Je kunt niet alles zelf oplossen: gebruik de talenten van anderen

Je kunt niet alles zelf oplossen: gebruik de talenten van anderen

Een typische startup uit de Brainport regio. Twee studievrienden van de TU/e beginnen samen hun onderneming, die groeit als kool. Maar … dan stagneert de groei. Wat ze ook proberen, ze komen er niet uit. Ze roepen de hulp in van twee praktische groeistrategen van Z11made, die talent hebben om anderen te laten groeien. 

Hoe dit afloopt? Dat vertellen we hieronder.

In 2011 startten twee studievrienden van de Tu/e hun eigen onderneming.

De Industrial Designers beginnen met het ontwerpen en bouwen van websites. Na een aantal jaren specialiseren zij zich in hun passie: het gebruikersvriendelijk maken van software. Ze richten zich op Nederlandse bedrijven die software ontwikkelen voor professionals. Deze bewuste keuzes leggen hen geen windeieren! De onderneming groeit als kool en telt inmiddels ruim 15 medewerkers.

Vastgelopen met hun groeistrategie

De eigenaren merkten ruim een jaar geleden, dat ze vastliepen in hun groei. De interne organisatie liep stroef en de aanwas van nieuwe klanten stagneerde. Analytisch als ze zijn, gingen ze aan de slag en lanceerden diverse interne verbeteringen om het tij te keren. Wat ze ook probeerden … het lukte hen zelf niet.

Na zelfreflectie besloten ze externe hulp in te schakelen en kwamen in contact met Z11made. In het kennismakingsgesprek met business coach Rob van Z11made was er over en weer een klik. Gezamenlijk werd besloten om eerst in kaart te brengen hoe de onderneming ervoor stond met een Z11scan. 

Treffend voorbeeld groeiende organisatie

Zo gezegd, zo gedaan. Rob en partner Dirk hebben interviews gehouden met de werknemers van het bedrijf inclusief de twee eigenaren. Na een aantal gesprekken werd de rode draad steeds duidelijker.

De inhoud van de vertrouwelijke gesprekken is door Rob en Dirk geanalyseerd en de conclusies en aanbevelingen zijn eerst aan beide eigenaren en daarna door de eigenaren aan alle medewerkers gepresenteerd.

Deze klant is een treffend voorbeeld van een onderneming in de eerste groeistuip. Een startup met weinig hiërarchie die door de grote vraag in de markt tegen de klippen op groeit. Door gebrek aan gestructureerd leiderschap ontstaat de eerste groeicrisis (Groeimodel Greiner).

Veel bevindingen waren voor de twee vrienden niet nieuw en bevestigde hun vermoedens. Het inzicht over met name leiderschap opende hun ogen. Het ontbreken aan een duidelijke koers voor de komende jaren was daarin de grootste ontbrekende factor. Beide heren hebben scherp waar ze naartoe willen, maar niet scherp hoe daar te komen!

Verbeterpunten

Nadat duidelijk was hoe de onderneming ervoor stond, zijn de ondernemers verder gegaan met Z11Richten, koers bepalen. Onder begeleiding van Rob en Dirk is door de klant onderzoek gedaan naar de kansen en bedreigingen in de markt en de sterktes en zwaktes van de onderneming.

Uiteindelijk zijn drie verbeterpunten naar voren gekomen: leiderschap, schaalbaarheid en commercie.

Leiderschap

Bij deze onderneming ontbrak het aan een duidelijke koers, waardoor onder meer de besluitvorming en slagvaardigheid te wensen overliet. Er werden geen scherpe keuzes gemaakt. Alles werd intern meerdere keren besproken maar bleef zweven.

De medewerkers willen sturing! Hieraan is ruime aandacht besteed. Het wordt in de komende tijd verder opgepakt.

Een andere constatering die in het intensieve traject naar voren kwam, is dat beide studievrienden uit elkaar waren gegroeid. Door 1-op-1 gesprekken en gezamenlijke sessies zijn onderhuidse irritaties onderkend,  bespreekbaar gemaakt en opgelost. Nieuwe energie ging stromen en beide vrienden durven elkaar weer te zeggen waar het op staat.

Schaalbaarheid

Deze onderneming staat op het punt om stevig door te groeien en wil zich daarop voorbereiden. Partner Rob is samen met het veranderteam aan de slag gegaan. Zo zijn de bedrijfsprocessen van de onderneming in kaart gebracht en gestroomlijnd. Het is helder wie wat moet doen.

Hierbij kwam naar voren dat beide eigenaren de markt uitstekend kennen en weten waar ze met hun bedrijf heen willen. Maar ook werd duidelijk dat hun persoonlijke kwaliteit minder scoort bij de dagdagelijkse aansturing van de operatie.

Zij benoemden daarom een geschikte medewerker om de dagelijks operatie aan te sturen en droegen taken aan hem over. Daarmee creëerden ze tijd voor zaken waar ze zelf goed in zijn en plezier uithalen. Knap dat ze hun eigen ego opzij zetten ten gunste van de talenten van de ander.

