Elke sterk groeiende ondernemer is super blij met nieuwe klanten. Dat is logisch. Ook willen ze deze klanten allemaal optimaal bedienen. Ze nemen vaak het voortouw en zijn het voorbeeld van hoe dat moet. Ze werken zich doorgaans een slag in de rondte om dit voor elkaar te krijgen. De privétijd schiet er volledig bij in. Zelfs in de weekenden en tijdens de vakanties zijn ze nog bezig om het goed te regelen voor de klant. Hoe laat je het werk op het werk?
Acceptatie
Als je jezelf hier – ook al is het maar deels – in herkent, dan moet je daarmee echt aan de bak. Als je dit laat lopen, gaat het niet goed met jou en je bedrijf in de toekomst. Je zult moeten leren om dingen los te laten. Je zult moeten leren accepteren dat anderen in jouw bedrijf het ook voor de klant goed kunnen doen, maar waarschijnlijk op hun manier en dus niet die van jou. Dat is nog niet zo makkelijk, maar alle ondernemers met groeiende bedrijven krijgen hier mee te maken. De een gaat er alleen wat makkelijker mee om dan de ander.
Je voelt wel aan dat je niet zomaar even een knop om kunt zetten. Het is loslaten en vertrouwen krijgen dat het daarna goed gaat. Dat is een proces en daar wil je ook randvoorwaarden bij hebben. Deze inrichting is ook van belang om los te durven laten, maar ook om dit verantwoord te doen.
Laat je angsten los
Ook hier is het weer een koppeling tussen je eigen angst om los te laten, maar ook bijvoorbeeld de angst van een medewerker om het nu te doen, zonder jou als ondernemer. Ook dat soort aspecten zijn belangrijk. Heb daar goed oog en oor voor en voer het gesprek erover.
Voer gesprekken over coachende werkzaamheden, maar ook over bedrijfskundige administratieve en organisatorische werkzaamheden. Let processen vast, zodat je weet wat er gebeurt. Ook al ben je er een keer niet bij. Je weet dan ook dat het goed gebeurt.
Een goede vertrouwenspersoon die beide facetten beheerst is hierbij een must. Je kunt het ook alleen, maar doe jezelf dat niet aan. Dit kost per saldo veel meer tijd en geld en ook vooral frustratie. Dat is per definitie niet goed voor je bedrijf.