Hoe geef je leiding aan personeel?
Als je op deze vraag googelt, ga je er al vanuit dat je personeel leiding nodig heeft. Is dit ook zo? Wat kunnen ze zelf niet? Als jij er niet zou zijn, wat zouden ze dan gaan doen? Zijn ze echt niet in staat om hun eigen werk te managen?
De meeste managers denken dat het managen van medewerkers hun belangrijkste taak is. Maar als je het aan de medewerkers vraagt, vinden ze dat veelal niet nodig. Ze hebben liever dat de leider/manager regelt dat ze hun werk goed kunnen doen, dat er duidelijkheid is, voldoende werk en dat alle middelen voorhanden zijn.
Hier heb je wellicht al een deel van het antwoord op je vraag: Hoe geef je leiding aan personeel? Wat verstaan we onder een leider, een manager, leiding geven, leiderschap en managen? Wat verstaat de leider/manager eronder en wat verstaan medewerkers onder leidinggeven?
Ga het niet bedenken! Natuurlijk kunnen we uit de theorie er van alles over roepen en van vinden. Maar uit onze dagelijkse bedrijfsadvies praktijk blijkt dat dit ineffectief is. De beste manier om dit te organiseren, is om het samen te doen.
Wat wil je personeel aan leiding? Wat verwachten ze van de manager en hoe kun jij daar invulling aan geven? Praat daar met elkaar over en je zult zien dat er al veel ruis oplost.
De grootste vrees van veel leidinggevenden of managers is: als ik geen leiderschap heb of niet kan managen wat doen ze dan?
Wat doe je als ze niet meer luisteren? Als ze je negeren? Als ze hun eigen gang gaan?
Maar waarom zouden ze dat doen? Wat heb jij gedaan of nagelaten dat ze zich zo gedragen? Als zoiets zich voordoet binnen je bedrijf of afdeling, begint het altijd klein. Nooit gaat iedereen tegelijk muiten. Maar 1 of 2 individuen kunnen veel onrust veroorzaken, de sfeer verzieken of anderen tegen elkaar opzetten.
Het is belangrijk als manager of leider om je oren en ogen goed open te houden. Luister naar je mensen, daar begint leiderschap en managen. En vragen stellen, dat is managen. Vraag of ze tevreden zijn. Als ze niet tevreden zijn, ga na waardoor dat komt. Sta open voor de dialoog. Luister goed, want als je gaat oordelen, stopt het waarnemen.
Doe dit vooral zonder vooringenomenheid, want zo geef je leiding aan personeel. Het gaat er voor jou als manager niet om wie er gelijk heeft, maar hoe ze met elkaar omgaan. Of de dingen gebeuren, waarvoor ze zijn aangenomen. En dat ze zich niet met elkaar, maar in de eerste plaats vooral met hun eigen werk bemoeien.
Als je merkt dat er wrijving is, grijp dan direct in. Ook dat is adequaat managen. Zet degene die het betreft bij elkaar en bespreek de hete aardappel. Dit zie ik, dit hoor ik, hoe zit dat? En dan luisteren en zelf zo lang mogelijk je mond houden.
En dat is voor velen de grootste opgave! Maar ook de belangrijkste om ook echt het probleem bespreekbaar te krijgen.
Rotte appels