Waarom beïnvloeden werksfeer en motivatie van het personeel elkaar?

Waarom beïnvloeden werksfeer en motivatie van het personeel elkaar?

De werksfeer in je bedrijf hangt voor een groot deel samen met de motivatie van het personeel. Soms kan één medewerker de sfeer aardig beïnvloeden. In positieve zin, maar helaas ook in negatieve zin. De sfeer heeft direct verband met de prestaties die de medewerkers leveren, hun betrokkenheid, hun wil om een stapje extra te zetten of juist niet. Elk bedrijf heeft dus baat bij een goede werksfeer en gemotiveerd personeel. Maar hoe bereik je dat?

Wat motiveert personeel?

Het begint natuurlijk met de vraag, waarom mensen soms wel en soms niet gemotiveerd zijn. Waar ligt dat aan?

We gaan er vanuit dat ze voor jou en je bedrijf gekozen hebben en het vak wat ze moeten uitoefenen, leuk vinden. Als dat niet het geval is, dan zou ik maar eens met die persoon gaan praten. Je bedrijf is geen gevangenis, ze komen vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Ze krijgen ervoor betaald en het liefst heb je dat ze het naar hun zin hebben. Daar doe je waarschijnlijk al van alles voor en je verwacht er dus ook iets voor terug. De sfeer en de motivatie van het personeel hebben dus wel degelijk invloed op elkaar.

Mijn eerste les; de werksfeer en de motivatie van het personeel

Mijn eerste les is dat tweerichting verkeer teleurstellend is waar het gaat over motivatie en aandacht. Medewerkers verwachten van de werkgever aandacht en betrokkenheid, een felicitatie op hun verjaardag, een barbecue in de zomer en een kerstpakket in de winter. Maar iets leuks doen op jouw verjaardag – als ze er al aan denken – is er vaak niet bij. Ben niet teleurgesteld, het is een enkeling die hierbij stilstaat. Dat betekent niet dat ze je niet mogen, of niet graag voor je willen werken, dat het geen gemotiveerd personeel is, maar ze zijn er gewoon niet mee bezig, ze zijn niet ondernemend maar veelal afwachtend.

De vraag is of al die vaste dingen zoals kerstpakketten en de chocoladeletter bijdragen aan de sfeer en motivatie van personeel. Als je het niet doet, wordt het als krenterig ervaren, maar een verrassing ergens onverwacht in het jaar of een succes te vieren werkt vaak beter. Je speelt daarmee in op de emotie van de medewerker(s).

Vraag aan medewerkers wat hen motiveert en je hoort dit

Als je vraagt aan medewerkers wat ze motiveert dan noemen ze toegevoegde waarde, betekenisvol zijn, erkenning, waardering, een bijdrage aan een betere wereld, herken ik mezelf in wat ik doe?

Personeel motiveren komt op 3 dingen neer

Werksfeer en motivatie van personeel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Motivatie van het personeel heeft veelal met drie componenten te maken:

Autonomie/zelfbeschikking

Zorg dat medewerkers zoveel mogelijk hun eigen werk mogen inrichten. Bedrijfsprocessen is prima, maar waar men zelf invulling kan geven, zonder het bedrijfsproces teveel te verstoren, laat ze het op hun manier doen. En als je het bedrijfsproces gaat inrichten luister dan ook naar de wensen van je medewerkers, zodat het hun proces wordt. Hierdoor gaan ze zichzelf meer herkennen in hun werk en dat geeft een positieve boost aan hun motivatie. Dit draagt tegelijkertijd bij aan een goede sfeer op de werkvloer.

Persoonlijke ontwikkeling, de werksfeer en de motivatie van medewerkers

Medewerkers willen hun vak goed uitoefenen, ze willen het liefst beter zijn dan anderen, excelleren, meesterschap bereiken. Hierdoor zijn ze eenvoudiger voorzien van werk en inkomen omdat ze toegevoegde waarde leveren. Maar dit voedt ook hun trots, ego en zelfbeeld. Je krijgt als ondernemer van gemotiveerde medewerkers meer input om je bedrijf te laten groeien. Dit geldt omgekeerd ook. Blijf je persoonlijk ontwikkelen, dat komt de ontwikkeling van  je bedrijf ten goede. Heb jij een persoonlijke groeistrategie?

