Waarom ben je een goede leider?

Welke leiders ken jij?

Wie is de leider bij jouw sport? Wie toonde leiderschap op je school (vroeger)? Wie draagt de leiderschap binnen je vriendenclub? Wie managen het bedrijventerrein? Wie is de manager in het appartementencomplex van je kennis? Wie managet je vereniging?

Wie zijn dat: deze leiders of managers? En wat zijn dat voor mensen? Ben je zelf ook wel eens ergens de leider of manager van? Of van geweest? Waar was dat dan en waarom was jij dat?

De meeste leiders nemen de verantwoordelijkheid of de macht of de weg naar een oplossing, of het tempo of…

Ze zijn meestal niet aangewezen, maar ze gaan acteren omdat anderen het managen niet doen, te lang wachten, onduidelijk zijn, het een janboel wordt of…

Dus ja wanneer ben je een leider en mag je managen over anderen en wat doe je dan? Dat is een goede vraag.

Een goede leider - Nelson Mandela

Leider zijn op je werk of een afdeling managen

Maar op je werk, dan ben je wellicht de leider of manager. Een ondernemer is direct ook meteen de leider/manager! En dat wil niet zeggen dat je dat leuk vindt of dat het managen bij je past. Dat je het managen goed afgaat of dat je dat van nature hebt. Nee, je krijgt het er gewoon bij en je hebt er mee te dealen.

Erg? Nou ja voor sommigen wel en anderen vinden het ook wel fijn om de leider te zijn. Maar maakt dat jou nou een goede leider?

Wat kan er fijn zijn om de leider te zijn? 

Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • Je hebt een bepaalde macht
  • Je kunt iets op jouw manier doen
  • Je kunt er geld mee verdienen door anderen voor je te laten werken
  • Je kunt er aanzien mee krijgen
  • Je krijgt er een status mee en wellicht een ego

Wat zou je tegen kunnen houden om de leider te zijn? 

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Jij hebt de verantwoordelijkheid over de mensen, de resultaten, de sfeer enz.
  • Jij bent ook degene die de foute beslissingen neemt
  • Jij krijgt geen geld (of als laatste) als het niet goed gaat, jij loopt het risico
  • Jij krijgt ook al het gedoe en gezeik er gratis bij
  • Jij mag de oplossing bedenken, als het wat moeilijk wordt (ook tussen mensen onderling)
Een goede leider - de voordelen en nadelen

Van beide lijstjes weet je vast nog wel wat punten op te noemen. Maar stel dat je de leider niet bent en degene die de leiding moet nemen het niet doet of niet goed doet? Wat zou je dan kunnen opnoemen aan voor- en nadelen? Soms kun je het ook maar beter zelf in de hand hebben, toch?!

Dus ja je begrijpt het al, leider zijn is bijzonder ingewikkeld en toch kan ook jij een goede leider zijn!

Als leider dien je duidelijk te zijn

Het grootste misverstand is dat als we iets zeggen, besluiten of uitleggen, dat we er dan van uitgaan dat de anderen dat gehoord en begrepen hebben.

Dat is helaas een fabel.

Slecht 5-7% van wat we zeggen wordt gehoord en begrepen. En daarvan is nog een deel niet zo begrepen als jij het bedoeld hebt.

Als je een (persoonlijkheids)training over leiderschap wilt volgen, zorg dan dat het hier over gaat. Hoe word of ben ik duidelijk richting mijn mensen ten aanzien van mijn verwachtingen? Hoe zorg ik dat er gedaan wordt wat ik wil? Hoe communiceer ik zo dat ze me begrijpen en dat gaan doen wat ik ook van ze verwacht?

En welke opvolging moet ik als leidinggevende geven aan mijn communicatie, zodat het in de praktijk ook gaat gebeuren en beklijft?

Waarom ben je een goede leider?

Een goede leider of goede leiderschap zijn/ tonen, kenmerkt zich in een aantal aspecten. Dit is geen limitatieve opsomming, maar wel een mooie checklist om te kijken in hoeverre je al naar een goede leider worden op weg bent. We hebben 11 punten geselecteerd als kapstok. Het komt neer op het volgende:
  1. Ben jezelf;
  2. Durf hetgeen waar het echt om gaat, bespreekbaar te maken;
  3. Ontwikkel goede communicatievaardigheden;
  4. Durf kwetsbaar te zijn;
  5. Vraag hulp;
  6. Niet moeten weten/kennen of kunnen, maar gebruik maken van de mensen om je heen;
  7. Ben duidelijk als leider of manager in wat je wil;
  8. Ben duidelijk in wat je van je mensen verwacht;
  9. Niet verzanden in het werk, maar een manager behoudt het overzicht;
  10. Blijf vragen stellen;
  11. Blijf jezelf (leiding geef je vooral aan jezelf!)
Wanneer ben je een goede leider

In deze reeks van vragen waar je mee worstelt of waar je op zoek bent naar bevestiging dat je het goed doet of op de goede weg bent hebben wij nog meer artikelen geschreven ter ondersteuning. Want wij zijn blij met goede leidinggevenden in het MKB. Dat maakt onze economie en veel medewerkers en hun gezinnen gelukkig. En wij hopen jou als leidinggevende ook.


Heb je direct even een vraag? Neem dan even contact met ons op. Wij zijn er om ondernemers te helpen met persoonlijke en zakelijke groei.

Het belangrijkste is om jezelf te blijven, dus het is sowieso altijd maatwerk.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.