Hoe ontdek je een groeigrens?

2023-06-16

minuten

Stagnerende groeistrategie

Bij Z11made zien we dat veel ondernemers vastlopen, waardoor de groei afvlakt. Ze hebben onrust in hun bedrijf of in hun hoofd. Deze ondernemers hebben gebrek aan tijd, overzicht en rust. Zij lopen tegen een groeigrens aan. Ze moeten hun bedrijfsvoering anders organiseren, maar proberen op de oude manier de gaten dicht te lopen.

Ondernemers die bij Z11made (Zelfmade) klant zijn, weten dat méér van hetzelfde doen en nóg harder werken niet altijd leidt tot meer groei van je bedrijf. Hun klanten of medewerkers hadden te maken met lange levertijden, te veel fouten of te hoge werkdruk. De balans werk-privé was voor de ondernemers persoonlijk niet meer in evenwicht.
Om verder te groeien moesten zij het bedrijf anders organiseren. Dit noemen we een groeigrens (crisis in het Groeimodel Greiner).

Het betekent dat je als ondernemer het overzicht kwijtraakt en er signalen binnen en buiten je bedrijf zijn die om actie vragen.

Z11made is dagelijks bezig met bedrijfsadvies bij bedrijven die tegen een groeigrens aanlopen. Een turn-around is cruciaal bij het slechten van zo'n grens. 

Groeien en groeigrenzen

Een groeigrens betekent dat je met meer van hetzelfde, niet goed verder kunt groeien. Dat uit zich vaak in een toename van de werkdruk, een toename van fouten, kwaliteit die vermindert, langere levertijden etc.

Als je niet oppast kom je in een negatieve spiraal terecht. Om verder te groeien zal de organisatie anders moeten gaan werken en wellicht anders ingericht moeten worden. Vaak betekent dit ook dat de ondernemer anders leiding moet gaan geven en anders moet gaan sturen.

Hoe ontdek je een groeigrens in je onderneming?

  • Je kunt je klantbeloften niet meer nakomen;
  • Je hebt ontevreden personeel, er is groter verloop of zelfs uitval van personeel;
  • Je wordt regelmatig verrast en niet altijd positief;
  • De sfeer in je organisatie neemt af;
  • Je hebt meer hoofdpijn dan voorheen;
  • Je hebt geen overzicht meer;
  • Privé en zakelijk zijn niet meer in balans;
  • Er komen continu vragen op je af: over meer duidelijkheid, meer leiding, meer bedrijfsprocessen: kortom, meer organisatie!


Welke groeigrenzen ken jij binnen je bedrijf?


Analyse van je groeigrenzen

Met onze Z11Scan brengen wij in beeld hoe je zaken bedrijfskundig hebt georganiseerd. Ook analyseren we op welk niveau je organisatie zich bevindt ten opzichte van een grote groep bedrijven die al in kaart zijn gebracht.

Op basis daarvan maken we een analyse van je resultaten. Je krijgt inzicht in hoeverre je bedrijf een lerende organisatie is, je eventueel klaar bent voor een volgende stap en wat je dan moet doen, om met je bedrijf verder te kunnen groeien. 

Wij sluiten af met concrete aanbevelingen voor elk stuurgebied. Aanbevelingen kun je zelf of met onze hulp oppakken. 

Dit geeft weer rust in je hoofd, en dat biedt ruimte. Ruimte die zich vertaalt in arbeidsvreugde, vernieuwing, liquiditeit en/of groei.

Arbeidsvreugde, innovatie, liquiditeit en groei is de opmaat naar meer rendement.

Wat zijn jouw groeigrenzen? Wat laat jij liggen?

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Wilbert Moorman

In 2016 ben ik vol overtuiging in een avontuur gestapt. Nog één keer de schouders er onder, alles uit m’n leven halen wat erin zit!
Ik raakte gefascineerd door mkb-ondernemers die worstelden met de vraag: hoe houd ik de groei van mijn bedrijf bij? Ik besloot deze ondernemers te gaan helpen door ze te spiegelen en uitdagende vragen te stellen.
Zelf heb ik ook een paar keer in mijn leven geworsteld met groeipijn. Ik weet dus hoe het voelt, maar ik heb ervaren hoe je dat ongemak in je voordeel kunt ombuigen.
Bij Z11made leveren we jou ‘een uurtje per dag extra’ waardoor ondernemers met voldoening de volgende, succesvolle stap kunnen zetten in hun leven. Eén van onze klanten met een watersportwebshop gaf het treffend aan: “We groeiden zo hard, dat we helemaal geen tijd meer hadden voor onze passie, zélf varen. Daar hebben we nu, na de samenwerking met Z11made, eindelijk weer de rust en de tijd voor.”
Wij helpen jou ook graag. Gaan we samen het avontuur aan of blijf je worstelen?

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.