Betekenisvol zijn

Het gaat vaak om meer dan alleen je werk doen of geld verdienen. Een medewerker wil meer betekenen dan vakinhoudelijk. Dit kan zijn op sociaal- of maatschappelijk terrein. Maar ook binnen de verhoudingen in je bedrijf. Denk daarbij aan een vertrouwenspersoon of iemand die graag iets voor anderen wil organiseren. Geef ze die ruimte en je zult zien dat ze beter gemotiveerd zijn. Dit zal ook de werksfeer positief beïnvloeden, wat voor het personeel ook weer motiverend werkt. 

Gemotiveerd personeel is een belangrijke factor voor succes. Wij gunnen iedere ondernemer succes. Is bovenstaand verhaal herkenbaar voor jou, wil jij je personeel beter motiveren, maar weet je niet waar je moet beginnen? 

Wij helpen je graag verder. Je mag altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. 

Kijk vooral ook even naar andere interessante artikelen, die staan hieronder. Wellicht dat deze informatie jou al een stapje verder helpt.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe kom ik aan goed personeel?

Goed personeel krijg je niet, maar moet je verdienenGoed personeel. Dat wil iedere ondernemer. Toch? Als jij als ondernemer je eigen zaken niet zo goed op orde hebt, dan is de kans groot dat het personeel niet doet wat er gevraagd wordt. Een klant van ons kwam na een Masterclass bij de Rabobank bij ons

Read More

Kom er maar bij in het bedrijf, gezellig!

Beste ondernemer,   Ik ga iets met je delen uit onze dagelijkse praktijk als bedrijfsadviseur. En ik ben benieuwd of jij dit herkent? Ik schat in van wel. Want waarom zou het bij jou anders gaan dan bij de meesten?   En natuurlijk is het mogelijk dat jij geluk hebt en dat het bij jou anders is gelopen. Toch

Read More

Middelen om het bedrijf draaiende te houden

Definitie van middelenGoed gereedschap is het halve werk.Middelen zijn alle benodigdheden om het bedrijf te kunnen draaien. De middelen om het bedrijf draaiende te houden zijn van essentieel belang. Het is dus alles om je product te kunnen maken, inclusief voorraden, machines, gereedschappen, transport, ruimtes enzovoort. Maar ook alles dat nodig is op kantoor; computers,

Read More

Management van Medewerkers

In goede bedoelingen gaat veel verkeerd!Citaat: “De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen”We hebben het in de regel wel goed met elkaar voor, toch?! Daar ga ik gemakshalve maar vanuit. Ik zie dat de overheid in haar maatregelen regelmatig uitgaat van het verkeerde van de mens en daar haar regels en wetten

Read More

De organisatiegebieden waarop je als ondernemer stuurt

In dit artikel besteden wij aandacht aan de 5 organisatiegebieden waarmee je een organisatie kunt sturen. Deze organisatiegebieden zijn onderdeel van de Z11made methode. De organisatiegebieden zijn: leiderschap, strategie & beleid, management van medewerkers, management van middelen en management van processen. Aan het eind van het artikel beschrijven we ondernemerschap, dat we niet als organisatiegebied

Read More

Hoe zet je een gedragsverandering in gang?

Een veel gestelde vraag die wij als business coach horen van ondernemers: “Hoe kan ik het gedrag van mijn medewerkers veranderen?” Een gedragsverandering dus. Dit lijkt een lastig te beantwoorden vraag, misschien wel een onmogelijke opgave! In dit artikel leg ik uit wat gedrag nou eigenlijk is, hoe het ontstaat en wat jij kan doen om

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.