Commercie

Zoals aangegeven stagneerde de aanwas van nieuwe klanten. Het bedrijf had jarenlang de vruchten geplukt van een paar grote klanten. Keerzijde was dat de aandacht voor marketing en communicatie was verslapt: hun propositie en doelgroep waren niet scherp genoeg gedefinieerd.

Eerst is een gedegen analyse gemaakt door essentiële vragen te beantwoorden: ‘Wie zijn we?’, ‘Wie zijn nou eigenlijk onze ideale klanten?’ ‘Waar zijn we goed in, welke meerwaarde bieden we?’. Door het maken van scherpe keuzes is op commercieel vlak nieuwe focus aangebracht.  De onderneming voert nu doelgericht marketingactiviteiten uit.

Conclusie is dat alle belemmeringen met name in de organisatie zaten. Extern zijn er voldoende kansen om te kunnen groeien.

Nu is het zaak om samen met deze ondernemers echt door te pakken!

Doelen voor komend jaar

Om echt door te pakken worden de doelen voor de lange termijn opgedeeld in doelen en acties voor het komend jaar. Er worden afspraken gemaakt over hoe die doelen worden gemeten en hoe eventuele bijsturing plaats kan vinden. Ook daarin begeleiden de business coaches van Z11made.

Ieder zijn eigen talent

De twee eigenaren zeggen achteraf:

‘We waren er klaar mee om te proberen alles zelf op te lossen. Dat lukt ons gewoon niet! Je kunt van alles vinden op internet over veranderen, maar doe het maar eens zelf. We hadden hier hulp bij nodig. Iedereen heeft zijn eigen talenten. Bij Z11made hebben we twee mannen met ondernemerservaring gevonden, die het talent hebben om anderen te laten groeien.’

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Grijzelaar aan tafel!

VerkiezingenAls ik dit zit te schrijven, hebben we als Nederland de verkiezingen en de eerste mislukte formatiepoging achter de rug. Maar daar heeft deze blog niets mee te maken, of toch wel? Als ik het commentaar van enkele politici op TV zit te kijken, valt mij weer eens op dat het alleen maar gaat om tegenstellingen

Read More

Wat vinden mijn partner en kinderen van mij?

Niet om wat ik presteer, maar om wie ik ben voor hen. Als je dit niet weet en uiteraard wel een partner en/of kinderen hebt, zou ik dat maar eerst eens vragen. Benadruk daarbij dat je niet het gewenste antwoord wil horen, maar hetgeen ze echt van binnenuit voelen en vinden. Hoe eerlijker het antwoord

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Lees meer over dit onderwerp:

Hoe houd jij alle ballen in de lucht?

Zelf “alle ballen in de lucht houden”, totdat ……Dit artikel beschrijft een ervaring met een transportondernemer, laten we hem voor het gemak Cornelis noemen. Zomer 2022 nam Cornelis contact op met ons. Wij kenden Cornelis, maar wisten niet wat er zich in het hoofd van deze ondernemer afspeelde. En dat was nogal wat. Cornelis heeft een transportbedrijf

Read More

Veerkracht tonen in het ondernemerschap

Een oud collega van me inspireerde mij voor dit artikel. Veerkracht tonen in het ondernemerschap. Twee dingen die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.Jeugdzorg, latere zorg of toch niet?Zij is werkzaam in de jeugdzorg en komt daar veel kinderen tegen met problemen. Zij schrijft in haar artikel dat het gaat om hoe kinderen deze problemen te

Read More

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?

Disruptie en innovatie; oude wijn in nieuwe zakken?Als ondernemer en groeistrateeg publiceer ik regelmatig berichtjes op social media. Uiteraard staan hier ook contactgegevens bij, hoe kunnen klanten mij anders vinden? Helaas word ik als gevolg daarvan door Jan en alleman benaderd met van alles en nog wat. Hoogst irritant, toch? Maar anders bekeken, krijg ik

Read More

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven?

Wat voor advies geef je als bedrijfsadviseur aan mkb bedrijven? Je verwacht op deze vraag wellicht snel en eenvoudig antwoord van een bedrijfsadviseur. Maar wat schetste mijn verbazing? Niet dus. Ik heb nog nooit zulke wollige, omslachtige en onduidelijke antwoorden gekregen. Dat vond ik vreemd. Je weet toch wel wat je verkoopt, zou je zeggen.

Read More

Groeipijn van ondernemers

Earl Nightingale zei ooit: “Alle mensen zijn Zelfmade, alleen de succesvolle geven het toe!”Geld of erkenningWat maakt iemand succesvol? Is dat geld? Als je veel geld hebt, ben je dan succesvol? Of is het meer erkenning? Als anderen je succesvol vinden, dan ben je het ook. De meest primaire gedachte zou uitgaan naar deze twee

Read More

Succesvol ondernemen en de Zilvervloot

Succesvol ondernemen, ja wie wil dat niet. Elke -startende- ondernemer droomt er van. Je hebt iets bedacht en iedereen wil dat hebben, wat gaaf. Het gaat super goed, want je medewerkers doen precies wat je zegt en elke ochtend staan er weer talloze kopers bij je op de stoep. Je bent veel slimmer dan je

Read More

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.