Bureaucratie

2020-12-01

door Z11made // in Achtergrond

minuten

We zitten hier in een diepe, diepe, diepe bureaucratie”, verzucht de medewerker nadat Frans en ik zojuist ons verhaal over Z11made hebben afgesloten.

Groeipijn nummer 4 van het groeimodel denk ik bij mezelf. Daar word je als medewerker niet blij van. Als ondernemer overigens ook niet.

Het bedrijf wordt geregeerd door regels waarvan veel mensen de logica niet meer snappen. Het leiderschap is er wellicht wel maar komt niet meer door het woud van regels heen. Als je als groeistrateeg van Z11made bezig bent met een nieuwe groeistrategie voor deze onderneming is het net alsof er twee verschillende werelden in het bedrijf zijn. De wereld van het inspirerend leiderschap waarbij de ondernemer op de zeepkist de verhalen vertelt hoe het bedrijf verder kan groeien en de wereld van de praktijk die geregeerd wordt door wat allemaal niet kan of alleen met heel veel (intern) werk.

En nu...

Hoe kom je hieruit? Hoe krijgt de groei van je bedrijf weer een boost? Regels afschaffen is dan altijd het eerste wat ik hoor. Mooie opdracht denk ik dan, in ieder geval een lange opdracht. Voor de groei van mijn bedrijf niet slecht maar toch. Natuurlijk moet je regels afschaffen maar in de praktijk heb ik gemerkt dat dat heel erg moeilijk is. Waarom? Omdat mensen duidelijkheid en houvast ontlenen aan regels. Zowel aan geschreven als ongeschreven regels. Afschaffen van geschreven regels leidt vaak tot ongeschreven regels en het afschaffen van ongeschreven regels gaat niet. Je kunt regels wel vervangen.

Hoe dan?

Waarmee dan? Waarmee kun je regels vervangen? Met helder leiderschap, goede communicatie over waar je onderneming voor staat richting de klanten en belangrijk en dat het leiderschap van alle leidinggevenden dezelfde kant op gaat. De 'tone at the top' is alles bepalend voor een duidelijke groeistrategie. Het belangrijkste instrument van de leider is daarbij voorbeeldgedrag. Is dat gemakkelijk? Nee, natuurlijk niet maar in ieder geval veel gemakkelijker dan regels afschaffen. Om je als ondernemer hierbij te helpen hierbij 3 tips:

1. Formuleer duidelijk en praktisch (liefst in samenwerking met je medewerkers) waar staat mijn bedrijf voor en waar gaan we met zijn allen voor de komende jaren en communiceer dat open en transparant naar alle! medewerkers;

2. Maak heel duidelijk naar alle medewerkers welk probleem jouw bedrijf voor de klant oplost. Dat is immers de reden van je bestaan en dan kunnen mensen ook meedenken en regels beoordelen vanuit die context;

3. Geef het goede voorbeeld. Refereer in je doen en laten en in je communicatie altijd naar punt 1 en 2.

Vind je dit lastig? Dat is het ook maar ik help je er graag bij. Neem contact met mij of stuur een mail naar joop@z11-made.nl

 

Auteur: Joop Sprenger

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Z11made

Actie in je zaak, rust in het hoofd.
Onze bewezen Zelfmade (Z11made)-formule biedt praktische handvatten om snel groeiende mkb-bedrijven adequaat te ondersteunen.

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.