Het ontstaan van Z11made

2023-05-11

minuten

Hoe is Z11made ontstaan?

In ons vorige bedrijf Cinq waren we actief in het versneld opleiden van mensen. We zagen dat jonge, kwalitatief goede mensen door organisaties werden gedwongen te acteren in een keurslijf. Voldoen aan de normen, kleuren binnen de lijntjes en een loopbaantraject bewandelen wat min of meer vooraf door de organisatie was vastgesteld.

We zagen mensen met managementkwaliteiten die gedwongen werden eerst vakman te worden, alvorens ze ooit op een managers stoel zouden belanden. Je zag die jonge mensen worstelen en vechten met zichzelf om aan al die verwachtingen te voldoen.

De kans dat zo’n talent uiteindelijk tot wasdom zou komen, was zeer beperkt, simpelweg omdat de hobbels te groot waren. Het sloot niet aan bij hun competenties en daardoor lukte het slechts een enkeling.

Je zou verwachten dat dit dan wel het beste jongetje of meisje uit de klas zou zijn, maar dat was helaas vaak niet zo. Of beter niet meer zo. Want doordat ze jaren gemangeld waren in taken, rollen en keurslijven die niet bij hun competenties pasten, was er van de oorspronkelijk, talentvolle manager niet zo veel meer over.

Ze waren verdwaald in het oerwoud van de organisatie, maar ook in hun eigen hoofd. Er was gerede kans op bijkomende klachten zoals een burn out of psychische problemen.

Mensen verder helpen, waarom?

Wij - Gerald en Wilbert - wilden deze mensen helpen om eerder op de juiste stoel te komen. Dan moesten ze nog wel diverse functies doorlopen, maar als het aan ons lag, zo snel mogelijk en met zo min mogelijk aanpassingen in competenties. Alleen wat kennis opdoen en het liefst alleen die kennis die nodig is om een goede manager binnen een organisatie te kunnen zijn.

Dit fenomeen komen we nog dagelijks tegen in ons bedrijfsadvies. Wat doen we elkaar toch aan? Waarom doen we dit? Wat levert het op? En wat zou het opleveren als we meer zouden uitgaan van de mensen in plaats van de organisatie? Of de match tussen mensen en organisatie?

Waarom zijn wij Z11made gestart?

Met deze ervaring zijn we verder gegaan in Z11made. Hoe krijgen we de juiste mensen op de juiste plek actief met de juiste dingen? Om die vervolgens juist te laten uitvoeren? Dat vergt nogal wat van de leiding in het bedrijf. Naast vakmanschap gaat het vooral over mensen, motivatie, keuzes maken en weten wat je wilt en wat goed is voor jou en je organisatie.

In dat opzicht stoeien we binnen Z11made ook met onze eigen groeistrategie. Eigenlijk nog steeds, want het houdt niet op. Een interessant maar ingewikkeld proces, waar we veel fouten in maken. Maar juist daardoor ook veel leren. En daar gaat het uiteindelijk om!

Herken je zaken in bovenstaand verhaal? Dan vertellen wij je daar graag meer over in een vrijblijvend gesprek. Daarnaast delen wij regelmatig artikelen over deze onderwerpen om ondernemers verder te helpen. Kijk eens in onze kennisbank naar onderstaande artikelen.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.