderen voor je te laten werken;
  • Je kunt er aanzien mee krijgen;
  • Je krijgt er een status mee en wellicht een ego.

Wat houdt mensen tegen om de leider te zijn? 

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Jij hebt de verantwoordelijkheid over de mensen, de resultaten, de sfeer, enz;
  • Jij bent ook degene die de foute beslissingen neemt;
  • Jij krijgt geen geld als het niet goed gaat, jij loopt het risico;
  • Jij krijgt al het gedoe en gezeik er gratis bij;
  • Jij mag de oplossing bedenken als het moeilijk wordt (ook tussen mensen onderling).

Van beide lijstjes weet je vast nog wel wat punten op te noemen. Maar stel dat je de leider niet bent en degene die de leiding moet nemen het niet doet of niet goed doet? Wat zou je dan kunnen opnoemen aan voor- en nadelen? Soms kun je het ook maar beter zelf in de hand hebben, toch?!

Dus je begrijpt het al, leider zijn is ingewikkeld en toch kun jij ook een goede leider zijn!

Als leider dien je duidelijk te zijn

Het grootste misverstand is dat als we iets zeggen, besluiten of uitleggen, dat we er dan van uitgaan dat de ander dat gehoord en begrepen heeft.

Dat is helaas een fabel.

Slecht 5-7% van wat we zeggen wordt gehoord en begrepen. En daarvan is nog een deel niet zo begrepen als jij het bedoeld hebt.

Als je een training over leiderschap wilt volgen, zorg dan dat het hier over gaat. Hoe word of ben ik duidelijk richting mijn mensen ten aanzien van mijn verwachtingen? Hoe zorg ik dat er gedaan wordt wat ik wil? Hoe communiceer ik dat ze me begrijpen en gaan doen wat ik van ze verwacht?

En welke opvolging geef ik aan mijn communicatie, zodat het in de praktijk ook gaat gebeuren en beklijft?

Waarom ben je een goede leider?

Een goede leider of goed leiderschap kenmerkt zich in een aantal aspecten. Dit is geen limitatieve opsomming, maar wel een mooie checklist in hoeverre je al een goede leider bent. We hebben 11 punten geselecteerd als kapstok. Het komt neer op het volgende:
  1. Ben jezelf;
  2. Durf hetgeen waar het echt om gaat, bespreekbaar te maken;
  3. Ontwikkel goede communicatievaardigheden;
  4. Durf kwetsbaar te zijn;
  5. Vraag hulp;
  6. Niet moeten weten/kennen of kunnen, maar gebruikmaken van de mensen om je heen;
  7. Ben duidelijk als leider in wat je wil;
  8. Ben duidelijk in wat je van je mensen verwacht;
  9. Niet verzanden in het werk, maar een leider behoudt het overzicht;
  10. Blijf vragen stellen;
  11. Blijf jezelf (leiding geef je vooral aan jezelf!)

Wij hebben nog meer artikelen geschreven ter ondersteuning van goed leiderschap. Voor mensen die worstelen met vragen rondom leiderschap of op zoek zijn naar bevestiging dat ze het goed doen of op de goede weg zijn. . Want als business coach zijn wij blij met goede leidinggevenden in het mkb. Dat maakt onze economie en veel medewerkers en hun gezinnen gelukkig. En wij hopen jou als leidinggevende ook.


Heb je direct een vraag? Neem dan contact met ons op via onderstaande button. Wij zijn er om ondernemers te helpen met hun persoonlijke of zakelijke groeistrategie.

Het belangrijkste is om jezelf te blijven, dus het is sowieso altijd maatwerk.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

De leiderschapsstijl voor elke ondernemer

Hoe geef je als ondernemer leiding?Dat is een eenvoudige vraag en uitermate belangrijk voor jou als ondernemer, maar het antwoord hierop is nog niet zo makkelijk. Dat had je denk ik zelf ook al wel begrepen.  Wat kan het soms moeilijk zijn om goed begrepen te worden, om mensen gemotiveerd te krijgen of te houden. Ondanks

Read More

Hoe toont de ondernemer leiderschap in een verandertraject?

Vroeg of laat kan je als een snelgroeiende ondernemer geconfronteerd worden met het feit dat je de organisatie op een andere manier moet aansturen. Hoe toon je dan leiderschap in zo’n verandertraject? In dit artikel geef ik je een aantal handvatten.  Inhoud artikel 1Leiderschap in een verandertraject2Kaders voor je medewerkers3Bezieling vanuit autonomie4Verschil tussen vrijheid en

Read More

Hoe kom ik aan goed personeel?

Goed personeel krijg je niet, maar moet je verdienenGoed personeel. Dat wil iedere ondernemer. Toch? Als jij als ondernemer je eigen zaken niet zo goed op orde hebt, dan is de kans groot dat het personeel niet doet wat er gevraagd wordt. Een klant van ons kwam na een Masterclass bij de Rabobank bij ons

Read More

Middelen om het bedrijf draaiende te houden

Definitie van middelenGoed gereedschap is het halve werk.Middelen zijn alle benodigdheden om het bedrijf te kunnen draaien. De middelen om het bedrijf draaiende te houden zijn van essentieel belang. Het is dus alles om je product te kunnen maken, inclusief voorraden, machines, gereedschappen, transport, ruimtes enzovoort. Maar ook alles dat nodig is op kantoor; computers,

Read More

Management van Medewerkers

In goede bedoelingen gaat veel verkeerd!Citaat: “De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen”We hebben het in de regel wel goed met elkaar voor, toch?! Daar ga ik gemakshalve maar vanuit. Ik zie dat de overheid in haar maatregelen regelmatig uitgaat van het verkeerde van de mens en daar haar regels en wetten

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.